;
coinex

انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات : یا نمیدانی 20 میلیون چقدر است یا نمیدانی پورت چیست! [+ بیانیه رسمی مخابرات]

شاهد وعده دیگری از وزیر ارتباطات برای توسعه 20 میلیون پورت فیبرنوری هستیم. در واکنش‌هایی به این وعده، انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات خواندنی است.

انتقاد معاون مخابرات از وزیر معاون فناوری اطلاعات با توجه به ادعای جدید وزیر در حالی رخ داد که شرکت مخابرات ایران معتقد است توسعه 20 میلیون پورت فیبر نوری، هیچ مبنایی ندارد. معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با انتقاد از وعده وزیر ارتباطات گفت: «یا نمی‌دانی 20 میلیون چقدر است یا نمی‌دانی پورت چیست!»

بیشتر بخوانید: درخواست وزیر ارتباطات برای اعمال محدودیت های شدیدتر اینترنتی ؛ ماجرا چیست؟

جزئیات انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات

اخیرا شاهد وعده زارع‌پور برای پروژه توسعه فیبر نوری در کشور و ایجاد دسترسی 20 میلیون خانوار به فیبر نوری بودیم که طبق آن مردم می‌توانند سرعتی چند گیگابایت بر ثانیه‌ای را تجربه کنند. ابهام‌هایی در رابطه با عملی شدن این پروژه از لحاظ ظرفیت و زیرساخت‌ها وجود دارد. در همین راستا انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات را شاهد هستیم.

«میثم سید‌صالحی»، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران پروژه‌ و وعده‌ی مطرح شده از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را بدون مبنا خواند و اعلام کرد:

«روز اول باید می‌گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی داری می‌گویی به 20 میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی‌دانی پورت چیست یا نمی‌دانی 20 میلیون چه مقدار است! کجای دنیا یک چنین سرویسی دارد؟! شما دارید در مورد کشوری که کوچک‌تر از یکی از استان‌های کوچک ماست صحبت می‌کنی یا درباره کشور‌های صاحب فناوری صحبت می‌کنی؟ فرانسه 60 میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده‌ است و 10 تا 12 درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با 10 میلیون کاربر می‌خواهیم به 20 میلیون FTTH برسیم.»

انتقاد معاون مخابرات ار وزیر ارتباطات
انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات

سیدصالحی بر روی تفاوت حرف و عمل تاکید کرده و با اشاره به عدم همخوانی وعده و حقیقت موجود گفت: «می‌گویند پنج تا قورباغه در استخر بودند. یکی از آن‌ها تصمیم گرفت به بیرون بپرد، حالا چند‌تا قورباغه در استخر هستند؟ همچنان پنج قورباغه، چون او فقط تصمیم گرفته‌، اما نپریده است.»

معاون مخابرات در ادامه گفتگو از دیدگاه مدیریت پیام‌رسان سروش که سا‌ل‌های گذشته آن را بر عهده داشته است نیز در خصوص وضعیت دسترسی به فیبر نوری در کشور اعلام کرد:

«ما الان در تمام مراکز داده خود از فیبرنوری استفاده می‌کنیم. در لایه‌های انتقال سال‌هاست از فیبرنوری استفاده می‌کنیم. ولی لایه‌ای که همیشه از آن صحبت می‌شود، شبکه دسترسی از طریق فیبر‌نوری است. شبکه دسترسی از طریق فیبر‌نوری 10 سالی است که توسط ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) به‌عنوان تکنولوژی دسترسی انتخاب و برای آن نقشه‌راه‌هایی در نظر گرفته شده‌ است. دنیا آرام‌آرام در لایه دسترسی در حال حرکت از کابل مسی به سمت فیبر‌نوری است و در‌نهایت جایگزین‌کردن آن‌ها با فیبر‌نوری، جزو نقشه راهی است که اتحادیه تلکام در دنیا پیشنهاد کرده‌ است. تغییر تکنولوژی در دنیا هیچ‌وقت دفعتاً اتفاق نمی‌افتد، بلکه همیشه یک راه برای تغییر تکنولوژی تعریف می‌شود.»

وی با اشاره به این که هنوز ظرفیت کابل مسی در دنیا تمام نشده و همچنان فناوری‌هایی به وجود می‌آید که ظرفیت کابل مسی را فراتر می‌برد، گفت: «ما در ایران به دلیل مشکلاتی که شبکه کابل مسی به خصوص در لایه انتهایی دسترسی یا انتقال داشته حتی به ظرفیت‌های بینابینی هم خیلی نپرداخته‌ایم؛ مثلاً تکنولوژی ADSL با استفاده از ظرفیت کابل مسی 8 مگابیت بر ثانیه ظرفیت می‌داده‌ است؛ بعد از آن ADSL۲+ آمده که تا 16 مگابیت قابلیت استفاده دارد؛ بعد از آن هم VDSL آمده که تا 25 مگا‌بیت ظرفیت می‌داده‌ است.»

معاون مخابرات از وعده افزایش پورت به 5 میلیون تا دو سال آینده خبر داد و گفت: «مخابرات اکنون 2 میلیون پوشش دارد، 200 هزار مورد هم ارائه شده‌ است.»

وی با گله از کوتاهی حمایت وزارت ارتباطات از سایر FCPها برای توسعه اینترنت فیبر نوری در کشور، ادامه داد:

«بروید ببینید FCP‌ها چه مقدار راه انداخته‌اند و آن‌ها چه می‌گویند. ولی ببینید رویکرد وزارتخانه چیست و از کدام حمایت می‌کند، وزیر با ما عکس دارد یا با FCPها، این دیگر تابلو است. در دوره قبلی حداقل طرف حسابمان معلوم بود؛ می‌گفتیم طرف می‌گوید من با سهامدار مخابرات زاویه دارم و مخابرات را داده‌ام رفته، حالا در برابر مخابرات می‌خواهم یک چیزی علم کنم، خدا را شکر مخابرات از این دوره زنده بیرون آمد، حتی در دوره بعد از آن هم که طرف چشم‌های خودش را بسته‌ بود و فقط با لج و لجبازی اگر می‌گفتیم من راست می‌روم، می‌گفت پس چپ درست است، هم زنده ماندیم.»

انتقاد معاون مخابرات ار وزیر ارتباطات
انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات

معاون فناوری اطلاعات مخابرات در سخنان خود از ظرفیت‌های کشور در 4 سال اخیر صحبت کرد و با اشاره به این موضوع که در صورتی که وزیر ارتباطات سابق می‌خواست، صنعت ارتباطی کشور رشدی بی‌نظیر را تجربه می‌کرد، گقت: «اصل ماجرا این است که ظرفیت بهره‌مندی از توانمندی مخابرات را داشت و نکرد. با اینکه از زیرمجموعه‌های آن استفاده کرد، رفت عکسش را با همراه اول و مبین نت در راه‌اندازی 5G گرفت. خرد‌خرد از همراه اول و مبین نت که بخشی از مخابرات ایران است، تا می‌توانست کشید، اما به‌جهت فضای سیاسی که با مخابرات داشت، همیشه گارد اپوزیسیون و دعوای خودش با آن را حفظ کرد.»

وی همچنین اشاره کرد که اگر که در دوره قبلی موافقتی برای توسعه ارتباطات ثابت وجود داشت، به‌جای 2 میلیون پورت FTTH فعلی؛ اکنون 8 میلیون پورت عرضه شده بود.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: با وجود پلتفرم‌ های داخلی نیازی به اینستاگرام نداریم

گران نشدن اینترنت ناحقی است!

معاون فناوری اطلاعات مخابرات با اعتقاد به ارزانی اینترنت، عدم افزایش و رشد تعرفه مخابرات را اشتباه و اجحاف در حق پرسنل مخابرات خواند و تصریح کرد:

«بیایید تک‌تک آمار‌ها را با هم بررسی کنیم. هیچ جای دنیا اینترنت به قیمت ما نیست. البته وقتی می‌گویم هیچ جای دنیا، می‌روند مثلاً کشور لوکزامبورگ را پیدا می‌کنند و یک بسته تشویقی می‌آورند و می‌گویند قیمتش این مقدار است. در اینجا منظور بسته عادی مصرف است و البته هم نمی‌گویم با قیمت دلار بسنجید، بلکه با قیمت یک قوطی آب آن را بسنجید. ببینید شما می‌توانید اینترنت در چین را با چند قوطی آب بخرید و در ایران با قیمت یک گیگ اینترنت چند قوطی آب به شما می‌دهند. آب ما به شدت گران‌تر از اینترنت است، با اینکه کشوری هستیم که خیلی هم آب معدنی برایمان اهمیت ندارد.»

بروزرسانی ساعت 21 مورخ 18 آبان 1401

ساعاتی بعد از رسانه‌ای شدن این خبر، وب‌سایت شرکت مخابرات ایران با انتشار بیانیه‌ای رسمی، انتشار صحبت‌های معاون مخابرات را عملی نادرست قلمداد کرد. مشروح این بیانیه را در ادامه بخوانید:

«به استحضار مخاطبان محترم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که همواره حامی شرکت مخابرات ایران در بخش های مختلف بوده، می رساند مصاحبه معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با روزنامه جوان به صورت کامل منتشر نشده و این مصاحبه بخش های تکمیلی داشته و انتشار ناقص آن از اخلاق و انصاف رسانه ای به دور بوده است.

به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، زمان این گفتگوی دوستانه و غیررسمی مربوط به ماه های گذشته بوده و آن هم در قالب ترسیم فضای موضوعی ICT کشور، نه برای انتشار در افکار عمومی؛ بلکه مقرر بوده این مصاحبه بعدا در گفتگو با آقای سیدصالحی و دیگر فعالین حوزه ICT کشور تکمیل شده و سپس در قالب یک گزارش خبری آسیب شناسانه باشد اما تنظیم غیرحرفه ای و انتشار بخشهای حاشیه غیر قابل انتشار این مصاحبه بدون کنترل نهایی با گفتگو شونده علی رغم توافقات انجام شده منجر به شیطنت های رسانه ای و برداشت های خلاف واقع شده است.

در پایان ضمن تاکید بر حمایت های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، به اطلاع می رساند مصاحبه مذکور منقطع شده و بخشهای منتشر شده مربوط به فضای خبری حوزه ICT دولت های گذشته بوده است و خوشبختانه در حال حاضرشرکت مخابرات ایران بعنوان بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور در تعامل کامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر تحقق اهداف و رسالت های تدوین شده حوزه ICT در راستای خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم شریف ایران اسلامی قراردارد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انتقاد معاون مخابرات از وزیر ارتباطات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    آقای معاون مخابرات.. شما پول زور نگیر فیبر نوری نخواستیم از شما..
    اینترنت ارزونه توی ایران؟
    توی آلمان اینترنت با سرعت 50 مگابایت برثانیه از شرکت O2 آلمان ماهیانه 35 یورو با تلفن ثابت و تماس رایگان به تلفن های ثابت آلمان ( یکسال اول 20 یورو)
    حقوقش یه کارمند معمولی چقدره؟ 3500 یورو..یعنی یک صدم حقوقش میشه اینترنت خانگی بدون محدودیت با سرعت 50 مگ با تلفن ثابت

    اینجا شما سرعت 8 مگ میدی با مثلا 100 گیگ حجم 100 هزار تومن.30 تومن هم پول زور تلفن میگیری میشه 130 هزار تومن..حقوق معمولی چقدره؟ 6 میلیون..
    خب سواد که داری؟
    مقایسه با خود شما..

    پس نگو اینترنت ارزونه..اتفاقا خیلی هم گرونه..

    پاسخ