;
coinex

افزایش سرسام آور قیمت کتاب نسبت به سال قبل ؛ پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کدامند؟

افزایش سرسام آور قیمت کتاب باعث کاهش یک درصدی نشر کتاب شده است. در شهریور سال جاری تنها 9 هزار عنوان منتشر شد که تقریبا 5 هزار جلد از آنها چاپ اولی بودند.

پیش از گرانی 38 درصدی قیمت کتاب هم بازار کتاب با فقدان کتاب خوب روبرو بود. به طوری که سالهاست ناشران سعی می‌کنند کتاب‌هایی را منتشر کنند که اطمینان دارند می‌توانند آن را به فروش برسانند.

افزایش سرسام آور قیمت کتاب باعث شده ناشران ریسک کمتری در زمینه چاپ کتاب‌هایی با عناوین جدید کنند و بیشتر به سراغ چاپ کتاب‌هایی می‌روند که امتحان خود را پس داده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین ترجمه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

افزایش سرسام آور قیمت کتاب

طبق آماری که خانه کتاب و ادبیان ایران منتشر کرده، در شهریور 1401، 9 هزار و 83 عنوان کتاب به چاپ رسید که نسبت به سال قبل با یک درصد کاهش همراه بود. در این بین ادبیات کودک و نوجوان سهم کمتری نسبت به بقیه داشت و با پنج درصد کاهش نسبت به سال گذشته تنها هزار و 217 عنوان از آن به چاپ رسید.

یکی از نکات مهم این آمار، کاهش 31 درصدی کتاب‌های آموزشی است که به نظر می‌رسد افزایش سرسام‌ آور قیمت کتاب و کاغذ گریبانگیر این عناوین نیز شده؛ عناوینی که تا پیش از این آمار بالای انتشارات را به خود اختصاص می‌دادند.

افزایش سرسام آور قیمت کتاب

این درحالی‌ست که میانگین شمارگان برای آثار منتشر شده، یک هزار و 90 با میانگین قیمت 875 هزار و 314 بوده که نسبت به شمارگان و قیمت نسبت به سال گذشته، 4.38 درصد رشد داشته است.

در میان این 9 هزار و 83 عنوان، بیشترین سهم به کتاب‌های حوزه ادبیات می‌رسد. با وجود رشد 5 درصدی قیمت این حوزه نسبت به سال قبل، یک هزار و 124 از آنها تالیف و 537 عنوان ترجمه بوده‌اند. همچنین یک هزار و 199 جلد چاپ اول و 586 عنوان چاپ مجدد شده‌اند.

مطابق با آمار منتشر شده 64 درصد از کتاب‌های چاپ اول در تهران، شش درصد در قم، پنج درصد خراسان رضوی و اصفهان و دو درصد در آذرباییجان شرقی، مازندران و البرز به چاپ رسیده‌اند که جزو شهرهای پر تیراژ محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش سرسام آور قیمت کتاب چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر