;
coinex

سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت؛‌ ارتقای امنیت جامعه یا حفظ حریم خصوصی؟

سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی قرار گرفته که نگرانی فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است. این فناوری توسط شرکت ClearView AI توسعه داده شده است.

سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت. این سیستم در قالب یک اپلیکیشن ساخت شرکت ClearView AI که به طور اختصاصی برای دولت آمریکا توسعه داده شده است، در دسترس قرار گرفته است.

البته باید ذکر کنیم که استفاده از این فناوری اگرچه امنیت بالایی دارد ولی چهره و مشخصات افراد را در اختیار دولت قرار می‌دهد، که همین موضوع می‌تواند نقض حریم خصوصی افراد تلقی شود.

بیشتر بخوانید: تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت

شرکتی به نام Clearview AI اپلیکیشنی را منتشر کرده که سرویس شناسایی چهره را در اختیار دولت آمریکا قرار می ­دهد. این استارت‌آپ توانسته بیش از بیست میلیارد تصویر شهروندان را از وب سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، تویتر، لینکدین و اپلیکیشن‌های پیام رسان جمع آوری کرده و امکان جستجوی تصویر افراد ناشناس با این پایگاه داده را فراهم کند.

موافقان توسعه این فناوری معتقدند دستیابی دولت به چنین امکانی منجر به کاهش چشمگیر جرایم سازمان یافته، دزدی هویت، جرایم جنایی و سرقت و در کل ارتقای امنیت عمومی خواهد شد.

سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت

نگرانی‌های عمومی و ابهام‌های بسیاری که در خصوص استفاده از فناوری بازشناسی چهره همواره مطرح است، باعث شده تا شرکت‌های نظیر آمازون و فیس‌بوک در ارائه چنین سرویس‌هایی به دولت تامل داشته باشند و عطای درآمدهای سرسام‌آور آن را به لقایش ببخشند. حتی در برخی از ایالت‌های بزرگ نظیر سان فرانسیسکو، استفاده از فناوری تشخیص چهره توسط پلیس ممنوع اعلام شده است.

البته از Clearview شکایت‌های متعددی انجام شده و استفاده از پایگاه داده آن در کشورهای کانادا، استرالیا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان غیرقانونی اعلام شده و این شرکت تا اکنون با جریمه‌های چند میلیون دلاری در اروپا مواجه است. این در حالی است که به نقل از مقاله نیویورک تایمز از سال گذشته تا اکنون بیش از ۶۰۰ آژانس امنیتی در حال استفاده از ClearView AI هستند.

اگرچه استفاده از فناوری بازشناسی چهره توسط دولت‌ها جهت تضمین امنیت عمومی در اندازه‌های ملی همیشه مورد بحث بوده؛ اما استفاده بدون اجازه از تصاویر شهروندان و در اختیار گذاشتن آنها برای پلیس و سایر نهادهای امنیتی متناقض با حریم خصوصی و قوانین شهروندی تلقی می­‌شود.

تصور کنید یک شهروند در حال پیاده روی است و فردی می تواند مخفیانه از او عکس بگیرد و بعد از جستجوی او در این اپلیکیشن، ضمن شناسایی هویت او، به اطلاعات شغلی و همچنین شبکه دوستان و علایق او نیز دسترسی داشته باشد.

نگرانی دیگر این است که آیا مکانزیم‌­های کافی برای ذخیره سازی امن چنین پایگاه داده­‌ مهمی در نظر گرفته شده است؟ آیا از اساس نهادی متولی ارزیابی و شناسایی آسیب پذیری های آن بوده است؟ نگرانی اساسی دیگر این است که چه تضمینی وجود دارد این سرویس فقط در اختیار دولت قرار گیرد؟

بیشتر بخوانید:

قرار گرفتن سیستم تشخیص چهره پیشرفته در اختیار دولت آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این نقض حریم خصوصی افراد نیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر