;
coinex

کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان ؛ نسل بشر در معرض خطر!

طبق گزارش‌های اخیر پژوهشگران در حال حاضر با معضل کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان روبرو هستیم که می‌تواند نسل بشر را در معرض خطری جدی قرار دهد.

مطالعه‌ی گسترده جدیدی اخیراً منتشر شده است که کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان را نشان می‌دهد. تعداد اسپرم در میان مردان سراسر جهان بعد از نصف‌شدن در 40 سال گذشته، اکنون با سرعت بیشتری در حال کاهش است. مطالعه‌ی جدید با ارائه اطلاعات بیشتر مربوط به کشورهای دیگر در واقع تاییدکننده یافته‌های پژوهش سال 2017 است که نشان می‌داد، تعداد اسپرم مردان در چهار دهه گذشته به نصف رسیده است.

این مطالعه به سرپرستی حجی لوین انجام شده، و در اصل پژوهش منتشرشده در سال 2017 را به‌روزرسانی کرده که فقط آمریکای‌شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند را مورد بررسی قرار داده بود. مطالعه‌ی جدید شامل داده‌های بیش از 57 هزار مرد است که از بیش از 223 مطالعه در 53 کشور جهان به‌دست آمده و بنابراین بزرگ‌ترین فراتحلیلی بوده که تاکنون درباره‌ی این موضوع انجام شده است.

بیشتر بخوانید: حتی شبکه‌های عصبی مصنوعی هم با خوابیدن بهتر یاد می‌گیرند!

کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان

این مطالعه نشان می‌دهد که بین سال‌های 1973 تا 2018، غلظت اسپرم مردانی که به‌عنوان نابارور شناسایی نشده بودند، بیش از 51 درصد کاهش یافته است و از 2,101 میلیون به 49 میلیون اسپرم در میلی‌لیتر منی رسیده است.

کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان

البته تعداد اسپرم، تنها عامل باروری نخواهد بود؛ در واقع عامل دیگر موثر در این زمینه سرعت حرکت اسپرم بوده که در مطالعه‌ی جدید اندازه‌گیری نشده است، اما نقش مهمی در باروری ایفا می‌کند. همچنین، غلظت 49 میلیون اسپرم هنوز بیشتر از محدوده‌ای بوده که سازمان جهانی بهداشت به عنوان میزان طبیعی در نظر گرفته است (بین 15 تا 200 میلیون اسپرم در میلی‌لیتر منی).

به هر حال طبق این مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Human Reproduction Update منتشر شده، داده‌های آن حاکی از آن است که این کاهش جهانی در قرن بیست‌ویکم نیز با سرعت چشمگیری ادامه دارد. پژوهش جدید نشان می‌دهد که تعداد اسپرم با نرخ حدود 1.1 درصد در سال رو به کاهش است و پژوهشگران اعلام می‌کنند: «برای پیشگیری از اختلال بیشتر در سلامت باروری مردان به اقدامات و پژوهش‌های فوری بیشتری نیاز است».

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که مطالعه‌ی جدید تردید آن‌ها را درباره‌ی مطالعه سال 2017 برطرف نکرده است. در این خصوص آلن پیسی از دانشگاه شفیلد بریتانیا به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «همچنان نگران کیفیت داده‌های موجود در مقاله‌هایی هستم که خصوصاً در گذشته‌های دور منتشر شده‌اند و این تجزیه‌و‌تحلیل براساس آن‌ها انجام شده است».

کارشناس دیگری به نام سارا مارتینز داسیلوا، متخصص پزشکی تولیدمثل در دانشگاه داندی اسکاتلند‌، اظهار داشت که مطالعه‌ی یادشده نشان می‌دهد نرخ کاهش تعداد اسپرم از سال 2000 دو برابر شده است. او در ادامه افزود: «هنوز علت آن را نمی‌دانیم». به هر حال قرارگرفتن درمعرض آلودگی‌ها، پلاستیک، استعمال دخانیات، مصرف مواد‌مخدر و داروهای تجویزی و سبک زندگی مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب همگی می‌تواند به‌عنوان عوامل مؤثر قلمداد شود؛ اگرچه اثرات آن‌ها به‌خوبی شناخته و تعریف نشده‌اند.

در خصوص علت این اتفاق، پیسی بر این عقیده است که در طول زمان، دقت ما در شمارش تعداد اسپرم‌ها افزایش پیدا کرده است و همین امر خود می‌تواند علت روند کاهشی تعداد اسپرم‌ها باشد. ولی مارتینز داسیلوا نظر منتقدان نتایج این مطالعه را رد می‌کند و اعلام می‌کند که به‌سختی می‌توان ارقام و یافته‌های نامتناقض در این زمینه را نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش چشمگیر تعداد اسپرم مردان در جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر