;
coinex

انگشت کردن در بینی خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می‌دهد!

انگشت کردن در بینی عادت بسیار بدی‌ست که انسان را در معرض باکتری‌های گوناگون قرار می‌دهد. این عمل خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد.

طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته، انگشت کردن در بینی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که باکتری کلامیدیا پنومونی یک از عوامل اصلی عفونت دستگاه تنفسی مانند، ذات‌الریه است. جزئیات این مطالعه اوایل سال جاری در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شد.

بیشتر بخوانید: جذابترین تصاویر ثبت شده مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش 2022 ؛ خنده دار، عجیب و چشم‌نواز!

انگشت کردن در بینی و ارتباطش با بیماری‌ زوال عقل

پژوهش‌های جدید روی موش‌ها نشان داد که یک باکتری می‌تواند از طریق عصب بویایی در بینی به سمت مغز حرکت کند، جایی که نشانگر‌هایی را ایجاد می‌کند که نشانه‌ای از بیماری آلزایمر هستند.

به طور دقیق‌تر، چیزی که پژوهشگران دریافتند این بود که باکتری “کلامیدیا پنومونیه” (Chlamydia pneumoniae) از عصب امتدادی بین حفره بینی و مغز به عنوان مسیر مستقیم برای رسیدن به سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کند. سپس سلول‌های مغز با رسوب پروتئین بتا آمیلوئید که یک پیش‌ساز کلیدی برای ایجاد بیماری آلزایمر است، واکنش نشان دادند. این یافته‌ها مطابق با پژوهش‌های قبلی در این زمینه است.

انگشت کردن در بینی

پروفسور جیمز سنت‌جان، رئیس مرکز تحقیقات نوروبیولوژی و سلول‌های بنیادی کلم جونز و یکی از نویسندگان مطالعه می‌گوید:

برای اولین‌بار نشان دادیم که کلامیدیا پنومونی می‌تواند به‌طور‌مستقیم از مسیر بینی وارد مغز شود و در آن‌‌‌جا موجب بروز آثاری شود که مانند بیماری آلزایمر به‌نظر می‌رسد. ما این اتفاق را در مدل موش شاهد بودیم و طبق این شواهد، این مسئله برای انسان‌ها نیز می‌تواند خطرناک باشد.

انگشت کردن در بینی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. عصب بویایی در بینی مستقیماً درمعرض هوا قرار می‌گیرد و مسیر کوتاهی تا مغز مهیا می‌کند که سد خونی‌مغزی را دور می‌زند. باکتری‌ها و ویروس‌ها از این مسیر به‌عنوان راه ساده‌ای برای واردشدن به مغز استفاده می‌کنند.

انگشت کردن در بینی
باکتری کلامیدیا پنومونی (سبز) درون مغز موش و احاطه‌شده با پپتید آمیلوئید بتا (قرمز)

پژوهشگران این مرکز در حال برنامه‌ریزی مرحله بعدی پژوهش هستند و هدف آن‌ها اثبات وجود مسیر مشابه در انسان‌ها است. پروفسور سنت‌جان می‌گوید: «باید این مطالعه را روی انسان‌ها انجام دهیم و تأیید کنیم که آیا همین مسیر به همان روش عمل می‌کند. این پژوهش را افراد زیادی پیشنهاد داده‌اند؛ اما هنوز تکمیل نشده است. آنچه می‌دانیم، این است که همین باکتری‌ها در انسان‌ها هم وجود دارند؛ اما هرگز نحوه رسیدن آن‌ها به مغز را پیدا نکرده‌ایم.»

پروفسور سنت‌جان چند کار ساده را برای مراقبت از پوشش بینی پیشنهاد می‌کند:

انگشت کردن در بینی و کندن موهای بینی ایده خوبی نیست. نمی‌خواهیم به درون بینی خود آسیب بزنیم و دست‌کردن در بینی و کندن موهای آن می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر به پوشش بینی خود آسیب بزنید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند وارد مغز شما شوند، افزایش دهید.

پروفسور سنت‌جان می‌گوید: «آزمایش‌های بویایی نیز ممکن است به‌عنوان آشکارساز آلزایمر و زوال عقل عمل کنند؛ زیرا از‌دست‌دادن حس بویایی یکی از علائم ابتدایی آلزایمر است.» او پیشنهاد می‌کند که آزمایش‌های بویایی از زمانی‌که فرد ۶۰ ساله می‌شود، می‌تواند به‌عنوان آشکارساز اولیه سودمند باشد.

این دانشمند اضافه کرد:

وقتی سن شما بیشتر از ۶۵ باشد، براثر افزایش سن احتمال ابتلای شما به آلزایمر افزایش می‌یابد. بااین‌حال، ما در حال بررسی علت‌های دیگر نیز هستیم؛ زیرا فقط سن نیست که در ابتلا مؤثر است؛ بلکه مواجهه‌های محیطی نیز اهمیت دارند و ما فکر می‌کنیم که باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید:

آیا شما هم عادت انگشت کردن در بینی را دارید؟ به نظرتان نتایج این تحقیق تا چه می‌تواند در این مورد خاص بازدارنده باشد؟ نظرات خود را با ما در تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر