;
coinex

بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار ؛ این شما و این بانوی اسرارآمیز [+تصاویر]

محققان اخیرا از بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار مصری با ابزارهای کامپیوتری داده‌اند و اعتقاد دارند که این زن زمانی حدود 2000 سال پیش می‌زیسته است.

این زن باردار زمانی حدود 2000 سال پیش و در شرایطی که باردار بوده در هفته 28 ام بارداری و در سن 20 یا 30 سالگی فوت شده است. محققان با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای و بقایای جسد اولین مومیایی باردار مصری، چهره او را بازسازی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: مومیایی چیست؛ حقایقی جالب درباره مومیایی و شیوه دفن مردگان باستان

بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار

اسکن‌ها حاکی از این است که جسد 2000 ساله اولین مومیایی باردار باستان، به سرطان مبتلا شده بود و احتمالا در اثر نوعی نادر از این بیماری در هفته 28 ام بارداری فوت شده است.

بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار ؛ این شما و این بانوی اسرارآمیز [+تصاویر]

محققان لهستانی سال قبل در حال انجام اسکن از جمجمه جسد باستانی بودند که علائم غیر‌عادی‌ای را در استخوان او کشف کردند. با توجه به اینکه علائم مورد بحث، مشابه آنچیزی است که در بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس دیده شده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این زن ملقب به بانوی اسرارآمیز یحتمل در اثر همان بیماری فوت شده است.

برای بازسازی چهره این زن، با استفاده از رایانه ابتدا مدلی سه بعدی از جمجه تهیه شده و بخش‌های از بین رفته به صورت مدلسازی به آن اضافه شده است.

مدل آماده جمجه با شاخص‌هایی مانند چشم‌ها، بینی، گوش، گونه،‌ لب، چانه نشانه‌گذاری شده و هر نشانه با استفاده از بافت‌دهی رایانه‌ای پوشش داده شده و در نهایت چهره به دست آمده است.

کشف مومیایی بانوی اسرارآمیز ، مربوط به اوایل دهه 1800 در مقبره‌های سلطنتی تبس است و به قرن اول پیش از میلاد مربوط است. زمانی که کلئوپاترا ملکه و شهر تبس محل حکومت او بود. این زن در 1826 به پایتخت لهستان منتقل شد و در حال حاضر در موزه ملی ورشو به نمایش گذاشته شده است.

بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار ؛ این شما و این بانوی اسرارآمیز [+تصاویر]

در سالیان گذشته و در معاینه‌ای با استفاده از تصویربرداری توموگرافی مشخص شده که این زن سنی بین 20 تا 30 داشت و در هفته 26 تا 30 بارداری خود بوده است. شانتال میلانی، انسان‌شناس پزشکی قانونی ایتالیایی و عضو پروژه مومیایی ورشو، می‌گوید:

استخوان‌ها و به‌ویژه جمجمه، اطلاعات زیادی در مورد چهره یک فرد می‌دهد.

وی افزود: «اگرچه نمی‌توان آن را یک پرتره دقیق در نظر گرفت، جمجمه مانند بسیاری از قسمت‌های آناتومیک منحصر به فرد است و مجموعه‌ای از اشکال و تناسبات را نشان می‌دهد که در صورت نهایی ظاهر می‌شوند». میلانی گفت:

چهره‌ای که ساختار استخوان را می‌پوشاند از قوانین آناتومیک متفاوتی پیروی می‌کند، بنابراین می‌توان از روش‌های استاندارد برای بازسازی آن استفاده کرد، به عنوان مثال برای ایجاد شکل بینی.

بدن او با دقت در پارچه‌ها پیچانده شده و با مجموعه‌ای غنی از تعویذ برای دیدن او به زندگی پس از مرگ گذاشته بودند. اعتقاد بر این است که این مومیایی اولین نمونه مومیایی شده است که حاوی جنین است و در حال حاضر در موزه ملی ورشو به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بازسازی چهره نخستین مومیایی باردار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر