;
coinex

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

در این نوشتار از تکراتو قصد داریم به آشنایی با دارک وب و نحوه ورود به آن بپردازیم. اگر شما هم از علاقمندان به دنیای دارک وب هستید با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر بخواهیم درباره دارک وب صحبت کنیم، باید بگوییم که در معنای لغوی به معنای وب تاریک است. در کل وب سیاه یا وب سیاه به مجموعه‌ای از سایت‌هایی گفته می‌شود که قابل شناسی و ردیابی از طریق ip نیستند.

وب سیاه از دامنه‌های استفاده می‌کند که ای پی سرور آن نامشخص است. اما راه‌هایی برای پیدا کردن آن‌ها وجود دارد که نمی‌توان به راحتی آن را متوجه شد و باید کمی حرفه‌ای باشید.

آشنایی با دارک وب و نحوه ورود به آن

همانطور که کمی قبل گفتیم وب سیاه در کلمه به معنای وب تاریک است،به طور کلی دارک وب بخشی از اینترنت محسوب می‌شود که فهرست محتوای آن توسط موتورهای جستجو ثبت نشده یا به‌اصطلاح ایندکس (Index) نشده است.

برای دسترسی به این بخش از اینترنت باید از نرم‌افزارهای خاص استفاده کنید یا مجوزهای خاص داشته باشید. محتوای وب سیاه روی یک شبکه تاریک یا دارک نت (Dark Net) قرار دارد که دسترسی به آن تنها با استفاده از مرورگرهای خاص یا از طریق پیکربندی‌های خاص امکان‌پذیر است. در ادامه جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم گیمینگ ارزان قیمت

تاریخچه پیدایش دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

وب سیاه در ابتدا از اکتبر 1969 شروع شد، درست زمانی که آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (ARPA) به فکر راه اندازی شبکه‌ی ارتباطی کامپیوتری با استفاده از سوئیچیگ بسته‌های اطلاعات افتاد.

این شبکه‌ی ارتباطی آرپانت (ARPANET) نام داشت و در ابتدا در دانشگاه‌های آمریکا برای کنترل تبادل اطلاعات قرار داشت، اما در سال 1989 این شبکه توانست به اینترنتی تبدیل شود و بعد از دو سال در دسترس عموم افراد قرار بگیرد.

ظهرو اینترنت اولین پله برای شکل گیری وب سیاه بود، اما تنها دلیل پیدایش و موفقیت وب سیاه نبود، وب سیاه به دو عامل اساسی دیگر نیاز داشت: سامانه‌ای برای مخفی کردن هویت کاربران و ارز دیجیتالی غیرمتمرکز و خارج از کنترل دولت‌ها.

در سال 2002، نسخه‌ی آلفا و ناپایدار شبگه تور به منظور پنهان کردن هویت کاربران اینترنت راه اندازی شد و یک سال بعد تنها با 12 گره از سمت کاربران داوطلب در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

پروژه تور در وزارت دفاع آمریکا ظهور کرد، اما مدتی بعد، به پروژه‌ای متن باز و رایگان تبدیل شد که توسعه‌ی آن در سال 2008 به دست افرادی با این باور مشترک ادامه پیدا کرد که کاربران اینترنت باید دسترسی امن به اینترنت بدون سانسور داشته باشند.

درست بعد از این ماجرا در سال 2009، نرم افزار استخراج بیت کوین برای عموم مرم عرضه شد. با این حال حدود یک سال طول کشید تا این رمزارز غیر متمرکز در تراکنش اینترنتی استفاده شود.

در آخر در سال 2011 اولین بازار سیاه در بستر اینترنت ظاهر شد. این بازار سیاه به نام سلیک رود (Silk Road) توسط راس اولبریک، برای خرید و فروش مواد مخدر و دیگر اجناس غیرقانونی در وب سیاه راه اندازی شد.

لیبرترینی معتقد بود با به کار گیری سامانه‌ی رمز گذاری شده بازار اینترنتی می‌تواند برای تمام کاربران محیطی امن و کاملا ناشناس و به دور از نظارت دولت فراهم کند و اولبریک هم با عقاید او هم نظر بود.

به طور کلی موفقیت سیلک‌رود مدیون ترکیب خلاقانه‌ی سامانه‌ی تور و بیت‌ کوین بود که هم هویت کاربران و هم سابقه تراکنش‌های آن‌ها را از چشم همه مخفی می‌کرد. بی‌راه نبود که سیلک‌رود به سرعت به جایی برای خرید و فروش مواد مخدر، اکانت‌های هکی و حتی اجیر کردن آدم‌کش تبدیل شد.

به همین علت این بازار سیاه زیاد دوام نیاورد و در سال 2013 اف‌بی‌آی سایت سیلک‌رود را مصادره و صاحب 29 ساله‌ی آن را دستگیر و به حبس ابد محکوم کند.

لازم به ذکر است که سلیک‌رود تنها بازار سیاه نبود و بازارهای سیاه دیگری از جمله اولوشن (Evolution)، آلفابی (AlphaBay) و دریم مارکت (Dream Market) یکی پس از دیگری به وب سیاه پیوستند و البته آن‌ها نیز مدتی بعد به سرنوشت سیلک‌رود دچار شدند.

این‌روزها، وب سیاه تنها میزبان بازارهای سیاه نیست؛ بسیاری از سازمان‌ها و رسانه‌های خبری برای آن دسته از کاربرانی که دغدغه‌ی حفظ حریم شخصی دارند، نسخه‌ای از وب‌سایت خود را در Dark Web میزبانی می‌کنند. حتی نسخه‌ی دارکی از فیسبوک وجود دارد که هیچ اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین مادربرد گیمینگ در بازار

ورود به دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

حال که کمی با تاریخچه پیدایش دارک وب آشنا شدیم، باید بگوییم که برای ورود به وب سیاه قانون و نظارت خاصی وجود ندارد. در وب سیاه خطر آلودگی و سرقت اطلاعات توسط مجرمان سایبری بسیار بالاتر از گشت و گذار در اینترنت معمولی است.

به همین علت، بهتر است پیش از ورود به دارک وب ، نرم افزار آنتی ویروس قوی و مطمئن روی سیستم خود نصب کنید. علاوه بر این، استفاده از پروژه‌ی تور در ایران به ابزارهایی برای تغییر IP نیاز دارد؛ هرچند دغدغه‌های حریم شخصی درمواردی که تور به هر دلیلی موفق به پنهان کردن IP کاربر نشود، به تمام کاربران توصیه می‌شود.

بهترین راه برای دسترسی به وب سیاه استفاده از مرورگر تور (Tor) است که به صورت متن باز و رایگان عرضه شده است. تنها کافی است بعد از اطمینان از نصب آنتی ویروس قوی و تغییر IP، آدرس وب‌سایت‌ موردنظر را ازطریق مرورگر وب جستجو کنید.

باید به این نکته توجه کنید که وب‌سایت‌هایی که در وب سیاه میزبانی می‌شوند، دارای دامنه onion. و آدرس طولانی و عجیب‌وغریبی هستند که از بر کردن آن‌ها ممکن نیست و برای بازدید از آن‌ها باید به خود لینک دسترسی داشت.

کلیک کردن روی این لینک‌ها در مرورگرهای عادی از جمله کروم که از جستجوس گوگل استفاده می‌کنند، به شما اجازه‌ی دسترسی به این وب سایت‌ها را نخواهد داد و برای دسترسی به این وب‌ها باید از شبکه تور استفاده کنید.

شبکه تور یکی از بهترین ابزارها برای ناشناس ماندن، جلوگیری از شنود ارتباطات و رهگیری اطلاعات ردوبدل شده بین کاربران اینترنتی است. عبارت تور (Tor) مخفف (The Onion Router‌) که در ابتدا به عنوان پروژه‌ای آزمایشی توسط وزارت دفاع آمریکا در سال 2002 آغاز شد.

دولت آمریکا این سامانه‌ی ناشناس و رمزنگاری شده را برای حفاظت از ارتباطات خود در برابر جاسوسی راه اندازه کرده بود اما کمی بعد قابلیت‌های رمزنگاری آن توجه شرکت‌هایی را که دغدغه امنیتی داشتند به خود جلب کرد.

طرز کار با تور بسیار ساده است. این سامانه از روش مسیریابی پیازی استفاده می‌کند که در آن فعالیت اینترنتی کاربران در پشت چندین لایه‌ی رمزنگاری قرار می‌گیرد. تور برای مخفی کردن هویت کاربران‌اش به گونه‌ای عمل می‌کند که کاربران از داخل شبکه‌ای از سامانه‌ها و گره‌ها که به وسیله‌ی داوطلبان در سراسر جهان راه اندازی شده است، عبور داده می‌شوند تا IP کاربر فاش نشود و همچنین هیچ یک از این سامانه‌های داوطلب به نشانی IP فرستنده و گیرنده دسترسی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های 2022

مرورگر دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

همانطور که کمی قبل گفتیم دارک وب هیچ قانون و نطارت خاصی ندارد و تمامی کاربران به صورت ناشناس هستند، همین امر موجب شده است که برخی از کاربران با اطمینان خاطر به کلاهبرداری بپردازند.

برای این که بتوانید به وب سیاه ورود پیدا کنید به مروگر تور نیاز دارید که هویت کاربران را پنهان می‌کند. مرورگر تور درخواست کاربران برای ورود به صفحات وب را از میان چندین سرور پراکسی که توسط هزاران داوطلب در سراسر جهان راه اندازی شده‌‌اند، عبور می‌دهد تا IP او را غیرقابل شناسایی و رهگیری کند.

شبکه‌ی تور تمامی کاربران را به طور جادویی و بی‌نقص مخفی می‌کند. اما تجربه‌ی کار کردن با این مرورگر مثل خود وب سیاه ، غیرقابل‌پیش‌بینی، غیرقابل‌اعتماد و به طرز عجیبی کُند و آزاردهنده است. بااین وجود،‌ برای آن‌هایی که حاضرند با این مشکلات کنار بیایند، دارک وب منظره‌ی نسبتاً امنی از آنچه در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریک و مخوف جوامع انسانی اتفاق می‌افتد، به نمایش می‌گذارد.

لازم به ذکر است که شما در کنار تور می‌توانید از مرورگر DuckDuckGo برای دسترسی به وب سیاه استفاده کنید که برای جستجو در اینترنت عادی نیز قابل استفاده است.

این مروگر بر خلاف دیگر مرورگرها، اطلاعات شخصی کاربر را جمع‌آوری نمی‌کند و آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارد. این مرورگر برای جستجوی ناشناس در اینترنت ایدئال است و چون می‌تواند لینک‌هایی با دامنه‌ی onion. را نمایش دهد، برای گشت‌و‌گذار در وب سیاه هم مناسب است.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2022

وب سایت‌های دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

شاید با خود فکر کنید از آنجایی که مرورگر دارک وب متفاوت است وب سایت‌های وب سیاه هم با دیگر وب سایت‌ها متفاوت است. اما باید به شما بگوییم که وب سایت‌های دارک وب تقریباً شبیه هر وب‌سایت دیگری در اینترنت هستند، اما در عین حال تفاوت‌های مهمی دارند.

اولین تفاوت وب سایت‌های وب سیاه با دیگر وب سایت‌ها مدل نام‌گذاری‌ آن‌ها است. آدرس سایت‌های وب سیاه، به جای ختم شدن به دامنه‌‌های آشنایی چون com. ، به پسوند onion. ختم می‌شوند که تنها ازطریق مرورگرهایی مجهز به پروکسی‌های لازم مانند تور قابل دسترسی هستند.

وب سایت‌های دارک همچنین از اعداد و حروف به هم ریخته‌ای در URL خود استفاده می‌کنند که اغلب به خاطر سپردن آن‌ها غیرممکن است. برای مثال، آدرس سایت Dream Market، بازار سیاه اینترنتی که سال 2019 توسط پلیس بسته شد، «eajwlvm3z2lcca76.onion» بود که به‌خاطر سپردن آن تقریباً غیرممکن است.

برخی از وب سایت‌های دارک وب که برای فعالیت‌های غیر قانونی از جمله کلاهبرداری و فروش مواد مخدر راه اندازی شده‌اند، برای فرار از دست قانون مرتب آدرس خود را تغییر می‌دهند.

این تغییر آدرس فقط مختص به وب سایت‌هایی که فعالیت‌های غیر قانونی می‌کنند نیست، حتی فروشگاه‌های اینترنتی وب سیاه که بیش از یک سال از فعالیت آن‌ها می‌گذرد، ممکن است یکباره ناپدید شوند؛ یا به این خاطر که گردانندگان‌شان تصمیم می‌گیرند بعد از کلاهبرداری و به جیب زدن پول مشتریان، فرار کنند یا به این خاطر که این وب‌سایت‌ها به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی، توسط پلیس بسته شده است.

از آنجایی که تمامی کاربران شبکه‌ی تور ناشناس هستند وب‌سایت‌های دارک وب را به‌شدت نسبت به حملات دیداس (DDoS) آسیب‌پذیر می‌کند. طی این حملات، ترافیک غیرواقعی روی سایت افزایش می‌یابد و موجب مصرف بیش از حد منابع سرور و در نهایت از دسترس خارج شدن سایت می‌شود. وب‌سایت‌ها برای جلوگیری از حملات DDoS مجبورند مرتب آدرس خود را عوض می‌کنند و این باعث می‌شود بسیاری از محتوای جستجو شده در وب سیاه، قدیمی و منسوخ شده باشند.

به طور کلی، برای دسترسی به وب سایت‌های میزبانی شده در وب سیاه باید آدرس دقیق آن‌ها را داشته باشید. بااین‌حال، Hidden Wiki آدرس برخی از این وب‌سایت‌ها را به کاربران معرفی می‌کند؛ فقط حواستان باشد از سر کنجکاوی، روی هر لینک مشکوکی کلیک نکنید، چون Hidden Wiki تنها وب‌سایت‌های معتبر و امن را ایندکس نمی‌کند و ممکن است در آن به لینک‌هایی برسید که کلاهبرداری باشند یا سیستم شما را به بدافزار آلوده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2022

موتور جستجوی دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

بهترین راه دسترسی به دارک‌وب استفاده از مرورگر تور است که نیازمند این است که لینک وب‌سایت موردنظر را دراختیار داشته باشید؛ بااین‌حال، اگر دنبال موتور جستجویی شبیه گوگل هستید که بتوانید با جستجوی عبارات، به آدرس وب‌سایت‌هایی که در دارک وب میزبانی می‌شوند دسترسی پیدا کنید، باید بگوییم که حتی بهترین آن‌ها هم نمی‌تواند همپای تغییرات مداوم و سریع این فضای آشفته حرکت کند

تجربه‌ی کار کردن با بسیاری از موتورهای جستجوی وب سیاه شبیه جستجو در اینترنت بیست، سی سال پیش است و برخی از آن‌ها از جمله Grams که اغلب برای جستجوی بازارهای فروش مواد مخدر به کار می‌رفت، بعد از مدتی به فعالیت خود پایان می‌دهند. با‌این‌وجود، موتورهای جستجوی Recon و notEvil و Candle از جمله مواردی هستند که به‌کمک آن‌ها می‌توانید به آدرس وب‌سایت‌های میزبانی شده در وب سیاه دسترسی پیدا کنید.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

دیپ وب و وب سیاه دو اصطلاحی هستند که گاهی مواقع به جای هم استفاده می‌شوند، اما با هم فرق دارند. دیپ به هر محتوایی در اینترنت اشاره دارد که بنا به درخواست صاحب آن، توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، ایندکس نشده و درنتیجه اگر در گوگل جستجو کنید، آن را در نتایج نخواهید یافت. در کل دیب وب بیش از 90 درصد کل اینترنت را در برمی‌گیرد، شامل هر محتوایی است که برای دسترسی به آن باید آدرس دقیق URL آن را داشته باشید.

اما وب سیاه زیرمجموعه‌ای از دیپ وب است که به‌طور عامدانه مخفی شده و برای دسترسی به آن نیازمند مرورگر خاصی به نام تور است. هیچ کس اندازه‌ی واقعی وب سیاه را به‌طور دقیق نمی‌داند، اما بنا به تخمین‌هایی که زده شده، وب سیاه تنها ۵ درصد کل اینترنت را دربرمی‌گیرد؛ هرچند حجم اطلاعات ذخیره‌شده در دارک وب از تمام اطلاعات سرفیس وب و دیپ وب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت 2022

خرید و فروش در دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

خرید و فروش در دارک وب در ابتدا اوضاع خوبی نداشت اما به لطف بیت کوین رونق خوبی پیدا کرد. این رمزارز به دو طرف معامله امکان می‌دهد، بدون آگاعی ار هویت یکدیگر و خارج از کنترل دولت‌ها، در پلتفرمی قابل اطمینان به خرید و فروش بپردازند.

تقریبا تمامی بازارهای سیاه در وب سیاه از بیت کوین با دیگر رمز ارزها در تراکنش استفاده می‌کنند، اما این به این معنا نیست که خرید و فروش در این فضا برای کاربران عادی و امن و بی خطر است.

از آنجایی که تمامی کاربران به صورت ناشناس‌ است نظر انواع کلاهبرداران و سارقان را به خود جلب می‌کند. هرچند کسی که برای خرید مواد مخدر یا اسلحه به وب سیاه مراجعه می‌کند، نباید انتظاری غیر از این داشته باشد.

تمامی فروشگاه‌‌های وب سیاه همانند دیگر فروشگاه‌های اینترنتی است، اما تنها تفاوت این فروشگاه با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی، کنترل کیفیت است. وقتی هم فروشنده و هم خریدار ناشناس هستند، اعتبار سیستم امتیازدهی زیر سؤال می‌رود. در چنین محیط بی‌سامانی، می‌توان به‌راحتی امتیازها را دستکاری کرد. به دفعات پیش آمده فروشندگانی که سال‌ها در بازار سیاهی فعالیت داشته‌اند، ناگهان و بی‌سروصدا، با رمزارزهای مشتریان خود ناپدید شده و با اسم مستعار دیگری مشغول به فعالیت در بازار سیاه دیگری شده‌اند.

اکثر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، نوعی خدمات سپرده‌گذاری ارائه می‌دهند که وجوه مشتری را تا زمان تحویل محصول به حالت تعلیق نگه می‌دارد. اما در دارک وب،‌ در صورت بروز اختلاف نباید انتظار خدمات پشتیبانی دوستانه‌ای را داشته باشید. در ضمن، تمام ارتباطات در وب سیاه رمزنگاری شده است، بنابراین حتی ساده‌ترین معاملات نیز به یک کلید PGP برای احراز هویت و حریم خصوصی نیاز دارد.

در فروشگاه‌های وب سیاه حتی اگر معامله با موفقیت انجام شود، تضمینی برای تحویل اجناس خریداری شده نیست. بسیاری از این اجناس لازم است از مرزهای بین‌المللی عبور کنند و مسئولان گمرک به‌شدت نسبت به بسته‌های مشکوک حساس هستند. وب‌سایت خبری Deep.Dot.Web که در وب سیاه میزبانی می‌شود، پر از ماجراهای دستگیری خریدارانی است که سعی داشتند از بازارهای سیاه اینترنتی خرید کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های 2022

ورود به دارک وب با گوشی

کمی قبل‌تر درباره چگونگی ورود به وب سیاه را توضیح دادیم، ولی برای ورود به دارک وب باید به چند نکته توجه کنید. از آنجایی که تمامی گوشی‌های هوشمند داده‌های شخصی، عکس و ویدیو و دسترسی به دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی کاربر به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و هر لحظه به راحتی می‌توانند مورد هک قرار بگیرند، باید به جند نکته مهم توجه نمایید.

اولین نکته آن است که برای ورود به دارک وب با گوشی لازم است بدانید این است که پیش از دانلود اپلیکیشن موردنیاز، مطمئن شوید که مورد تأیید پروژه‌ی تور است. همچنین باید پیش از ورود به وب سیاه حتما آی پی‌ خود را تغییر دهید.

باید به این نکته توجه نمایید که این پلتفرم در ایران فیلتر است و  علاوه‌بر مسائل امنیتی که استفاده از ابزار تغییر آی‌پی برای دسترسی به دارک وب را در هر کشوری الزامی می‌کند، بدون استفاده از این ابزار، ورود به دارک وب با آی‌پی ایران ممکن نیست.

اگر از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید، علاوه بر دانلود و نصصب اپلیکیشنی برای تغییر آی پی، تنها کافی است مرورگر رسمی تور را از گوگل پلی دانلود کنید و منتظر بمانید تا اتصال به دارک وب برقرار شود. بعد از برقراری اتصال می‌توانید از لینک‌های onion. بازدید کنید که در خود مرورگر چند آدرس امن از جمله نسخه‌ی وب سیاه نیویورک تایمز پیشنهاد شده است.

در سیستم عامل iOS، برای نصب اپلیکشین متوجه می‌شوید که نسخه رسمی تور در اپ استور شما وجود ندارد و در صورت نصب هر کدام از اپلیکیشن‌های متفرقه ممکن است سیستم دستگاه شما به ویروس آلوده شود.

برای نصب نسخه رسمی اپلیکیشن تور ابتدا مرورگر Onion را برای آیفون دانلود کنید. هرچند این اپلیکیشن نیز رسمی نیست؛ ولی ویژگی‌هایی دارد که استفاده از آن امن‌تر است.

اتاق قرمز دارک وب چیست ؟

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

اتاق قرمز (Red Room) به جایی گفته می‌شود که در اعماق دارک وب وجود دارد که به صورت زنده صحنه‌های شکنجه و قتل را استریم می‌کنند و بینندگان با پرداخت رمزارز شکنجه‌ای را که دوست دارد تماشا می‌کند. اگر به ساب‌ردیت دارک‌وب، وب‌سایت 4chan یا Hidden Wiki سری بزنید، پست‌هایی را خواهید دید که در آن کاربران ادعا می‌کنند از منبع دست چندم شنیده‌اند که استریم این صحنه‌ها را در اتاق قرمز تماشا کرده‌اند. اما آیا اتاق قرمز واقعا وجود دارد یا افسانه‌ای بیش نیست؟

نکته جالب داستان این است که اتاق قرمز دست کم 20 سال پیش از ظهور وب سیاه به وجود آمده است. برخی افراد ریشه اتاق قرمز را مرتبط به فیلم Shining می‌دانند که در آن شخصیت دنی روی در، کلمه‌ی REDRUM را می‌نویسد و مادرش آن را به‌صورت معکوس توی آینه MURDER (قتل) می‌خواند. در فیلم ترسناک Videodrome محصول 1983 نیز اتاق قرمز رنگی وجود دارد که در آنجا به‌صورت زنده صحنه‌های شکنجه پخش می‌شود.

در سال 2015 درمورد گروهی ناشناس صحبت می‌شود که چند تن از ترروریست‌های داعش را اسیر کرده و قصد دارند ویدیوی شکنجه و قتل آن‌ها را به‌صورت زنده در وب سیاه نمایش دهند. ما لحظه‌ای که قرار بود پخش زنده ویدئو شروع شود، وب‌سایت از دسترس خارج شد، اما چند ساعت بعد دوباره برگشت و درحالی‌که از همه به‌خاطر تماشای استریم تشکر می‌کرد، ویدئویی ۲۱ دقیقه‌ای از فردی را منتشر کرد که در آن داشتند به زور به او بیکن می‌خوراندند. این ماجرا باعث شد که اتاق قرمز در وب سیاه به وجود بیاد و بر سر زبان‌ها بی‌‌افتد.

از آنجایی گه مرورگر تور داری محدودیت‌هایی است و به راحتی نمی‌توان یک ویدیو را بافر کرد، پس می توان گفت که اتاق قرمز یک افسانه است چرا که تا به حال هیچ‌ منبع دست اولی وجود ندارد که خودش این اتاق را واقعا دیده باشد.

از سوی دیگر، حتی با‌وجود مخفی ماندن هویت افراد، نهادهای قانونی بارها موفق به شناسایی و دستگیر مجرمان شده‌اند و دلیلی ندارد که آن‌هایی که به شکنجه‌ی افراد می‌پردازند و از این راه پول به جیب می‌زنند، به چنگ قانون نیفتند. در نهایت اینکه هکرها وب‌سایت‌هایی را که ادعا می‌کنند اتاق قرمز هستند، آنالیز کرده و متوجه شده‌اند که از امنیت بسیار پایینی برخوردارند و گردانندگان آن‌ها به‌راحتی قابل شناسایی هستند. اگر قرار است در این وب‌سایت‌ها، قتل و شکنجه به نمایش گذاشته شود، منطقی است که امنیت و مخفی ماندن گردانندگان‌شان در اولویت باشد.

البته افسانه‌ بودن اتاق قرمز به این معنا نیست که در دارک وب خبری از محتوای منزجر کننده و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی نیست؛ اما تمام این محتوا را متأسفانه می‌توان در همین اینترنت معمولی نیز پیدا کرد. در کل به‌نظر می‌رسد جایی «عمیق‌تر» و مخفی‌تر در وب سیاه وجود ندارد، هرچند ذهن‌ها همچنان کنجکاو باقی خواهند ماند.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین گوشی 2022

کارهایی که هرگز نباید در دارک وب انجام دهید

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

کمی قبل گفتیم که دارک وب قوانین خاصی ندارد و هیچ نظارتی بر آن وجود نداد، به همین علت برای دور نگه داشتن افراد هکر و سودجو نیاز است برخی کارها را هرگز انجام ندهید:

  • بازکردن وب‌سایت‌های مختوم به onion. با مرورگر عادی و استفاده‌ نکردن از TOR:

اگر وب‌سایت‌های مختوم به onion را با مرورگر عادی استفاده کنید، آدرس آی‌پی دستگاه را به راحتی افشا کردید و راه را برای حمله هکرها باز خواهید کرد. برای این که طعمه‌ی هکرها نشوید و فعالیت‌ها و ارتباطات شما در دارم وب مخفی بماند، از مرورگر TOR استفاده کنید.

  • استفاده از TOR بدون تغییر IP:

مرورگر تور در گذشته چندین بار دچار آسیب شد . برخی از آدرس‌های آی‌پی کاربران را افشا کرد. به‌همین‌دلیل، استفاده از ابزارهایی برای تغییر آی‌پی درکنار مرورگر TOR توصیه می‌شود.

  • فعال‌کردن ماکروها و اسکریپت‌ها:

فعالسازی اسکریپت‌ها مثل جاوااسکریپت در وب‌سایت‌های onion. بسیار خطرناک است. این وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای اسکریپت‌ها و بدون آگاهی کاربر، سیستم او را به انواع بدافزارهای مخرب آلوده کنند. برخی از این بدافزارها به نمایش مکرر پاپ‌آپ‌های آزاردهنده یا حتی امکان کنترل کامپیوتر از راه‌ دور منجر می‌شود. TOR به‌طور پیش‌فرض تمام ماکروها و اسکریپت‌ها را غیرفعال می‌کند.

  • دانلود فایل از وب‌سایت‌های ناشناخته یا غیرمطمئن:

هیچ فایلی را فقط به‌دلیل جذاب‌بودن محتوایش دانلود نکنید؛ مگر اینکه به وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی آن اطمینان کامل داشته باشید. باوجوداین، اگر واقعا به انجام این کار مجبورید، راه‌حلی ایمنی برایش وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine)، مانند Virtual Box که سیستم‌عامل نصب‌شده روی ماشین مجازی را از سیستم‌عامل اصلی جدا می‌کند.

  • اشتباه‌گرفتن دارک‌ وب با دیپ‌ وب:

دارک‌ وب بخشی از دیپ‌ وب است و دیپ‌ وب لزوما برای فعالیت‌های مخرب استفاده نمی‌شود؛ اما موتورهای جست‌وجو به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال، شبکه‌‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها و نیز پایگاه‌ داده‌های تجاری بخشی از دیپ‌ وب هستند، اما کار خلافی در این وب‌سایت‌ها انجام نمی‌شود.

  • گشت‌زنی به قصد کنجکاوی در دارک‌ وب:

اگرچه ورود به دارک وب به خودی خود غیرقانونی نیست و برخی کاربران تنها به نیت حفاظت از حریم شخصی وارد آن می‌شوند، اگر از خطراتی که در این فضا در کمین کاربران ناآگاه است، باخبر نباشید ممکن است دچار دردسرهای جدی و قربانی هک شدن، حملات سایبری و کلاهبرداری شوید یا به جرمی که نمی‌دانید مرتکب شدید، مورد پیگرد قانونی قرار بگیرید.

  • خرید با کارت اعتباری:

خریدن محصول یا خدمات از دارک‌ وب با کارت اعتباری بزرگ‌ترین اشتباه است. به‌غیر از بیت‌ کوین و سایر رمزارزها، هیچ روش پرداخت دیگری ایمن نیست.

  • دوست یا دشمن شدن با کاربران دارک وب:

معمولاً کاربران مختلفی در دارک وب فعالیت می‌کنند. دوستی‌ها در این فضا واقعی نیستند و بهترین کار این است که تا حد ممکن از برقراری ارتباط با آن‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های گیمینگ 2022

آیا دارک وب غیرقانونی است؟

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

شاید با تمام چیزهایی که با شما در میان گذاشتیم با خود فکر کنید که این فضا فقط مخصوص کارهای مجرمانه و فعالیت‌های غیر قانونی است. اما باید به شما بگوییم که سامانه تور برای ایجاد کانال ارتباطی ناشناس راه اندازی شد و برای افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند هویت خود را در فضای مجازی پنهان کنند، ابزار بسیار مفیدی است.

اگر از آن دست افرادی هسنید که می‌خواهید درباره حفاظت از حریم شخصی و رمزارز الاعات کسب کنید دارک بهترین گزینه برای شماست. دارک وب شامل ایمیل رمزنگاری شده و مطمئن، آموزش نصب سیستم عامل ناشناس و نکات حرفه‌ای برای افرادی است که نسبت به حریم شخصی خود بسیار حساس هستند.

در دارک وب همچنین مطالبی وجود دارد که نظیر آن‌ها را می‌توان در وب‌سایت‌های عمومی نیز پیدا کرد؛ مثلا لینک به متن کامل کتاب‌های نایاب، سایت‌های افشاگری نظیر ویکی‌لیکس و حتی سایت بیت تورنت که مراجع قانونی بارها و بارها آن را تعطیل کرده‌اند، در دارک وب همچنان فعال هستند؛ حتی فیسبوک هم یک نسخه‌ی ناشناس در دارک وب دارد.

جالب است بدانید که دارک وب برای برخی از سازمان‌ها مثل پلیس سایبری بسیار مفید است. پلیس‌ها با استفاده از دارک وب رد داده‌های به سرقت رفته در حملات امنیتی را می‌گیرد یا سازمان‌های خبری حواس‌شان به وب‌سایت‌های افشاگر در دارک وب است تا جریان‌سازی کنند. با‌این‌حال، دارک وب برای مبتدیانی که از سر کنجکاوی قصد ورود به این فضا را دارند، ممکن است خطرناک باشد؛ به‌همین خاطر، توصیه‌هایی را که در ادامه آمده، جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های گیمینگ ایسوس

آینده دارک وب

آشنایی با دارک وب نحوه ورود به آن

اکثر افرادی که از دارک وب استفاده می‌کنند به فعالیت‌های غیر قانونی می‌پردازند، ولی گفتیم که در کنار این فعالیت‌ها می‌توان از فعالیت‌های مثبتی هم از وب سیاه استفاده کرد. همانند اینترنت عادی که در کنار فعالیت‌های قانونی، فعالیت‌های غیر قانونی و کاهبرداری هم دارد.

از طرفی، این روزها از هر وب‌سایتی که در سرفیس اینترنت از آن بازدید می‌کنید، داده‌های شخصی شما را جمع‌آوری می‌کند و بدون رضایت شما به شرکت‌های مختلف می‌فروشد. گاهی نیز ممکن است از وب‌سایت معتبری بازدید کنید که سیستم شما را به انواع بدافزار آلوده کند.

اگر کل اینترنت دارک وب بود تمام اطلاعات شخصی ما که شرکت‌ها برای دستیابی به سود می‌فروشند، کاملا محو می‌شد. اینترنت اولیه، تنها با هدف برقراری ارتباط بین آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها راه اندازی شد و اینترنت امروزی اگرچه با آرپانت تفاوت بسیاری دارد، تکنولوژی زیرساخت آن همان است.

فکر بازطراحی اینترنت به‌عنوان ابزاری برای برقراری ارتباطات امن با حفظ حریم شخصی کاربران چندان بد به نظر نمی‌رسد. البته نظام سرمایه‌داری همیشه و در هر شرایطی، راهی برای پیشروی پیدا می‌کند و در بستر چنین اینترنتی، احتمالاً شاهد روش‌های دیگری برای جمع‌آوری داده‌های شخصی افراد خواهیم بود.

به طور کلی، نیاز به داشتن اینترنتی امن و ناشناس به شدت احساس می‌شود و اتفاق محالی نیست که در این فضا، سامانه‌ی تو و دارک وب بیش از پیش پیشرفت کنند.

تعداد کاربرانی که به مرورگر تور و وب سیاه روی می‌اورند هر روز رو به افزایش است و اگرچه تصور اینکه روزی دارک وب بتواند کل اینترنت را بگیرد، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درباره وب سیاه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر