;
coinex

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401 ؛ دستمزدها چقدر افزایش یافت؟

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401 نهایتا تصویب شد. برای اطلاع از مقدار افزایش دستمزدها در سال 1401 در ادامه با تکراتو همراه باشید.

مساله افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان کشوری و لشگری به تصویب مجلس رسید و نهایتا بالاتر از مبلغ پیشنهادی دولت تصویب شد.

دولت نیز در این زمینه انعطاف نشان داد که بر این اساس قرار است حقوق کارمندان حدود 300 هزار تومان و حقوق بازنشستگان حدود 750 هزارتومان بالاتر از مبلغ پیشنهادی دولت افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401

لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری در فرآیند بررسی و ارزیابی در نشست‌ها و جلسات مجلس با تغییراتی همراه شد و کلیات آن به تصویب رسید. این تغییرات دقیقا در زمینه‌ای اتفاق افتاد که پیش از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تغییر نکردن آن را درخواست کرده بود. مسعود کاظمی در جلسه علنی 24 مهرماه مجلس در خصوص این لایحه گفت:

از نمایندگان خواهش می‌کنیم تحت هیچ عنوانی سقف پیش بینی شده از سوی دولت را افزایش ندهند. این مبلغ در اختیار مجلس است و هر طور که می‌خواهند در خصوص آن تصمیم گیری کنند و نباید سقف دولت افزایش یابد، اما بر اساس آنچه نوشته شده بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان سقف بالا رفته است که انتظار داریم این باز گردد و اصلاحات انجام شده در آن صورت گیرد.

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401 ؛ دستمزدها چقدر افزایش یافت؟

حتی حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در خصوص کلیات این لایحه اینطور توضیح داد که 900 هزار تومان به بازنشستگان و یک میلیون تومان به کارمندان شاغل اضافه کردیم. پیش بینی دولت در منابع تا به امروز به ما اعلام شد، ما نیز چهار روز از هشت صبح تا 10 شب جلسه تشکیل دادیم و در خصوص اعداد و ارقام صحبت کردیم تا نه مشکلی برای دولت ایجاد شود و هم بتوانیم وضعیت بازنشستگان و کارمندان را ساماندهی کنیم.

با این اظهارات به نظر می‌رسد تصمیمات درباره جزئیات و میزان افزایش حقوق تغییری نکرده چراکه پس از مصوبه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه، مرداد گودرزوند چگینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگویی اعلام کرد که افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401 به جای شهریور، از اول مهر اجرا می‌شود، در نتیجه 5 درصد به منابع پیش‌بینی شده دولت اضافه می‌شود که این منابع به حقوق پایه کارمندان و بازنشستگان افزوده می‌شود.

به گفته او، حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری نیز به جای 900 هزار تومان، حدود یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین میزان حقوق کارمندان دولت حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان تا یک میلیون و 350 هزار تومان اضافه می‌شود که این مبلغ بدون محاسبه حق اولاد و حق عائله‌مندی است.

در این وضعیت سقف در نظر گرفته شده برای اجرای این لایحه، از حدود 80 میلیارد تومان پیش بینی شده هم فراتر رفته که البته هنوز منابع آن به صورت صریح مشخص نشده است. با این حال به نظر می‌رسد که میرکاظمی به نمایندگی از دولت تغییرات را پذیرفته چراکه در حاشیه نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه درباره این تغییرات اعمال شده گفت:

دولت لایحه‌ای را برای ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان در ماه‌های باقیمانده سال ارائه کرد که مجلس شورای اسلامی تغییراتی در متن لایحه ایجاد کرد. امروز در صحن تصویب شد که لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه برگردد تا با مشارکت دولت نهایی شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، این افزایش حقوق شامل کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری خواهد شد که جزئیات این لایحه در نشست امروز کمیسیون بررسی و درباره موارد اختلافی توافق شد. تلاش شد که سقف بودجه رعایت شود، هرچند امروز مقداری از سقف بیشتر شد، اما دولت انعطاف نشان داد تا این موضوع حل شود و بتوانیم لایحه مذکور در صحن مجلس، فردا (سه شنبه) مطرح شود. میرکاظمی درباره میزان افزایش حقوق نیز گفت:

حقوق شاغلان یک میلیون تومان و حقوق بازنشستگان نیز 900 هزار تومان افزایش می‌یابد. برای عائله‌مندی 200 هزار تومان و برای هر فرزند 100 هزار تومان به حقوق اضافه خواهد شد. البته موضوعی هم مطرح شد که به بازنشستگان درصد بیشتری پرداخت شود که جمع بندی شد و اگر در صحن رای بیاورد، انجام می‌شود.

با در نظر گرفتن این مهم که بین مجلس و دولت بر سر افزایش دستمزدها توافق انجام شده، باید دید آیا منابع لازم و البته پایدار برای این تصمیم از کجا تامین می‌شود که طبق وعده اعلام شده، بدون خلق پول و استقراض باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره‌ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر