;
coinex

کرونا خطر ابتلا به آلزایمر را دوبرابر می‌کند

خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن 65 سال و بالاتر از آن، که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، 50 تا 80 درصد بیشتر از دیگران است.

اخیر تحقیقاتی مبنی بر تاثیر کرونا بر روی افراد مسن و مشخصا بر روی خطر ابتلا به آلزایمر در این افراد انجام شده است و محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مسنی که به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است طی یک سال بعد از ابتلا، به طور تقریبی 50 تا 80 درصد بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: سویه جدید کرونا در حال انتشار گسترده است؛ از BA.4.6 چه می‌دانیم؟

خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن

نتایج تحقیقات صورت گرفته، در نشریه آلزایمر منتشر شده است و در آن مقاله عنوان شده که افراد با سن بالاتر از 65 سال که دچار بیماری کرونا شده باشند، بیشتر از بقیه افرادی که در این سن قرار دارند و تاکنون مبتلا به کرونا نشده‌اند، در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

همچنین در طی این تحقیقات، محققان متوجه شدند که ابتلا به بیماری کرونا خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن دو برابرمی‌کند که پر خطرترین این گروه، زنان با حداقل سن 85 سال هستند که بیشتر از بقیه دچار این عارضه می‌شوند. اما چیزی که مشخص نیست، این است که آیا کویید 19 باعث پیشرفت بیماری می‌شود یا تنها بروز آن را سرعت می‌بخشد.

کرونا خطر ابتلا به آلزایمر را دوبرابر می‌کند

پاملا دیویس استاد دانشگاه و یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به خوبی شناخته نشده‌اند، اما عفونت‌های قبلی به ویژه عفونت‌های ویروسی و التهابی نقش مهمی در این زمینه دارند.» پاملا ادامه می دهد:

از آنجایی که عفونت  SARS-CoV2 با ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی از جمله التهاب همراه است، این مطالعه را مورد توجه قرار دادیم.

محققان در این پروژه سوابق سلامت الکترونیکی بیش از 6 میلیون نفر از افراد بزرگسال 65 سال و بالاتر در آمریکا را که بین فوریه 2020 تا مه 2021 تحت درمان پزشکی بودند و هیچ کدام علائمی قبلی بیماری آلزایمر نداشتند را تجزیه و تحلیل کردند. نتیجه این بررسی نشان داد که یکسال بعد از مبتلا شدن به کرونا در این افراد، خطر ابتلا به آلزایمر تقریبا 50 تا 80 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شدت گرفتن خطر ابتلا به آلزایمر برای افراد مسن مبتلا به کرونا چیست؟ نظراتتان را در کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر