;
coinex

شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی اعلام شد

پس از صحبت‌های هفته گذشته مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به ایران حال صحبت از شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی به میان آمده است.

درست هفته پیش سخنگوی وزارت صمت واردات خودروهای فرانسوی ممنوع اعلام کرد! اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که وزارت صمت تغییر نظر داده و مجدداً برای واردات از شرکت‌های فرانسوی شرط و شروط اعلام کرده و به وضوح قصد خود مبنی بر واردات خودرو فرانسوی را بیان کرده است.

از مهمترین مباحث مربوط به واردات خودرو، شرکت‌ها و کشورهایی بود که واردکنندگان قصد مذاکره و توافق با آنها را داشتند. وزارت صنعت، معدن و تجارت تا اواخر هفته گذشته درباره ممنوعیت واردات از کشوری خاص صحبتی نکرده بود اما ظاهرا نظر مسئولان این وزارتخانه به مرور تغییر کرد. به گفته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در هفته گذشته، ورود خودروهای فرانسوی به کشور تا زمان جبران خسارات ناشی از خروج به دلیل تحریم‌ها ممنوع اعلام شد.

بیشتر بخوانید: همکاری ایران خودرو با خودروساز روسی برای تولید خودروی مشترک

علل اعلام شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی

یکی از علل این تصمیم عدم ایفای تعهدات و نصفه و نیمه ماندن آن‌ها بود که منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف به صنعت خودروسازی ایران شد که جبران آن همچنان امکان‌پذیر نشده است. در این میان صنعت قطعه‌سازی خودرو و به تبع آن خودروسازان دچار مشکلات بسیاری شده و سرمایه گذاری‌های ایران نیز به سرانجام نرسید.

در نهایت سال 1397 دولت هر گونه واردات خودروی خارجی را به کشور ممنوع اعلام کرد و در کنار آن اعمال تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی نیز مزید بر علت شد تا شرکت‌های خارجی تصمیم به خروج از ایران بگیرند. در همین حین شرکت رنو و پژو فرانسه به محض آغاز تحریم‌ها بار سفر بسته و بدون اجرای تعهدات خود از ایران خارج شدند.

با این حال به عقیده خودروسازان داخلی و مقامات جمهوری اسلامی، برنامه‌های تحریمی آمریکا علیه صنعت خودرو به هدف خود نرسیده و مهندسان ایرانی با تلاش و همت مداوم خود این برنامه‌های تحریمی را ناکام گذاشته‌اند. دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا امروز پروژه‌های بسیاری را اجرا کرده و در حال حاضر این دو شرکت سعی در ایجاد پلتفرم‌های داخلی و ملی داشته‌اند. با این حال اینها باعث نمی‌شود تا خودروسازان مطالبه جبران خسارت نکنند و بدعهدی شرکت‌های فرانسوی را به فراموشی بسپارند.

شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی

حال که پس از سال‌ها ممنوعیت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود کش و قوس‌های فراوان به واردات خودرو رضایت داده‌اند، خودروسازان معتقد به مقابله به مثل بوده و اعلام کرده‌اند که باید همان رفتاری را با شرکای جرم آمریکا انجام داد که آنها روزی بر کشور و صنعت خودروی ایران تحمیل کرده‌اند. امید قالیباف در ادامه بیانات خود افزود:

«واردکنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند و انتظار می‌رود به زودی نخستین خودروها با شرایطی که به واردکنندگان اعلام شد وارد کشور شوند. با این حال آنچه قطعی است خودروهای فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار کشورمان نخواهند یافت. زیرا شرکت‌های فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریم‌ها ندارند و با وجود تعریف پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک به راحتی از کشورمان خارج شدند».

در ادامه قالیباف متذکر شد، تا زمانی که خودروسازان فرانسوی خسارات ناشی از خروج از صنعت خودرو کشور را جبران نکنند، هیچ سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان برای آن‌ها قائل نخواهیم بود و واردات هر گونه خودرو از این کشور ممنوع است. البته در این میان کشورهای دیگری مانند کره جنوبی و ژاپن نیز بوده که به تعهدات خود نسبت به ایران عمل نکرده‌اند اما ممنوعیت‌های فعلی شامل حال آن‌ها نخواهد بود. البته گفتنی است این دو کشور پروژه مشترکی با خودروسازان ایرانی نداشتند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه مجدداً تأکید کرد که اگر امروز واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شده دلیل آن بدعهدی خودروسازان فرانسوی است. تا قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سایپا و پارس خودرو و همچنین ایران خودرو با شرکت‌های فرانسوی پروژه‌های مشترکی داشتند ولی در زمانی که ایالات متحده دور جدید تحریم‌ها را علیه ایران شروع کرد، فرانسوی‌ها نیز کشورمان را ترک کرده و تعهدات خود را نیمه‌کاره رها کردند.

بیشتر بخوانید: واکنش معاون کیفی ایران خودرو به انتقادات از کیفیت خودروها ؛ ما قول تولید رولزرویس نداده بودیم!

دیگر شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی چیست؟

با این حال منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه تا پایان سال 90 هزار دستگاه خودروی وارداتی در بازار ایران عرضه خواهد شد، به عنوان یک شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی ، اعلام کرد که طبق آیین‌نامه اولویت با واردات خودروهای کمتر از 10 هزار یورو بوده و پس از آن خودروهای در بازه قیمتی 10 تا 20 هزار یورویی وارد کشورمان خواهند شد. وی در این مورد افزود:

«ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکت‌های یاد شده است. واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کره‌ای و ژاپنی نیز وارد خواهند شد».

شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی

علاوه بر این سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا به امروز تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف وارداتی را به کار گرفته و اگر در آینده نیز مشکلی پیش آید نسبت به حل آن‌ها اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد. فاطمی امین همچنین درباره دیگر شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی گفت:

«واردکنندگان خودرو باید موضوع خدمات پس از فروش را تضمین کنند یا نماینده رسمی بوده و یا انتقال فناوری انجام دهند و این‌ها شروط اصلی واردات است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شرط وزارت صمت برای واردات خودروی فرانسوی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    غیر چین نمیتونن از جای دیگه خودرو وارد کنن

    پاسخ