;
coinex

دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان با ضریب خطای 10 سانتی‌متری ؛ پایان عمر GPS؟

محققان موفق به دستیابی به دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان شدند که جایگزینی بسیار قوی‌تر و دقیق‌تر، به خصوص در محیط‌های شهری برای GPS است.

به تازگی، محققان دانشگاه فناوری دلفت، دانشگاه Vrije Universiteit Amsterdam و VSL یک سیستم موقعیت‌یابی جایگزین که قوی‌تر و دقیق‌تر از GPS را به همگان معرفی کردند. همچنین باید در ابتدا این نکته را بگوییم که دقت این سیستم موقعیت‌یاب جدید، فقط 10 سانتی متر است!

بیشتر بخوانید: اروپا در فکر راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای مستقل ؛ طرح چند میلیارد یورویی کلید خورد

دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان

این فناوری جدید برای اجرای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی پیشرفته مبتنی بر مکان، از جمله وسایل نقلیه خودران، ارتباطات کوانتومی و نسل بعدی سیستم‌های ارتباطی سیار مهم است.

این روزها، بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی ما به سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی مانند GPS (ایالات متحده آمریکا) و گالیله (اتحادیه اروپا) متکی است. با این حال، این سیستم‌های ناوبری که به ماهواره‌ها متکی هستند، دارای محدودیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های قابل توجهی هستند. وقتی سیگنال‌های رادیویی آنها روی زمین دریافت می‌شوند ضعیف هستند و وقتی سیگنال‌های رادیویی توسط ساختمان‌ها منعکس یا مسدود می‌شوند، موقعیت‌یابی دقیق امکان‌پذیر نیست.

کریستیان تیبریوس از دانشگاه صنعتی دلفت و از طراحان پروژه جایگزین سیستم GPS می‌گوید:

«عوامل مختلفی باعث کاهش دقت جی‌پی‌اس در محیط‌های شهری می‌شود و اگر بخواهیم از آن در وسایل نقلیه خودران استفاده کنیم، احتمالا با درصد خطای بالا مواجه خواهیم شد. همچنین، شهروندان و مقامات ما در واقع برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر مکان و دستگاه‌های ناوبری به GPS وابسته هستند. علاوه بر این، تاکنون هیچ سیستم پشتیبان نداشتیم.»

حال، پروژه‌ای با عنوان SuperGPS با هدف توسعه یک سیستم موقعیت یاب جایگزین که از شبکه مخابرات سیار به جای ماهواره استفاده می‌کند و می‌تواند دقیق‌تر و قابل اعتمادتر از GPS باشد، آغاز شد.

ژرون کوئلمیج از دانشگاه وریج آمستردام می‌گوید:

«ما متوجه شدیم که با چند نوآوری پیشرفته، شبکه مخابراتی می‌تواند به یک سیستم موقعیت یابی جایگزین بسیار دقیق و مستقل از GPS تبدیل شود. ما موفق شده‌ایم و سیستمی را با موفقیت توسعه داده‌ایم که می‌تواند اتصال را درست مانند شبکه‌های تلفن همراه و وای فای موجود و همچنین موقعیت‌یابی دقیق و توزیع زمان مانند GPS را فراهم کند.»

دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان
دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان

یکی از این نوآوری‌ها، اتصال شبکه تلفن همراه به یک ساعت اتمی بسیار دقیق است، به طوری که می‌تواند پیام‌های کاملاً زمان‌بندی شده را برای موقعیت‌یابی پخش کند، درست مانند ماهواره‌های GPS با کمک ساعت‌های اتمی که در خود حمل می‌کنند. این اتصالات از طریق شبکه فیبر نوری موجود انجام می‌شود.

اریک دیریکس از موسسه پژوهشی VSL بیان کرد:

«ما پیشتر نیز در حال بررسی تکنیک‌هایی برای توزیع زمان از طریق ساعت‌های اتمی بین کاربران در سراسر شبکه مخابراتی بودیم. با استفاده از این تکنیک‌ها، ما می‌توانیم با بسیاری از برنامه‌های کاربردی جدید مانند موقعیت‌یابی بسیار دقیق از طریق شبکه‌های تلفن همراه شبکه را به یک ساعت اتمی توزیع شده در سراسر کشور تبدیل کنیم. با سیستم بی‌سیم نوری هیبریدی که اکنون نشان داده‌ایم، در اصل هر کسی می‌تواند به ساعت ملی تولید شده در VSL دسترسی بی‌سیم داشته باشد. این در واقع یک ساعت رادیویی بسیار دقیق به وجود خواهد آورد که دقت آن به یک میلیاردم ثانیه می‌رسد.»

علاوه بر این، این سیستم از سیگنال‌های رادیویی با پهنای باند بسیار بزرگ‌تر از معمول استفاده می‌کند. ساختمان‌ها سیگنال‌های رادیویی را منعکس می‌کنند که می‌تواند دستگاه‌های ناوبری را سردرگم کند. جرارد جانسن از دانشگاه صنعتی دلفت توضیح می‌دهد که پهنای باند زیاد سیستم ما به مرتب کردن این بازتاب‌های سیگنال گیج کننده کمک می‌کند و دقت موقعیت یابی بالاتری را امکان پذیر می‌کند.

او همچنین اظهار داشت:

«در عین حال، پهنای باند در طیف رادیویی کمیاب است و بنابراین هزینه آن بسیار زیاد است. ما این فناوری را با استفاده از تعدادی سیگنال رادیویی با پهنای باند کوچک مرتبط که در پهنای باند مجازی بزرگ پخش می‌شوند دور می‌زنیم. این ترفند این مزیت را دارد که تنها بخش کوچکی از پهنای باند مجازی استفاده می‌شود و سیگنال‌ها می‌توانند بسیار شبیه سیگنال‌های تلفن‌های همراه باشند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد دقیق‌ترین سیستم موقعیت‌یاب جهان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: scitechdaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر