;
coinex

چرا تحریم صنعت تراشه چین به ضرر اپل است؟

با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا پیوسته به دنبال تحریم صنعت تراشه چین بوده، اقدامات تلافی‌جویانه چین در قبال TSMC یا تایوان می‌تواند به ضرر اپل باشد.

یک مقاله جدید استدلال می‌کند که TSMC، سازنده تراشه‌های اپل، در معرض خطر فزاینده‌ای از جانب چین است و سیاست، این شرکت کوپرتینویی در موضوع وابستگی به یک شرکت تایوانی در حوزه ساخت تراشه‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه ایالات متحده در حال حاضر به طور فعال به دنبال تحریم صنعت تراشه چین با اعمال دستورهای کنترل صادراتی بر تجهیزات ساخت تراشه است، این نگرانی وجود دارد که این امر باعث افزایش احتمال وقوع اقدامات تلافی‌جویانه از طرف چین بر علیه TSMC یا تایوان شود.

دولت چین این جزیره را جزوی از قلمرو کشور خود می‌داند. تایوان نیز به نوبه خود، از نظر فنی مدعی استقلال از سرزمین اصلی چین است، اما هیچ حرکت عملی برای اعمال قدرت انجام نمی‌دهد. از طرفی تایوان قانون اساسی، انتخابات، پاسپورت، ارز و نیروهای مسلح خود را دارد.

با این حال، چین از داشتن روابط دیپلماتیک با هر کشوری که استقلال تایوان را به رسمیت می‌شناسد، امتناع می‌ورزد، بنابراین اکثر کشورهای غربی با وجود داشتن «دفاتر نمایندگی» در تایوان که در حکم سفارتخانه‌هایی هستند، اما در یک سیاست ناراحت‌کننده وانمود می‌کنند که در واقع اینطور نیست.

بیشتر بخوانید: طرح ایلان ماسک برای صلح بین چین و تایوان

ماجرای تحریم صنعت تراشه چین توسط آمریکا

تهدید تسلط با اعمال زور چین بر تایوان همیشه وجود داشته است. با این حال، یکی از عوامل بازدارنده، قانون روابط تایوان و آمریکا بوده است. این قانون تعهدی برای ایالات متحده جهت کمک به تایوان برای دفاع از خود در برابر تهاجم چین، ایجاد کرده است. با این حال، واکنش جهانی به تهاجم روسیه به اوکراین، این نکته را به چین نشان داد که اگرچه ممکن است با حمله به تایوان با خطرات اقتصادی مواجه شده، اما بعید است که با خطرات نظامی روبرو شود، زیرا یک ترس جهانی از وقوع جنگ هسته‌ای وجود دارد.

تحریم صنعت تراشه چین

از آنجایی که تراشه‌سازان آمریکایی در دستیابی به فرآیندهای پیشرفته TSMC ناکام مانده‌اند، هم ایالات متحده و هم چین در تلاش‌اند که با این شرکت همکاری کنند تا این صنعت خود را پیشرفت دهند. در ایالات متحده، قانون CHIPS مشوق‌هایی را برای تولیدکنندگان تراشه آمریکایی و خارجی برای ایجاد کارخانه در آمریکا در نظر گرفته است، نانسی پلوسی، سخنران ایالات متحده، همچنین از TSMC به این دلیل بازدید کرد تا در خلال تمام مسائل امنیتی درباره این موضوع مذاکره کند.

چین قبلاً از آنچه به نظر این کشور کمک‌ها و تحریکات ناعادلانه ایالات متحده در این منطقه می‌رسید، ناراحت بود و از سفر پلوسی بیشتر از این هم آزرده خاطر شد. این شرکت با ایجاد اختلال در عرضه کالا از تایوان به شرکت‌هایی مانند اپل که به واردات تایوانی متکی هستند، مقابله به مثل کرد. دولت ایالات متحده آمریکا نیز از آن زمان با تحریم صنعت تراشه چین به مقابله با اقدامات این کشور پرداخته است.

تاثیر تحریم صنعت تراشه چین بر شرکت اپل

بزرگ‌ترین ترس این است که چین با توجه به واکنش کم اثر بین‌المللی به تهاجم روسیه به اوکراین، احتمالاً جسارت حمله نظامی به تایوان را پیدا کند. این مسئله باعث شده است که سرویس‌های امنیتی در ایالات متحده و بریتانیا نسبت به این موضوع هشدار دهند.

حتی اگر این خطر را کنار بگذاریم، تعداد زیادی از تحلیلگران به فایننشال تایمز گفتند که چین احتمالاً نسبت به تحریم صنعت تراشه چین توسط ایالات متحده واکنش شدیدی نشان خواهد داد. آن‌ها اعلام کردند:

با بالا گرفتن رقابت بین ایالات متحده و چین و افزایش خطر درگیری نظامی بر سر تایوان بالا رفته است، واشنگتن در پی آن است که هم عرضه تراشه‌های پیشرفته کلیدی را به پکن قطع کند و هم وابستگی خود به تایوان را برای تامین تراشه کاهش دهد. هر دوی این اهداف به طور بالقوه باعث تضعیف TSMC می‌شود، موفقیت این شرکت در گرو خدمات‌رسانی به مشتریان در همه بازارها با استفاده از محصولات مقرون به‌صرفه در کارخانه‌های خود در تایوان است.

تحریم صنعت تراشه چین

جیسون هسو، قانونگذار سابق تایوانی و یکی از اعضای ارشد کنونی مدرسه کندی هاروارد می‌گوید: «از یک طرف، ایالات متحده TSMC را برای انتقال به آمریکا تحت فشار قرار می‌دهد و از سوی دیگر، جنگ فناوری را علیه چین به راه انداخته و تنش را به سطح بالاتری می‌برد که تایوان را در معرض خطر قرار می‌دهد».

اپل بیش از هر شرکت دیگری در معرض خطر است، زیرا برای تولید تراشه‌های سری A و سری M و موارد دیگر، کاملاً به TSMC وابسته است. دن نیستدت، نایب رئیس TriOrient، یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی مستقر در آسیا، در این باره می‌گوید: «من از تصمیم اپل و AMD متعجب شده‌ام که به خود اجازه می‌دهند تنها به یک تامین‌کننده تراشه متکی باشند».

تحریم صنعت تراشه چین

او در ادامه افزود: «این امر خطرناک است. حتی در حالتی که هیچگونه خطر ژئوپلیتیک وجود نداشته باشد؛ زیرا با وقوع سایر مخاطرات مانند زلزله و کمبود برق بازهم شرکت اپل با خطر بزرگی روبرو است. چرا که در واقع اپل پذیرفته در صورت تعطیلی TSMC، کل شرکت آن‌ها نیز باید تعطیل شود».

شرکت TSMC در حال ساخت یک کارخانه ساخت تراشه در آریزونا است، و به نظر می‌رسد که این کارخانه می‌تواند پردازنده‌های اپل را تولید کند، اما هنوز برنامه‌های آن شامل آخرین نسل‌های تراشه یعنی تراشه‌های سری A و سری M اپل نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تحریم صنعت تراشه چین توسط آمریکا و مشکلات اپل در این زمینه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: 9to5mac

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر