;
coinex

پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی از روی حلقه‌های برش‌خورده درختان

در سپتامبر سال 1859، ریچارد کرینگتون و ریچارد هاجسون شدیدترین طوفان خورشیدی مغناطیسی مشاهده‌شده در تاریخ بشریت را رصد کردند. نام این رویداد پدیده کرینگتون است. این روزها پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی اهمیت زیادی دارد.

اگر امروزه چنین اتفاقی بیفتد تمامی شبکه‌های الکتریکی کل سیاره از کار خواهد افتاد. بنابراین دانشمندان به فکر کشف راهی برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی افتادند.

اگر فکر می‌کنید که پدیده کرینگتون می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار داشته باشد، بدانید که بسیاری از فضانوردان معتقدند که هر هزارسال، یک طوفان خورشیدی که 12 برابر قوی‌تر از پدیده کرینگتون است در کیهان اتفاق می‌افتد. این رویداد، پدیده میاکه نام دارد.

بیشتر بخوانید: آهنگ‌آرایی داده‌ها و تصاویر تلسکوپ جیمز وب به قطعات صوتی!

پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی از روی حلقه‌های برش‌خورده درختان

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کویینزلند ایده استفاده از حلقه‌هایی که در برش‌های مقطعی درختان وجود دارد را برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی پیشنهاد کرده‌است.

به نقل از دکتر بنجامین پاپ، یکی از نویسنده‌های این مقاله و اخترفیزیکدان:‌

«اگر چنین پدیده‌ای در دنیای امروز اتفاق بیفتد، باعث از کار افتادن ماهواره‌ها، کابل‌های اینترنت، کابل‌های فشار قوی انتقال برق، و مبدل‌ها خواهد شد. تاثیری که این پدیده روی زیرساخت‌های جهانی می‌گذارد غیرقابل تصور است.»

با وقوع هر طوفان خورشیدی، غلظت ایزوتوپ کربن‌-14 در اتمسفر افرایش می‌یابد. این افزایش غلظت باعث عبور کربن-۱۴ از آب، هوا و ارگانیسم‌های زنده، اعم از حیوان و گیاه، می‌شود. با عبور از درختان، این عنصر می‌تواند تاثیرات قابل‌مشاهده‌ای روی حلقه‌های برش مقطعی درختان بگذارد، و در نتیجه این حلقه‌ها به مثابه تاریخچه‌ای برای این دسته از رویدادها باشد و در نتیجه می‌تواند برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟‌ به نظر شما وقوع طوفان‌های خورشیدی چه تاثیراتی روی زندگی در کره‌زمین خواهد گذاشت؟‌ دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: interestingengineering

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر