;
coinex

کاهش سرعت رشد آلزایمر با داروی لکانمب ؛ امیدی برای درمان زوال عقل؟

فاز سوم آزمایش‌های بالینی لکانمب حاکی از کاهش سرعت رشد آلزایمر بوده و لذا امید تازه‌ای برای درمان آلزایمر و کاهش افت عملکردهای شناختی مغز به وجود آمده است.

دانشمندان ضمن انتشار مقاله‌ای در مجله The New England Journal of Medicine اعلام کرده‌اند، دارویی به‌نام «لکانمب» که توسط شرکت ژاپنی Eisai و شرکت آمریکایی Biogen فرآیند توسعه آن به انجام رسیده، توانسته نرخ افت قابلیت‌های شناختی مغز را حدود 27 درصد در داوطلبان شرکت‌کننده در سومین فاز از کارآزمایی‌های بالینی کاهش دهد. در واقع این دارو در مکانیزمی موفق به حذف پروتئینی به نام آمیلوید شده است. در این آزمایش‌ها حدود 1800 نفر شرکت داشتند که در مراحل ابتدایی آلزایمر قرار گرفته بودند. لکانمب با این روش ظاهراً موفق شده تا مقداری از سرعت زوال کارکردهای شناختی مغز در بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: قدمی مهم در درمان بیماری آلزایمر ؛ ریاضیات به کمک پزشکان آمد!

موفقیت لکانمب در کاهش سرعت رشد آلزایمر

داروی لکانمب در واقع به پروتئینی معروف به آمیلوید بتا حمله کرده تا در مغز افراد مبتلا به آلزایمر بیشتر از این افزایش پیدا نکند. به نظر می‌رسد که این دارو در واقع یک نوع آنتی‌بادی مونوکلونال است که به طریقی مهندسی شده تا به سیستم ایمنی بدن را در نابودسازی آمیلویدها کمک کند. بیماران مبتلا به آلزایمر تا به امروز تنها از داروهایی برای مدیریت علائم این بیماری استفاده می‌کردند و در واقع راهی برای درمان این بیماری رنج‌آور وجود نداشت.

کاهش سرعت رشد آلزایمر

با توجه به اینکه اثربخشی این دارو روی بیماران نسبتاً کم بوده، پیرامون عوارض جانبی آن هم اختلاف‌نظرهایی به وجود آمده است. به هر حال افرادی که از لکانمب در طول دوره آزمایش بالینی استفاده کرده‌اند، نسبت به افراد حاضر در گروه دارونما حدود نیم امتیاز در سنجش عملکردهای مغزی بهتر عمل کردند. این اختلاف اگرچه در ظاهر اندک اما از نظر آماری پیشرفت بسیار مهمی است.

با این حال باید توجه داشت، که داروی آلزایمر لکانمب مشکلات و عوارضی هم به دنبال دارد. در همین راستا اسکن‌های مغزی نشان از ریسک 17 و 13 درصدی به‌ترتیب خون‌ریزی مغزی و تورم مغزی را با مصرف این دارو می‌دهد. اما در کل، عوارض حاد لکانمب فقط در حدود 7 درصد داوطلبان آزمایش، باعث قطع اجباری مصرف این دارو شده است.

در حال حاضر داده‌های این تحقیق به رگولاتورهای آمریکا ارجاع داده شده تا درباره آن تصمیم بگیرند که آیا امکان صدور مجوز برای استفاده عمومی‌تر از آن وجود دارد یا خیر. همچنین دو شرکت Eisai و Biogen از سال آینده برای کسب مجوز در سایر کشورها نیز اقدام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اثر داروی لکانمب بر کاهش سرعت رشد آلزایمر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر