;
coinex

گزارش بانک جهانی از طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022 ؛ ایران 18ام در درآمد، 133ام در درآمد سرانه و 89ام در قدرت خرید!

بانک جهانی در طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022 ایران را در گروه اقتصادهایی با سطح درآمدی متوسط-پایین قرار داده که 53 کشور دیگر نیز در این گروه وجود دارند.

هر سال بانک جهانی در ابتدای ماه ژوئیه (تیر ماه) فهرست جدید طبقه‌بندی اقتصادهای جهان بر اساس سطح درآمدی آن‌ها را منتشر می‌کند. در این فهرست کشورها به چهار گروه درآمدی؛ درآمد بالا، درآمد متوسط- بالا، درآمد متوسط-پایین و کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شوند. گزارش سال جاری بانک جهانی اما به جای تیر ماه، اخیرا و در اوایل دی ماه منتشر شده است.

در نتیجه و در این گزارش، به طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022 از نظر درآمد ملی سرانه، کشورهای مشمول بهبود یا تضعیف در این سال و وضعیت ایران و مقایسه آن با برخی اقتصادهای در حال توسعه خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: تقلای دولت برای جلوگیری از مهاجرت استارتاپ‌ها ؛ وضعیت استارتاپ‌ها بحرانی شده است؟

عوامل تاثیرگذار برای ایران در طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022

رده‌بندی جدید بانک‌ جهانی، توسط اتاق بازرگانی تهران منتشر شده که در آن تعداد 28 کشور در گروه کم‌درآمد، 54 کشور در گروه با سطح درآمدی متوسط- پایین، 54 کشور در گروه درآمدی متوسط- بالا و 81 کشور در گروه با سطح درآمدی بالا قرار گرفته‌اند.

ایران طی سال‌های 1987 الی 1989 در طبقه متوسط بالای درآمدی قرار داشت که بعد از 1990 به مدت 19 سال با تنزل موقعیت در گروه درآمدی متوسط-پایین و سپس از سال 2009 تا سال 2019 در طبقه درآمدی متوسط-بالا قرار گرفته است. با این حال کشور ایران بعد از 15 سال متوالی که در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط- بالا قرار داشته، از سال 2020 تنزل موقعیت پیدا کرد و در فهرست گروه اقتصادهای با سطح درآمدی متوسط-پایین، جای گرفت.

براساس اطلاعات بانک جهانی در سال 2021 کشور ایران با دارا بودن جمعیت 85 میلیون نفری، رتبه 18 جهان را دارا بود. در حالی که از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی به روش اطلس و با رقم 3370 دلار رتبه 133 و از حیث سرانه درآمد ناخالص ملی بر اساس برابری قدرت خرید با رقم 15760 دلار رتبه 89 را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

از علل تنزل موقعیت به طبقه گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-پایین اقتصاد ایران در سال 2020 باید به رشد کم تولید ناخالص داخلی همراه با کاهش ارزش ریال اشاره کرد.

طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022

این در حالی است که نشانه‌ای مبنی بر ارتقای سرانه درآمد ملی ناخالص ایران و کاهش شکاف آن با سایر اقتصادهای مشابه وجود ندارد. تضعیف ارزش پول ملی به همراه افت رشد اقتصادی از جمله عواملی هستند که موجب افت معادل دلاری تولید ناخالص داخلی و به تبع آن تضعیف درآمد ملی سرانه ایران شده است.

بیشتر بخوانید: بحران کمبود اسکناس در ایران ؛ احتمال سقوط نظام بانکی چقدر جدی است؟ [+فیلم]

مقایسه جایگاه ایران در طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022 با کشورهای دیگر

همچنین با بررسی‏‌ها صورت گرفته مشخص می‌شود که روند تغییر درآمد سرانه ایران با نوساناتی طی سال‏های گذشته همراه بوده و طی سال‏های اخیر نه تنها روند روبه‌رشدی نداشته بلکه ضعیف‌تر نیز شده است. مقایسه وضعیت ایران با اقتصادهایی با موقعیت مشابه در سال 2000 به‌ویژه اقتصاد رومانی، خبر از آن می‌دهد که در سال 2021 اقتصاد نام‌برده در گروه اقتصادهای با درآمد بالا جای گرفته در حالی که ایران حتی جایگاه قبلی خود هم حفظ نکرده است.

همچنین چهار کشور منطقه خاورمیانه و همسایه ایران شامل قطر، امارات‏ متحده‏ عربی، عربستان‏ سعودی و کویت، وضعیت بهتری نسبت به ایران از نظر سرانه درآمد ملی کسب کرده‌اند و هر چهار اقتصاد مزبور در زمره اقتصادهای با درآمد بالا قرار گرفته‌اند.

در جایگاه مقایسه با اقتصادهایی با جمعیت مشابه، کشور ترکیه در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-بالا و اقتصاد آلمان در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار گرفته‌اند. در سال 2021 سرانه درآمد ملی ناخالص مربوط به دو کشور ترکیه و آلمان به ترتیب 1.9 و 4 برابر ایران بوده است.

برخی اقتصادها شامل عراق، گرجستان، اندونزی و ویتنام نیز در سال 2000 از سطح درآمد سرانه به مراتب کمتری در مقایسه با ایران برخوردار بوده‌اند که در سال 2021 نسبت به ایران موقعیت نسبتاً برتری پیدا کرده‌اند.

بروز رکود به‌ویژه رکودتورمی از عوامل تاثیرگذار منفی بر روند رشد درآمد ناخالص ملی سرانه اقتصادها قلمداد می‌شود. در این میان، اقتصاد ایران هم به علت تحقق نیافتن رشد اقتصادی مولد توسعه و پیشرفت، به دستاوردی در زمینه بهبود سطح استانداردهای زندگی جامعه ایرانی دست نیافته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طبقه‌بندی اقتصادهای جهان 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر