;
coinex

درمان آلزایمر با نور و صدا در فاز اول آزمایش انسانی موفقیت‌آمیز بود

درمان آلزایمر با نور و صدا توسط گروهی از دانشمندان MIT انجام شده است و به نظر می‌رسد در فاز نخست آزمایش انسانی موفقیت‌آمیز بوده است.

در فاز نخست آزمایشی انسانی درمان آلزایمر با صدا و نور شرکت‌کنندگان در معرض نور و صدایی با فرکانس 40 هرتز قرار گرفتند و بهبودهای عصبی و شناختی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: کاهش سرعت رشد آلزایمر با داروی لکانمب ؛ امیدی برای درمان زوال عقل؟

درمان آلزایمر با نور و صدا

دانشمندان در حال کار روی روش تجربی جدیدی برای درمان آلزایمر هستند که حالا نتایج فاز نخست انسانی آن منتشر شده است. در این روش درمانی جدید، پژوهشگران با استفاده از نور و صدا به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده‌اند. این روش منحصربفرد، بهبودهای عصبی و شناختی مهمی در پی داشته است.

در مدت 7 سال اخیر یکی از دانشمندان MIT به نام لی هوی تسای و همکارانش در موسسه پیکوور برای یادگیری و حافظه، در حال بررسی فرضیه‌ای غیرمعمول بودند. آن‌ها متوجه شده بودند که یک پروتئین سمی با بیماری آلزایمر در ارتباط است را می‌توان با قرارگیری در معرض نورهای چشمک‌زن یا سوسوزن از بین برد. البته این موضوع در خصوص مغز موش‌های آزمایشگاهی جواب داده بود و دانشمندان در ادامه به فرکانس 40 هرتزی دست یافتند.

درمان آلزایمر با نور و صدا در فاز اول آزمایش انسانی موفقیت‌آمیز بود

در واقع زمانی که حیوانات در معرض نور و صدای در فرکانس 40 هرتز قرار گرفتند، نشانه‌هایی از بهبود سلامت مغز آن‌ها مشاهده شد. با وجود این یافته‌ها، تا زمانی که آزمایشی روی انسان انجام نشود، نمی‌توان از تاثیر آن مطلع شد. به همین دلیل دانشمندان به سراغ آزمایش انسانی رفتند.

دانشمندان در فاز اول آزمایشی انسانی این ایده، موفق شدند درمان آلزایمر را با نور و صدا عملی کنند و نتایج آن را نیز در ژورنال PLoS ONE منتشر کنند.

در اولین آزمایش، 43 نفر شرکت کردند و هدف آن بررسی ایمن‌بودن این روش و عدم آسیب به مغز افراد بود. هرکدام از شرکت‌کنندگان با استفاده از EEG تحت‌نظر بودند و به مدت کوتاهی در معرض پدیده‌ای قرار گرفتند که دانشمندان به آن نام «GENUS» (حمل گاما با تحریک حسی) را داده‌اند.

در این مطالعه مقدماتی، افراد سالم و افرادی که دارای اختلال شناختی بودند به همراه بیماران مبتلا به صرع حضور داشتند تا پتانسیل این روش برای درمان این افراد هم مورد بررسی قرار بگیرد. دانشمندان پس از قراردادن کوتاه‌مدت افراد در معرض تحریک حسی، متوجه شدند که تعدادی از مناطق مغز با فرکانس 40 هرتز هماهنگ و همگام می‌شوند.

دانشمندان در اولین آزمایش فاز اول آزمایش انسانی متوجه شدند که GENUS در فرکانس 40 هرتز با نور و صدای هماهنگ‌شده، می‌تواند گاما را به مناطق از مغز افراد سالم، افراد دارای بیماری صرع و بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف القا کند. دانشمندان در پژوهش خود نوشته‌اند:

«ما برای اولین‌بار نشان دادیم که تحریک نور و صدای GENUS نه تنها نواحی قشر حسی، بلکه نواحی قشری و زیرقشری دوردست مانند آمیگدال، هیپوکامپ و به‌ویژه اینسولا را دربرمی‌گیرد.»

در آزمایش دوم، 15 نفر در مراحل اولیه آلزایمر شرکت کردند و به هرکدام از آنها یک دستگاه داده شد تا روزانه یکساعت از آن در خانه استفاده کنند. این دستگاه درحقیقت متشکل از یک تخته سفید LED به همراه یک آیپد در وسط آن و یک ساندبار در زیر آن بود.

زمانی که افراد در آیپد مشغول تماشای ویدیو بودند، پنل نور LED روی تخت سفید با نرخ 40 هرتز سوسو می‌زد و ساندبار هم یک صدای 40 هرتز را پخش می‌کرد. نیمی از گروه در شرایط کنترل ساختگی قرار گرفتند و در معرض نور و نویز سفید ثابت بودند.

درمان آلزایمر با نور و صدا در فاز اول آزمایش انسانی موفقیت‌آمیز بود
درمان آلزایمر با نور و صدا

پس از نزدیک به سه ماه استفاده از این دستگاه، محققان توانستند تفاوت‌های آماری معناداری را میان دو گروه هم در تصویربرداری از مغز و هم در تست‌های حافظه تشخیص دهند:

«ما متوجه شدیم که گروهی که از GENUS استفاده می‌کردند، نسبت به گروه کنترل در سه ماه، آتروفی مغزی و فقدان اتصال عملکردی کمتری داشتند، نشانگرهای خواب آنها بهبود یافت و همچنین در انجام یک کار حافظه‌ای، عملکرد بهتری داشتند.»

با وجود دستیابی به این نتایج، پژوهشگران هنوز در اول راه قرار دارند و همچنین تعداد شرکت‌کنندگان کم بوده است. بنابراین هنوز برای نتیجه‌گیری درباره این روش درمان آلزایمر بسیار زود است، اما همین نتایج اولیه امیدوارکننده باعث انجام آزمایش‌های بیشتر می‌شود که در کنار تعداد شرکت‌کنندگان بالاتر، مدت زمان قرارگیری در معرض این درمان هم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان درمان آلزایمر با نور و صدا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر