;
coinex

طرح اینترنت طبقاتی در خانه ملت ؛ آذری جهرمی سرآغاز ایده اینترنت طبقاتی!

طرح اینترنت طبقاتی را این روزها بسیار می‌شنویم. اینترنت طبقاتی به معنای ارائه غیر یکدست اینترنت به اقشار مختلف جامعه است؛ این ایده این بار صراحتا توسط مجلس مطرح شد.

اینترنت طبقاتی این بار صراحتا در مجلس مطرح شد. پیش از این، عبارت اینترنت طبقاتی را در ادامه قطعی اینترنت و محدودسازی آن و همچنین انتشار فیلتر شکن‌ها از زبان کارشناسان میشنیدیم که البته به شدت با مخالفت ایشان همراه بود؛ اما این ایده برای نخستین بار به طور علنی در مجلس مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

ایده اینترنت طبقاتی در مجلس مطرح شد

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد که سطوح مختلف دسترسی به اینترنت در کشور و برای اقشار گوناگون در مجلس مطرح شد. راستینه، سخنگوی کمسیون فرهنگی تاکید می‌کند که حضور در پلتفرم‌های فیلتر شده مانند توییتر و یوتوب برای امری به نام «جهاد تبیین» ضروری است.

ایده اینترنت طبقاتی در مجلس مطرح شد

وی اظهار کرده است حضور در پلتفرم‌های فیلتر شده همچنین در جنگ نرم به سود کشور خواهد بود. وی افزود:

از همین رو باید سطوح دسترسی به اینترنت تعریف شود تا از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان در فضای مجازی استفاده شود.

راستینه در گفت و گویی که با ایلنا داشته است اعلام کرد: «اینکه سطح دسترسی برای  همه جامعه یکسان باشد تا جهاد تبیین رخ بدهد، امری غلط است چون کسی که قرار است درباره زندگی ایران اسلامی و انقلاب در دیپلماسی عمومی صحبت کند، باید جزو نخبگان باشد».

بر اساس گفته‌های راستینه به نظر می‌رسد محدودیت و مسدودسازی‌های صورت گرفته بر روی اینترنت در یک ماه گذشته ادامه دار خواهند بود و در آینده نیز بخش کوچک و تعریف شده‌ای از جامعه دارای اینترنت آزاد خواهند بود.

راستینه در ادامه افزود که در خصوص این موضوع با وزیر ارتباطات نیز گفتگو شده:

دسترسی یک استاد دانشگاه یا یک فعال تجاری بین‌المللی باید با دانش آموزی که تنها به یک سری دیتا در سطح ملی احتیاج دارد متفاوت باشد.

خبرآنلاین نیز در گزارشی با عنوان «ادعای تجارت نیوز: اینترنت طبقاتی را اولین بار محمد جواد آذری جهرمی مطرح کرد !» به ماجرای اینترنت طبقاتی و سرآغاز این موضوع پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرآنلاین، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در سال 1398 بود که «بدون ساماندهی نمی‌شود موضوع فیلترشکن‌ها را بررسی کرد. نمی‌شود سطح دسترسی برای پزشک، برای استاد دانشگاه یا برای خبرنگار با یک کودک هشت، نه ساله برابر باشد.» با این اظهارت به نظر می‌رسید که خواستار اجرای فیلترینگ غیرهمسان است.

در فروردین سال 1400 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پلتفرم یوتیوب قرار است برای برخی افراد مانند دانشجویان و خبرنگاران رفع فیلتر شود. در آن زمان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور این خبر را تایید کرد و گفت که رفع فیلتر برای دستگاه‌ها را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصویب شده‌ است.

در بهمن همان سال ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره شرایط دریافت وی‌پی‌ان‌های قانونی می‌گفت:«سازمان‌های خاصی از جمله سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها با توجه به فعالیتشان و نیاز به امنیت لازم است که از وی‌پی‌ان استفاده کنند.

همچنین، او در همان زمان اعلام کرد که این طرح تحت عنوان مدیریت وی‌پی‌ان و مدیریت اینترنت کشور انجام می‌شود برای اینکه نیازهای اینترنتی‌ طبقاتی مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان، با کیفیت بهتری ارائه خدمت شود.

بنابراین به نظر می‌رسد که موضوع وی‌پی‌ان قانونی و اینترنت طبقاتی موضوع جدیدی نیست، اما این روزها به نظر می‌رسد وارد فاز جدی‌تری شده است. هرچند جزئیات طرح اینترنت طبقاتی هنوز کاملا مشخص نیست و اینکه کدام گروه‌های خاص قادر به استفاده از محتوای اینترنت بدون پالایش هستند و یا کدام سایت‌ها برای این گروه‌ها رفع فیلتر می‌شود.

بیشتر بخوانید

دیدگاه شما درباره‌ی طرح اینترنت طبقاتی چیست؟ لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر