;
coinex

چالش تخصیص ارز واردات خودرو ؛ قفل جدیدی که کلیدش دست بانک مرکزی است!

با گذشت یک ماه از عملی شدن واردات خودرو، شاهد تعویق ورود خودروهای خارجی به کشور هستیم. یکی از دلایل این اتفاق، تخصیص ارز واردات خودرو است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند، دلیل تعویق واردات خودروهای خارجی که دولت وعده عملی شدن آن را داده بود، بانک مرکزی است.

در بین برندهایی که قرار است در طول ماه‌ها و روزهای آینده به کشور وارد شوند، محصولات و خودروهای چینی در صف انتظار واردات خودرو قرار دارند.

بیشتر بخوانید: علت تاخیر در واردات خودرو چیست؟ وزیر صمت سلب مسئولیت کرد!

تخصیص ارز واردات خودرو

ماه گذشته رئیس بانک مرکزی وعده داد که در صورت آغاز سفارش واردات خودرو توسط واردکنندگان، بانک مرکزی آماده تخصیص ارز واردات خودرو به این شرکت‌ها است.

در بین خودروهای آماده برای سفارش، بیشتر خودروهای آسیایی دیده می‌شود. هیوندا و چانگان و میتسوبیشی از جمله برندهای ارزان قیمت خودروهای وارداتی در ایران هستند.

تخصیص ارز واردات خودرو
تخصیص ارز واردات خودرو

بانک مرکزی قرار است که سالانه حدود یک میلیارد دلار ارز به این حوزه اختصاص دهد. از بهمن ماه سال گذشته تا به الان که حدود یک سالی می‌گذرد، واردات خودرو دچار مشکلات پیرامونی بسیاری بوده.

آیین نامه واردات خودرو تا به الان دستخوش تغییرات بسیاری شده که در نهایت این آیین نامه موجوده توسط نمایندگان مجلس تصویب و در شهریور ماه امسال ابلاغ شد.

پس از ابلاغ آیین نامه برخی از شرکت‌‌های واردکننده تقاضای خود را برای وارد کردن خودروهای معرفی شده، اعلام کردند. از حدود یک ماه پیش تا به الان، شرکت‌‌های بسیاری به ثبت سفارش پرداخته‌اند؛ اما در این بین دچار مشکل تخصیص ارز واردات خودرو شده‌اند.

تنها شرکتی که با وجود مشکل تخصیص ارز واردات خودرو، توانسته به واردات خودروهای نام برده شده بپردازد، گروه صنعتی آرین پارس موتور بوده است. کرمان موتور و سایپا نیز در صف انتظار با تخصیص ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی، قرار دارند.

مطابق با آیین نامه واردات خودرو اولویت با خودروهایی است که قیمتی زیر 10 هزار یورو دارند. همچنین وزارت صمت از تمامی شرکت‌های واردکننده، خواستار شده تا در صورت فروش محصولات وارداتی تمامی استادندارهای لازمه را رعایت و به ارائه خدمات پس از فروش بپردازند.

ناتوانی در وادرات خودرو

کارشناسان بازار ارز و خودرو معتقدند که وضعیت موجوده سیاسی و تحولاتی که در طول چند روز اخیر در کشور رخ داده از جمله دلایلی بر تعویق واردات خودرو است.

همچنین به دلیل محدودیت‌های متعددی که در این آیین نامه تصویب شده، شرکت‌های تقاضاکننده دچار مشکلاتی شده‌اند. وجود سقف برای قیمت خودرو که از 10 هزار یورو تا 20 هزار یورو متغیر است و همچنین الزام برای انتقال تکنولوژی با وجود نبود زیر ساخت‌های فناوری در کشور موجب شده تا واردات خودرو به تعویق بیفتد.

تخصیص ارز واردات خودرو
تخصیص ارز واردات خودرو

شرکت‌های واردکننده، منتظر تخصیص ارز واردات خودرو از سوی بانک مرکزی هستند و مسئول وضعیت موجوده در حال حاضر بانک مرکزی خواهد بود.

علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز واردات خودرو و مشکلات اخیر برای واردکنندگان گفته:

به‌ محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صمت تعریف کرده، انجام می‌شود.

ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون نزدیک به 300 متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بر اساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.

همچنین بر اساس آیین نامه به تصویب رسیده و گفته‌های مسئولین وزارت صمت، کسانی که در خارج از ایران سکونت داشته باشند و مشمول تمامی قوانین آیین نامه باشند، می‌توانند خودروی مورد نظر خود را وارد کنند.

وزارت صمت همچنین اعلام کرده که تجارت با شرکت‌های فرانسوی منع شده و در این بین بیشتر شرکت‌های آسیایی به چشم می‌خورد. مطابق با پیش‌بینی‌ها در پایان سال جاری شاهد ورود خودروهای خارجی جدید در کشور خواهیم بود.

گروه وارداتی آرین پارس موتور ابتدا با واردات برند میتسوبیشی فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات ارزان آسیایی همچون اکسپندر، اکلیپس کراس، آتراژ و ASX را در ماه‌های آتی وارد خواهد کرد.

واردات خودرو با وجود تامین ارز

در بین شرکت‌های واردکننده خودرو، سایپا با وجود تخصیص ارز واردات خودرو، خودروهایی چون چانگان CS35 و یونیتی را وارد می‌کند.

تخصیص ارز واردات خودرو
واردات خودرو

کرمان موتور نیز به مونتاژ محصولات هیوندا در سال جاری می‌پردازد. واردات خودرو اکنون به مرحله اجرایی رسیده و اگر مشکلاتی که از سمت بانک مرکزی است، جبران شود خودروهای وارداتی در سال جاری عرضه خواهند شد.

پس از بررسی درخواست‌ها از جانب وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ارزیابی خودروها را انجام می‌دهد و اخذ مجوز برای تخصیص ارز واردات خودرو در صف انتظار قرار می‌گیرد.

وزارت صمت برای واردات خودرو سقفی مشخص کرده و اولویت را با خودروهایی با قیمت 10 هزار یورویی اعلام کرده است. بر اساس آمار برآوردی حدود 90 هزار خودرو با ارزی اختصاصی بانک مرکزی وارد کشور خواهند شد.

با تخصیص ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی، فعالیت سود جویانه در بازار خودرو توسط دلالان گرفته خواهد شد و این موضوع از بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تخصیص ارز واردات خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر