;
coinex

جزئیات جدیدی از طرح اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها فاش شد

در آیین نامه حمایت از فریلنسرها که اخیرا منتشر شده، جزئیاتی از طرح اینترنت طبقاتی مشخص شده است که به احتمال دسته‌بندی دسترسی به اینترنت اشاره دارد.

جزئیات جدیدی از آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها فاش شده که در آن بحث اینترنت طبقاتی به میان آمده و تاکید شده که برخی افراد به سطح خاصی از اینترنت بدون محدودیت دسترسی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: فعالسازی اینترنت آزاد برای خبرنگاران ؛ نخستین گام در پروژه اینترنت طبقاتی؟

ردپای طرح اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها

آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در چندین ماده و تبصره اخیرا منتشر شده است که در یکی از ماده‌های آن به صراحت به مسئله سطح دسترسی به اینترنت اشاره شده است. بنابر ماده 8 آیین‌نامه مذکور که به تایید ریاست جمهوری هم رسیده، تاکید شده که وزارت ارتباطات موظف است زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی شده را در پایگاه را فراهم کند.

در واقع در این بخش از آیین‌نامه آمده که برخی از فریلنسرها که هویت و کارشان تایید شده باشد از اینترنتی با سطح دسترسی متفاوت برخوردار خواهند بود.

جزئیات جدیدی از طرح اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها فاش شد

در زمان رونمایی از طرح حمایت از کسب و کارهای اینترنتی، وزیر ارتباطات از تدوین طرحی برای حمایت از فریلنسرها نیز خبر داده بود. حالا و با انتشار این آیین‌نامه، نکات بیشتری از آن مشخص شده است. برای مثال بحث بیمه شدن فریلنسرها یکی از مواردی است که همواره چالش خاصی برای این افراد ایجاد کرده بود. موضوع بازاریابی برای این افراد توسط نهادهای دولتی و برخی موارد مرتبط نیز از دیگر موارد دردسرساز هستند. با این حال نکاتی مستتر در طرح حمایت از فریلنسرها به چشم می‌خورد که شاید مهمترین‌شان مربوط به ماده 8 آیین‌نامه باشد.

در ماه هشتم آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها به بحث سطح دسترسی اینترنت اشاره شده است و در آن تاکید شده که وزارت ارتباطات مکلف است زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب برای فریلنسرهایی که اعتبارسنجی شده‌اند را فراهم کند.

بنابر همین آیین‌نامه، قرار است پایگاهی برای شناسایی فریلنسرها ایجاد شود و همه در آن ثبت نام کنند تا بتوانند از خدمات حمایتی دولتی برخوردار شوند. با ثبت نام در این پایگاه و احراز هویت و اعتبارسنجی فریلنسرها، به آن‌ها اینترنتی با سطح دسترسی متفاوت اعظا می‌شود که احتمالا منظور از این مورد، باز بودن برخی سایت‌های فیلتر شده است. از آنجا که بحث اعتبارسنجی نیز در این بند از آیین‌نامه به میان آمده احتمالا جز احراز هویت، مواردی برای اعتبارسنجی فریلنسرها انجام می‌شود و اعتباری که به دست می‌آوردند تعیین‌کننده سطح دسترسی‌شان به اینترنت است.

بحث اینترنت طبقاتی از سال‌ها پیش مطرح بوده و با این وجود در یکی دو ماه اخیر و با شدت گرفتن فیلترینگ در سراسر کشور، بار دیگر صحبت از آن به میان آمده است. حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به این بحث وارد شده‌اند و به نظر می‌رسد که عزم دولت برای راه‌اندازی اینترنت طبقاتی بسیار جدی‌تر از گذشته باشد. پیش از این اما رسانه‌ها، متخصصان، فعالان و خود کاربران اینترنت در ایران بارها با اجرای چنین طرحی محالفت کرده بودند.

لازم به ذکر است که آیین‌نامه مذکور که در تاریخ دوم آذر تدوین شده و رونوشت آن به مقامات کشوری ارسال شده است، ممکن است در دیوان عدالت اداری با اصلاحاتی مواجه شود. در واقع در صورت مخالفت این دیوان با مفاد آیین‌نامه، امکان اعمال برخی تغییرات وجود دارد. هرچند همانطور که گفته شد از آنجایی که بحث اینترنت طبقاتی به طور جدی پیگیری می‌شود و بعید است مانع خاصی در راه تصویب آن وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انتشار جزئیات جدیدی از طرح اینترنت طبقاتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما در تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر