;
coinex

تتر چیست و چگونه کار می کند؟

تتر (USDT) محبوب ترین استیبل کوین بازار رمز ارزی است که علاقه مندان حوزه ارزهای دیجیتال سال‌ها از آن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود استفاده کرده‌اند.

تتر از لحاظ ارزش خود، در واقع به دلار آمریکا متصل است و از نظر تئوری نباید تحت تأثیر نوسانات بازار باشد و همین موضوع می تواند به شدت بر ارزش گذاری سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین تأثیر بگذارد.

استیبل بودن تتر به چه معناست؟

خرید تتر
خرید تتر

هدف کمپانی تتر، ارائه یک دارایی دیجیتال ایمن است که ارزش گذاری ثابتی را حفظ کند. این همان چیزی است که USDT را به یک استیبل کوین تبدیل می کند که ارزش آن با قیمت دلار آمریکا مرتبط است.

استیو بامبرا، مدیر عامل Many Worlds Token می‌گوید: ایده اصلی شکل گیری استیبل کوین USDT این است که 1 Tether بدون توجه به شرایط بازار همیشه می‌تواند با 1 دلار معامله شود، همچنین میتوان با خرید تتر ارزش سرمایه خود را حفظ کرد.

رقبای استیبل کوین ارز تتر عبارتند از USD Coin (USDC)، Dai (DAI) و Pax Dollar (USDP).

معامله گران بازار رمز ارزها از Tether برای ارائه نقدینگی ثابت و قابل اعتماد برای ورود و خروج از سایر معاملات ارزهای دیجیتال بدون مواجهه با ضررهای غیرقابل پیش بینی (یا سود) ناشی از تغییرات بی ثبات قیمت استفاده می کنند.

تتر در زمان نگارش این مقاله حجم معاملات 24 ساعته 89 میلیارد دلاری داشت. این موضوع باعث می‌شود تتر نقدشونده‌ترین ارز دیجیتال موجود در بازار باشد، حتی بیشتر از بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) هم که در بازار ارزهای دیجیتال بسیار معامله می شوند. همچنین از نظر ارزش بازار در میان سه ارز دیجیتال بزرگ قرار دارد.

تتر چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک کاربر ارز فیات( واحد پولی رایج هر کشور) را به ذخیره تتر واریز می کند و فیات را برای خرید USDT می فروشد، تتر مبلغ دیجیتال مربوطه را به صورت توکن صادر می کند. سپس USDT می تواند ارسال، ذخیره یا مبادله شود. اگر کاربری 100 دلار را در ذخیره تتر واریز کند، با رعایت برابری 1 به 1 دلار، 100 توکن تتر دریافت خواهد کرد. هنگامی که کاربران توکن ها را برای ارز فیات بازخرید می کنند، سکه های تتر از بین می روند و از گردش خارج می شوند.

قیمت تتر
قیمت تتر

تتر مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از تکنولوژی بلاک چین برای ثبت وقایعش، استفاده می کند. توکن‌های تتر در بلاک چین‌های مختلف، مانند Omni،  Tron، ETH و دیگر شبکه های پر استفاده بازار وجود دارد و سعی دارد تا تمامی بلاکچین های پر استفاده را پوشش دهد.

تاریخچه مختصری از تتر

ریشه های شکل گیری تتر به یک دهه قبل برمی گردد، زمانی که جی آر ویلت به دنبال ساخت ارزهای دیجیتال جدید بر اساس پروتکل بیت کوین بود. آقای ویلت، این ایده را در ابتدا با Mastercoin اجرا کرد و یکی از اعضای اصلی آن بعداً در سال 2014 یکی از بنیانگذاران Tether شد. استفاده از Tether برای نقدینگی زمانی آغاز شد که در ژانویه 2015 به صرافی BitFinex اضافه شد.

کارشناسان حوزه رمز ارزها می گویند تلاطم اخیر بازار که باعث شد قیمت TerraUSD، یک استیبل کوین دیگر که با دلار آمریکا مرتبط است، به کمتر از 0.23 دلار کاهش یابد، باعث شد تتر نیز ارزش 1 دلاری خود را از دست بدهد. این کاهش ارزش عمدتا ناشی از ترس سرمایه‌گذاران بود که اگر یک استیبل کوین بتواند میخ خود را بشکند، بقیه نیز می‌توانند.

مارک لوپرستی، مدیر عامل The Strategic Funds می‌گوید: «تتر به‌عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه دارایی، که عمدتاً در خزانه‌داری ایالات متحده نگهداری می‌شود، شانس بسیار بیشتری برای مقابله با سونامی فعلی که جهان دارایی‌های دیجیتال را تکان می‌دهد، دارد. او می‌گوید تنها استیبل کوین با کیفیت وثیقه مشابه USD Coin است.

بنیانگذار و شریک عمومی صندوق بلاک چین دلتا، درباره تفاوت تتر و استیبل کوین شبکه ترا می‌گوید: «برای تتر دشوار است که مسیر Terra را به طور کامل دنبال کند، زیرا اگر تصمیم بگیرند حتی 30 تا 50 درصد وثیقه خود را بگیرند، نه تنها بازار ارزهای دیجیتال بلکه بازارهای مالی گسترده‌تر را نیز متزلزل خواهد کرد.»

چگونه از ارزش تتر پشتیبانی می شود؟

علی‌رغم اینکه استیبل کوین‌ها انتخابی محبوب در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند، تتر در مورد مسائل نقدینگی و اینکه آیا ذخایر آن برای پوشش تعداد توکن‌های USDT در گردش کافی است یا خیر، بحث‌های دیگری دارد.

تتر در صرافی تاپ کنز
تتر در صرافی تاپ کنز

به نقل از وب‌سایت تتر در سال ۲۰۱۹، این سایت ادعا کرد که استیبل کوینش توسط ذخایر ارز سنتی و معادل‌های نقدی (و گاهی دارایی‌های دیگر از نهادهای وابسته) پشتیبانی می‌شود. این جزئیات کمی بیشتر از آنچه امروز ذکر شده است. امروز، سایت تتر بیان می‌کند که «همه توکن‌های تتر با یک ارز فیات منطبق 1 به 1 می‌شوند و 100 درصد توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند».

آدام کارلتون، مدیر عامل کیف پول دیجیتال پینک پاندا، می‌گوید که سابقه شفافیت تتر در مورد نحوه پشتوانه توکنش، همیشه روشن یا ثابت نبوده است. کارلتون می گوید: «تتر یک گذشته قانونی بسیار مشکوک دارد، و تا به امروز، ذخایر واقعی آن هنوز کاملاً مبهم است و اعتقاد بر این است که اساساً از منابع ناشناخته اوراق تجاری تشکیل شده است.»

سایر کارشناسان ارزهای دیجیتال می گویند که تا حدودی پذیرفته شده است که تتر در بازار ارز دیجیتال «به طور کامل» وثیقه نشده است. و اینکه این موضوع بیش از یک سال پیش بحث برانگیز بود. اما با توجه به روشنگری هایی که پس از بالا گرفتن بحث های مختلف درباره تتر صورت گرفت، کمی از تشنج بازار کاهش پیدا کاسته شد.

مقایسه تتر و بیت کوین

دانیل رودریگز، مدیر عامل شرکت استراتژی ثروت هیل می گوید: تفاوت کلیدی بین تتر و بیت کوین این است که «تتر یک استیبل کوین است که از لحاظ ارزش به یک کالای واقعی، یعنی دلار آمریکا گره خورده است، در حالی که بیت کوین به هیچ کالایی در دنیای واقعی گره نمی خورد».

تتر در واقع یک رمزارز متمرکز است، در حالی که بیت کوین به دلیل عدم پیوند به ارزهای واقعی غیرمتمرکز است. به همین دلیل، در تئوری، ارزش تتر باید پایدارتر از بیت کوین باقی بماند. ارزهای دیجیتالی که به یک دارایی یا ارز واقعی متصل نیستند، در معرض نوسانات بازار هستند. اکثر ارزهای دیجیتال سنتی مانند اتریوم، بیت کوین و لایت کوین (LTC) شاهد نوسانات شدید در بازار، تورم و نرخ بهره خواهند بود. رودریگز در اباره ادامه می دهد: «به نظر می‌رسد تتر کمی پایدارتر است، زیرا نزدیک به ارزش یک دلار می‌ماند، چند سنت بیشتر یا کمتر، جایی برای نگرانی نیست».

تمایز دیگر این است که Tether لزوماً برای کسب درآمد طراحی نشده است، بلکه یک ذخیره پایدار ارزش است. از همین روست که اکثر معامله گران ارزهای دیجیتال در بازارهای ریزشی، پول خود را به تتر تبدیل میکنند و نه رمزارزهای دیگر، چرا که حفظ ارزش دارایی هایشان، اهمیت بیشتری به نسبت سود کردن دارد.

سخن پایانی

خرید تتر به عنوان یک سرمایه‌گذاری منطقی نیستند، زیرا قرار نیست ارزششان افزایش یابد. آنها فقط به عنوان ذخیره ارزش عمل می کنند، زیرا یک USDT همیشه باید برابر با یک دلار باشد. اما با توجه به شرایط تورمی ایران، می تواند روش ساده تری به جز خرید دلار کاغذی و ایستادن در صف های طولانی  باشد. البته باید به این نکنه توجه داشت که نگهداری تتر به نسبت دلار کاغذی کاری آسان تر است و حمل و نقل آن نیز بسیار سهل تر. حتی برای ارسال وجه به خارج از کشور و یا برعکس نیز، می تواند روش بهینه تری به نسبت روش سنتی باشد.

اکنون که این مقاله در حال نوشته شدن است، استارت واردات و صادرات کالاها از طریق ارزهای دیجیتال نیز زده شده است. جای تفکر است که انتخاب کنیم که هنوز باید از روش های سنتی استفاده کنیم، یا گامی بلند به سوی آینده برداریم. انتخاب با شماست.

برای خرید و نگه داری ارز تتر با کمترین کارمزد میتوانید از صرافی تاپ کنز استفاده کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر