;
coinex

گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی منتشر شد؛ ریزش 400 میلیارد دلاری صنعت تکنولوژی اروپا!

طبق گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی که توسط شرکت اتومیکو منتشر شده، این صنعت در اروپا با کاهش ارزش 400 میلیارد دلاری مواجه شده است.

بنابر گزارشی که شرکت سرمایه‌گذاری اتومیکو ارائه کرده است، مجموع ارزش تمامی کمپانی‌های در حال فعالیت در اروپا، سال گذشته حدود 3.1 هزار میلیارد دلار بود و اکنون با کاهش 400 میلیارد دلاری این مبلغ به 2.7 هزار میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است.

باتوجه به این گزارش می‌توان گفت که شرکت‌های مشغول در حوزه تکنولوژی سال پر تنشی را پشت‌سر گذاشتند. باتوجه به این‌که عوامل مختلفی مانند حمله روسیه به اوکراین و سیاست‌های سخت‌گیرانه مالی سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی در حوزه تکنولوژی شده‌اند، دور از انتظار نیست که در سال پیش‌رو نیز کمپانی‌های اروپایی بخشی‌ از سرمایه خود را از دست بدهند.

در حال‌حاضر خزانه داری آمریکا برای جلوگیری از افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش داده‌ و اکثر سرمایه‌گذاران به‌خاطر این موضوع، دیدگاه خود را درباره کمپانی‌های تکنولوژی که معمولا ارزششان به چشم‌انداز آینده و برنامه‌های بلند مدت وابسته است تغییر می‌دهند. تام وهمیر یکی از اعضای شرکت اتومیکو در ارتباط با گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی نظر خود را این‌گونه بیان کرد: «جنگ روسیه و اوکراین، افزایش نرخ بهره، تورم و… در کنار هم باعث شدند که یک محیط اقتصادی دشوار ایجاد شود که ضررش گریبان‌گیر بسیاری از کمپانی‌های اروپایی باشد و به همین جهت از این دوره، می‌توان به‌عنوان یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی بعد از بحران مالی جهانی یاد کرد».

در این میان نیز ارزش سهام تعدادی از شرکت‌های اروپایی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است. برای مثال می‌توان به کلارنا، گروه الان بخر بعدا پرداخت کن اشاره کرد. این گروه پیش از این ارزشی معادل 45.6 میلیارد داشت و اکنون به‌خاطر اوضاع نابسامان به وجود آمده، تنها 6.7 میلیارد دلار ارزش دارد. طبق محاسبات صورت گرفته، شرکت مذکور در دور نزولی حدود 85 درصد از سرمایه خود را از دست داده است. همچنین، ارزش سهام پلتفرم اسپاتیفای نیز طی یک سال اخیر 60 درصد سقوط کرده است.

بیشتر بخوانید: با این تکنولوژی ناشنوایان هم می‌توانند موسیقی گوش کنند!

گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی

همانطور که گفتیم شرکت اتومیکو گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی را منتشر کرده و طبق ادعای اتومیکو که باتوجه به تحقیقات در 41 کشور مطرح شده، میزان کل سرمایه‌گذاری جسورانه طی سال جاری به 85 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که میزان سرمایه‌گذاری جسورانه در سال 2021 میلادی حدود 100 میلیارد دلار اعلام شده بود و در صورتی که پیش‌بینی اتومیکو درست باشد، با کاهش 18 درصدی روبه‌رو هستیم. هرچند که شرکت‌های اروپایی سال سختی را پشت‌سر گذاشتند، اما از لحاظ حجم سرمایه گذاری در تاریخ اکوسیستم تکنولوژی، اروپا در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که به‌خاطر همکاری همه‌جانبه سرمایه‌گذاران آمریکایی طی سال 2021، شاهد رکوردشکنی سرمایه گذاری اروپا در بخش تکنولوژی بودیم.

اکنون شرایط به شکلی رقم خورده که میزان سرمایه گذاری در سال 2022 کاهش پیدا کند. سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری منصرف شده‌اند و حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی با سرمایه بیش‌از 100 میلیون دلار نسبت به سال پیش، 22 درصد کاهش پیدا کرده است. وهمیر در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که میزان نقدینگی در محیط سرمایه‌‌گذاری فعلی، نسبت گذشته کاهش یافته است. ما از دوره‌ای که به سرمایه فراوانی دسترسی داشتیم وارد دوره‌ای شدیم که جذب سرمایه دشوار است و هزینه‌ها نیز نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کنند.

اتومیکو در گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی اظهار کرده که نیمه اول سال 2022 بازار تکنولوژی اروپا وضعیت عالی را سپری می‌کرد و حتی در همین دوره زمانی در مقایسه با سال 2021، رشد 4 درصدی را تجربه کرده بود؛ اما با فرا رسیدن نیمه دوم سال شرایط تغییر کرد. در ماه جولای سرعت سرمایه‌گذاری افت شدیدی داشت و در ماه‌های آگوست و سپتامبر، شرایط بازار بیش‌ازپیش آشفته شد. در حال‌حاضر میزان سرمایه گذاری ماهانه تقریبا 3 تا 5 میلیارد دلار است.

علاوه بر این، تعداد شرکت‌هایی که به ارزش بالای 1 میلیارد دلار می‌رسند نیز کاهش پیدا کرده که اصطلاحا با نام یونیکورن شناخته می‌شوند. در سال گذشته 105 شرکت با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار داشتیم و در حال‌حاضر این تعداد به 31 شرکت کاهش یافته است.

ریزش 400 میلیارد دلاری صنعت تکنولوزی در اروپا

علاوه‌بر موارد ذکر شده، دیگر شاهد عرضه‌های عمومی نیستیم. امسال تنها 3 عرضه عمومی سهام تکنولوژی با ارزشی بیشتر از 1 میلیارد دلار را تجربه کردیم که دو مورد از آن‌ها در اروپا صورت گرفت. در حالی که طی سال 2021 شاهد 86 عرضه سهام بالای 1 میلیارد دلار بودیم. یکی دیگر از مشکلاتی که در سال جاری گریبان‌گیر شرکت‌های اروپایی بوده، تعدیل نیروی کار است. کمپانی‌هایی که دفتر اصلی آن‌ها در اروپا واقع شده، در مجموع بیش از 14 هزار نفر از کارکنان خود را در سال 2022 اخراج کردند. در مجموع می‌توان گفت که 7 درصد از نیروهای اخراج شده در جهان به اروپا تعلق دارد.

شاید گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی برای بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه گذاران نگران کننده باشد، اما در این میان افرادی وجود دارند که به اعتقادشان اوضاع چندان بد نیست. اخیرا شرکت سرمایه‌گذاری و مشاوره GP Bulhound اظهار کرده که آینده روشنی در انتظار تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی و امنیت سایبری است. به گفته یکی از اعضای این کمپانی (پر رومان)، بخش‌های مختلف جوامع امروزی مانند آموزش، بهداشت و درمان، ساخت‌وساز و غیره به تکنولوژی و نرم‌افزار وابسته هستند؛ به همین دلیل یک هسته بنیادین قدرتمند برای تکنولوژی در دهه پیش‌رو می‌بینم.

مدیر اتومیکو (سارا گئوموری) باور دارد که باوجود ریزش 400 میلیارد دلاری صنعت تکنولوژی در اروپا، همچنان دلایل زیادی برای امیدوار بودن به آینده این صنعت وجود دارد. برای مثال می‌توان به رشد تکنولوژی در اوکراین اشاره کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده، اکنون حدود 85 درصد از شرکت‌های IT در شرایطی هستند که پیش از آغاز جنگ سپری می‌کردند. در  آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که اگرچه دوره دشواری را پشت‌سر می‌گذاریم، اما میزان سرمایه گذاری همچنان 8 برابر بیشتر از سال 2015 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گزارش سالانه وضعیت تکنولوژی اروپایی و کاهش 400 میلیارد دلاری ارزش این صنعت در اروپا چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر