;
coinex

وزیر ارتباطات: با وجود پلتفرم‌ های داخلی نیازی به اینستاگرام نداریم

عیسی زارع‌پور  در نشست خبری با شبکه خبر درباره پلتفرم‌ های داخلی و طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال گفت: «حتی یک کسب‌وکار اگر در پلتفرم‌های خارجی با مسئله رو‌به‌رو شده باشد وظیفه ما در دولت است که تمهیداتی بیندیشیم که مشکلات آن‌ها را حل کنیم.»

این جمله عیسی پور در حالی بیان می‌شود که در یک ماه اخیر هیچگونه حمایتی از کسب‌وکارهایی که در بستر پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کردند نشده است و فیلترینگ ادامه دارد. چیزی که از گفته‌های وزیر ارتباطات و طرحی ارائه شده‌اش استنباط می‌شود بیشتر به نفع پلتفرم‌ های داخلی است تا توجه به کسب‌وکارهای آنلاین!

بیشتر بخوانید: مخالفت کافه بازار با فیلترینگ گوگل پلی ؛ این تصمیم غیرمنطقی و غیرتخصصی است!

پلتفرم‌ های داخلی

در طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال که توسط عیسی زارع‌پور در 10 آبان رونمایی شد، دولت قرار است تلاش و تمرکز خود را بر روی انتقال کسب‌وکارهای اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به پلتفرم های داخلی بگذارد. پلتفرم‌ های داخلی که تا پیش از اتفاقات اخیر در کشور مشتری زیادی نداشت.

پلتفرم‌ های داخلی

عیسی زارع‌پور در توضیح این طرح گفت: «پلتفرم‌های وطنی جزو سرمایه‌های کشور هستند. خیلی از کشورها همین را هم ندارند و از پلتفرم‌های آمریکایی استفاده می‌کنند. این مایه خوشحالی است که جوان‌های کشور، ما را از پلتفرم‌های عمدتا امریکایی و اروپایی بی‌نیاز کرده‌اند و هم ما را در حوزه کسب‌وکار بی‌نیاز کرده‌اند. بخشی از کسب‌وکارهای مردم هم در پلتفرم‌های خارجی بودند که این روزها بنا به ملاحظات امنیتی که وجود داشته بخشی از این‌ها با محدودیت رو‌به‌رو شده‌اند. اما این‌ها چون دسترسی به خود پلتفرم‌ وجود ندارد و پاسخگو نیستند طبیعتاً آمار دقیقی از این بخش وجود ندارد اما حدس و تخمینی هست که چقدر روی این پلتفرم‌ها دارند کسب‌و‌کار می‌کنند.»

همچنین ادامه داد: «آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به‌دنبال این است که امکانات ویژه‌ای را برای کسانی که در پلتفرم‌های داخلی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند یا کرده‌اند فراهم کند.»

وزیر ارتباطات درباره حمایت دولت از کسب‌وکارهایی که به پلتفرم‌ های داخلی کوچ می‌کنند نیز توضیح داد که به زودی ضوابطی برای پلتفرم‌های بومی و افرادی که روی این پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند اعلام خواهد شد تا انحصار نباشد و رقابتی باشد.

ایشان با انتقاد از مقاومت مردم برای حضور در پلتفرم‌ های داخلی گفته بود که تلاش می‌کند تا کسب‌وکارهایی که به شبکه های داخلی مهاجرت می‌کنند یا از قبل مشاغلشان را بر بستر شبکه های بومی بنا کرده‌اند، مشتری یا اصطلاحا پاخور داشته باشند. زارع‌پور در توضیح این مطلب گفت:

برای خود سکوها امکانات ویژه‌ای پیش‌بینی شده و بانک مرکزی مکلف شده که امکاناتی را مثل حساب امانی فراهم کند. حساب امانی امکانی است که می‌تواند اعتماد بین خریدار و فروشنده را برقرار کند.

وزیر ارتباطات هچنین درباره ایجاد حساب امانی در بانک مرکزی توضیح داد: « بانک مرکزی مکلف شده که این امکان را دراختیار پلتفرم‌های داخلی قرار بدهد که حساب امانی راه‌اندازی کند یعنی من جنسی را از شما می‌خرم پول می‌رود در حساب واسط و موقعی که کالا دست من رسید این پول دراختیار شما قرار می‌گیرد. برعکس ممکن است شما کالا بدهید و طرف مقابل جنس را بگیرد اما پولی به شما پرداخت نکند. البته این در مورد خرید اینترنتی معنی ندارد چون پول را اول پرداخت می‌کنند مگر اینکه پرداخت در محل باشد.»

زارع‌پور درباره نگرانی‌هایی که کسب‌وکارهای خانگی برای مجوز گرفتن دارند تصریح کرد: « ما تدبیری به خرج دادیم با هماهنگی وزارت اقتصاد که هر کسی که در پلتفرم‌های مشمول، کسب و کارش را راه‌اندازی کند ثبت نامش به منزله گرفتن مجوز از درگاه ملی مجوزهاست. این ثبت‌نام برخط است و احتمالاً چند رقم اطلاعات را که درگاه ملی مجوزها لازم دارد می‌خواهد و این اطلاعات به هم لینک می‌شوند.»

یکی از نقطه قوت‌هایی که بیشتر کسب‌وکارهای اینستاگرامی را به آن دلخوش می‌کرد، عدم پرداخت مالیات بود. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد به تفصیل درباره آن و کسب‌وکارهایی که قرار است در پلتفرم های داخلی راه‌اندازی شوند در طرح حمایتی جدید دولت پرداخته شده است.

زارع‌پور درباره تسهیلات مالیاتی کسب‌وکارهای  آنلاین توضیح می‌دهد: « برای این هم پیش‌بینی شد و دوستان ما در سازمان امور مالیاتی پذیرفتند که کسب‌وکارهایی که به پلتفرم داخلی می‌آیند تا یک سال سقف قابل قبول و خوبی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. آن‌ها هم که در سازمان امور مالیاتی پرونده داشتند یعنی تا همین امسال اظهارنامه تقدیم سازمان می‌کردند و مالیات پرداخت می‌کردند، اگر بیایند در این پلتفرم‌های مشمول کسب‌وکارشان را راه بیاندازند مشمول تخفیفات مالیاتی خواهند شد.»

زارع‌پور درباره بسته‌های تبلیغاتی که در این آئین‌نامه آمده نیز گفت: «خود پلتفرم مکلف شده بسته‌های تبلیغاتی پیش‌بینی کنند که کسب و کارها به سرعت شبکه مشتریان را تشکیل بدهند و بازیابی کنند. جزییات در آیین‌نامه آمده و دستورالعملی هم ما باید تهیه کنیم که براساس آن پلتفرم‌ها مکلف شوند خدمات ویژه تبلیغاتی و رایگان به کسب و کارها ارائه کنند. یکی از امکانات خود سازمان صدا و سیماست که برنامه‌سازی کند. یک بسته ویژه تبلیغاتی قرار شده ما و وزارت فرهنگ و ارشاد در قالب دستورالعمل هم در قالب سکوها و هم کسب‌وکارها فراهم کنیم و مثلاً بسته ویژه پیامکی بدهیم و بگوییم خودتان براساس اطلاعاتی که از مشتریان دارید می‌توانید از این استفاده کنید. دستگاه‌ها مکلف شدند اگر ظرفیتی برای تبلیغات دارند آن را با تخفیف دراختیار سکوها و کسب‌وکارها قرار دهند. در مجموع بسته ویژه تبلیغاتی دیده شده که امیدواریم کسب‌وکارها بتوانند با استفاده از این بسته شبکه مشتریانشان را به سرعت تشکیل دهند و مشتریان خود را پیدا کنند.»

علاوه بر این آئین‌نامه وزارت صمت نیز قول یک بسته ویژه تبلیغاتی با بودجه دو هزار میلیاردی برای مشاغلی که در پلتفرم های داخلی فعالیت می‌کنند داده بود، در حالی شورای رقابت این بسته را که مخصوص تبلیغات در صدا و سیما و پلتفرم های داخلی است را ضد رقابتی می‌داند.

آئین‌نامه جمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال در حالی برنامه‌ریزی شده که بسیاری از کسب‌وکارهایی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند از اعمال فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی به ستوه آمده و شکایت خود را اعلام کرده‌اند. اما به توجه به سنگین‌تر بودن کفه پلتفرم های داخلی به لحاظ حمایت دولت از آنها نه به لحاظ امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، مهاجرت اجباری برخی کسب و کارها دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره این خبر چیست؟ لطفا نظرات خود را با تکراتو و دیگر کاربران در بخش کامنت در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر