coinex
راهنمای خرید تکراتو

وقتی وزارت صمت هم تاریخ دقیق واردات خودرو را نمی‌داند [گفت‌ و گو با دبیر انجمن خودرو سازان ایران]

تاریخ دقیق واردات خودرو باری دیگر توسط وزارت سمت به تعویق افتاد. پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود که شرایط واردات خودرو تا دو هفته دیگر امکان‌پذیر است. تکراتو در خصوص واردات خودرو مصاحبه‌ای نیز با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران داشته است که در ادامه می‌خوانید.

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که هنوز نمی‌توان تاریخ دقیق واردات خودرو را اعلام کرد؛ حال آنکه وجود هرگونه مشکل و ایراد در آیین نامه واردات خودرو به معنای ابطال کلی آن نیست.

بیشتر بخوانید: ایران خودرو TF21 رسما رونمایی شد

کسی از تاریخ دقیق واردات خودرو خبر ندارد

بنا بر اظهارات امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اکنون این وزارت خانه در حال اصلاح آیین نامه واردات خودرو است که در طول آن اشکالات وارده رئیس مجلس به این آیین نامه نیز در حال بررسی قرار دارد.

کسی از تاریخ دقیق واردات خودرو خبر ندارد

قالیباف تاکید می‌کند که اشکالات وارده مجلس به آیین نامه منجر به ابطال آن نخواهد شد و صرفاً باعث تغییر برخی بندها و مواد می‌شود. سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر اینکه به زودی واردات خودرو آغاز خواهد شد افزود، جو مثبتی در این مورد وجود دارد.

ماده 14 قانون امور گمرکی مصوب 1390 می‌گوید: «ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل به اضافه سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد.»

موانع بر سر راه واردات و تعیین تاریخ دقیق واردات خودرو

به گفته قالیباف، تبصره 2 بند یک مصوبه از این حیث که ارزش گمرکی خودرو را منحصر به هزینه‌های حمل و نقل می‌کند، با قانون مغایرت دارد. از دیگر اشکالاتی که به آیین نامه واردات خودرو وارد شده می‌توان به بند «د» ماده 1 قانون امور گمرکی اشاره کرد.

موانع بر سر راه واردات و تعیین تاریخ دقیق واردات خودرو

در بند د ماده ۱ این قانون گفته شده سود بازرگانی واردات کالاها می‌بایست توسط هیئت وزیران تعیین گردد، ولی بند 2 آیین نامه اختیار تعیین این سود را به کارگروه همین آیین نامه واگذار کرده؛ لذا از حیث مرجع دارای مشکل است و باید رفع ایراد شود.

مطابق ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط… پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد مجاز است. مشکل بعدی دقیقاً اینجاست که بر اساس بند 8 مصوبه تدوین و ابلاغ دستورالعمل به جای این که به سمع و نظر هیئت وزیران برسد، صرفاً به وزارت صمت محول شده و از حیث مرجع باز هم ایراد دارد.

آخرین ایرادی که به آیین نامه مذکور وارد شده، مربوط به تبصره 2 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در این ماده مقرر شده که حدود و مقررات استفاده از ارز توسط دولت می‌بایست تأمین شود، ولی بند 8 مصوبه این وظیفه را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته است.

فرایندهای واردات خودرو به گفته دبیر انجمن خودرو سازان ایران

در خصوص فرایند واردات خودرو با دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت و گو کردیم. وی در این خصوص توضیحاتی داد. احمد نعمت بخش گفت: «اگر افراد بخواهند به صورت عمده واردات خودرو انجام دهند باید ابتدا یک نمایندگی از کمپانی خارجی بگیرند. با مراجعه به وزارت صمت و دریافت فرم‌های مربوطه و داشتن قرارداد با طرف خارجی و ایجاد تعهدات لازم این امر ممکن می‌شود.»

فرایندهای واردات خودرو به گفته دبیر انجمن خودرو سازان ایران

وی افزود: «برخی از این تعهدات شامل داشتن ده سال خدمات پس از فروش است. از طرفی اگر دولت ایران یا وزارت صمت از نمایندگی راضی نبود در مدت مشخصی نمایندگی را تغییر می‌دهد و نمایندگی جدید تمام تعهدات نمایندگی قدیم را بر عهده داشته باشد.»

وی در خصوص استانداردهای این حوزه افزود:

«از طرفی دیگر بحث استاندارد خودروها است. از طرفی دیگر بحث استاندارد خودروها است. از بین خودروهای کمپانی‌ خارجی باید خودروهایی انتخاب شوند که در سازمان ملی استاندارد مورد قبول باشند و دارای استانداردهای 85 گانه باشند.»

وی افزود: «مسئله بعدی تجهیز یک تعمیرگاه است هر نمایندگی باید بعد از دریافت نمایندگی توانایی تجهیز یک تعمیرگاه را داشته باشد هر قدر هم که تعداد خودروهای وارداتی بیشتر باشد باید تعداد تعمیرگاه‌ها نیز افزایش یابد.»

نعمت بخش در خصوص ضوابط مقرر در وزارت صمت بیان کرد:

اکنون وزارت صمت برخی ضوابط را قرار داده است که اتفاقا مفید هم هستند. برای مثال کسی که می‌خواهد به صورت عمده دوهزار یا سه هزار خودرو وارد کند، در قبال خودروهای خریداری شده از کمپانی مادر بخواهد که دانش فنی برخی از قطعات خودروها را به ایران منتقل کنند.

به عبارتی می‌توان دانش فنی برخی از قطعات که تولید داخل ندارند را از کمپانی‌های خارجی تقاضا کرد. برای مثال اکنون دانش فنی فرمان برقی را در اختیار نداریم و می‌توانیم در قبال خرید از کمپانی خارجی درخواست انتقال دانش فنی تولید فرمان برقی را به قطعه سازی داشته باشیم.

نعمت بخش ادامه داد: «البته انتقادی نیز به برخی از ضوابط وزارت صمت وارد است. برای مثال به نظر من نباید سقف بیست هزار دلاری را برای واردات در نظر می‌گرفتند. من معتقد هستم که باید خودروهای گران قیمت‌تری وارد شود و در قبالش تعرفه بیشتری دریافت شود تا هم کسانی که می‌خواهندخودروهای گران‌تری مصرف کنند به خواسته‌اشان برسند و هم دولت از تعرفه بیشتر بهره ببرد.»

نظر شخصی دبیر انجمن خودرو سازان ایران در خصوص واردات خودرو

در ادامه نعمت بخش نظر شخصی خود را در ارتباط با به تعویق افتادن واردات خودرو بیان کرد: «نظر شخصی من این است که مشکلات ارزی کشور هنوز حل نشده است به خصوص با بحث نافرجام برجام و مسائل دیگر، من فکر می‌کنم دولت ذخیره ارزی را برای منابع مهم‌تری نسبت به خودرو مورد استفاده قرار می‌دهد. در هر صورت امکانات ارزی کشور محدود است و دولت نیز الویت‌بندی می‌کند و احتمالا الویت آخر دولت خودرو باشد.»

بیشتر بخوانید

نظر شما درمورد اعلام نشدن تاریخ دقیق واردات خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دوزار بده آش…

    پاسخ