;
coinex

بررسی آسیب ناشی از وجود هوا در سیستم هیدرولیک

بیشترین آسیب به یونیت‌های هیدرولیک، از طریق ورود هوا به سیستم اتفاق می‌افتد. به دلیل وجود منافذ در یونیت، در هنگام مکش روغن در پمپ هیدرولیک، هوا وارد سیستم خواهد شد و آسیب‌های مختلفی را به سیستم و قطعات مختلف آن وارد می‌کند. وجود هوا در سیستم هیدرولیک باعث اکسید شدن روغن، آسیب به پمپ‌ها، شیر‌آلات، آکومولاتور و سیستم فیلترینگ می‌شود. ما در این مقاله به بررسی کامل این آسیب‌ها پرداخته و راه‌حل رفع آن را به شما خواهیم گفت.

خرابی و اکسید شدن روغن؛ اولین علائم وجود هوا در سیستم هیدرولیک

هنگامی که هوا در یک سیستم هیدرولیک وجود دارد، واکنش سریع سیستم مورد نظر کند می شود و منجر به واکنش کندتر محرک یا “حالت اسفنجی” می شود. این به دلیل ماهیت تراکم پذیر هوای به دام افتاده است. هوای موجود در یک سیستم به طور متناوب فشرده و با چرخش محرک از حالت فشرده خارج می شود.

وجود منافذ در مسیر ورودی  و مکش پمپ و سیستم لوله کشی تحت فشار، علت هوا گرفتن مخزن روغن هیدرولیک است. تانک‌های روغن هیدورلیک بین 200 تا 2000 لیتر ظرفیت دارند که وجود هوا توی سیستم باعث از بین رفتن این روغن خواهد شد و در نهایت هزینه تعویض روغن و هزینه‌های جانبی را به کارفرما تحمیل می‌کند. همچنین باید در نظر بگیریم که فاسد شدن روغن در مخزن و لوله‌های یونیت باعث افزایش سرعت خرابی سیستم هیدرولیک شده و بخش‌های مختلف سیستم به‌سرعت از کار خواهد افتاد. از‌این‌رو، در مراکز فروش یونیت هیدرولیک حتما باید محاسبات مهندسی و اسمبل و ساخت با کیفیت انجام شود تا مشکلات نفوذ هوا به حداقل برسد.

وجود هوا در سیستم هیدرولیک و آسیب به پمپ‌های مختلف

وجود هوا در سیستم هیدرولیک در اولین مرحله باعث آسیب به پمپ‌های یونیت می‌شود. به‌طور‌کل، سه نوع پمپ در سیستم‌ها به‌کار می‌رود. نوع پمپ و سایر قطعات تعیین‌کننده قیمت یونیت هیدرولیک برقی است. با ورود هوا به هر یک از این پمپ‌ها، آسیب‌های متفاوتی رخ می‌دهد. به‌همین دلیل باید نسبت به هر یک از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه این آسیب‌ها برای پمپ‌های پرده‌ای، دنده‌ای و پیستونی بررسی شده است.

عیب یابی سیستم هیدرولیک

پمپ‌های پره‌ای؛ پرفروش‌ترین پمپ‌های هیدرولیکی

پمپ‌های پره‌ای یا کارتریجی درون مجموعه‌ای به‌نام روتور قرار می‌گیرند. با سرعت چرخش بالای این پره‌ها، روغن هیدرولیک درون سیستم به گردش در‌می‌آید. با‌این‌حال، علائم وجود هوا در سیستم هیدرولیک در پمپ‌های پره‌ای، آسیب در قسمت خروجی رینگ کارتریج و آسیب تیغه‌ها است. با بروز این اتفاق، قطعات پمپ گشاد شده و صدای بسیاری ایجاد خواهد شد و به پمپ هیدرولیک کارتریجی آسیب جدی خواهد زد.

پمپ‌های دنده‌ای؛ محصولی پرکاربرد در سیستم‌های غیر‌دائم کار

پمپ‌های دنده‌ای شامل یک یا دو دنده هستند که سیال از یک سمت پمپ وارد شده و با عبور از بین دنده‌ها به سمت دیگر پمپ با ایجاد فشار، حرکت می‌کند. با نفوذ هوا به این سیستم، دنده‌ها و پوسته پمپ، دچار خرابی و خوردگی می‌شود. در‌نتیجه، فشار پمپ به‌شدت کاهش می‌یابد که با صدای زیاد همراه است. این افت فشار، راندمان سیستم را کم می‌کند.

پمپ‌های پیستونی؛ گران‌ترین پمپ سیستم‌های هیدرولیک

ورود هوا و روغن اکسیده شده به پمپ‌های پیستونی، آسیب‌های شدیدی به‌همراه دارد. پس از ایجاد آسیب امکان تعمیر پمپ وجود نخواهد داشتیا تعمیر آن هزینه زیادی دارد. از آن‌جایی که قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی بسیار بالا است، هزینه سنگینی تحمیل خواهد شد. با وجود هوا در سیستم هیدرولیک، سیلندر پیستون و برنجی پمپ پیستونی دچار آسیب می‌شوند. در‌نتیجه، گشادی ایجاد شده در این قسمت‌ها، موجب آسیب سنگین خواهد شد.

وجود هوا در سیستم هیدرولیک و آسیب به شیرآلات سیستم هیدرولیکی

جریان روغن در سیستم‌های هیدرولیک به کمک شیر‌آلات کنترل می‌شود. در بخش اتصال شیرآلات به سیستم، هوا وارد شده و باعث آسیب به شیرآلات می‌شود. این شیرآلات شامل شیر‌های کنترل جهت، شیر‌های دستی و برقی، شیر کنترل فشار و شیر‌آلات پرپورشنال هستند. ورود هوا به این شیر‌ها باعث گشادی قطعات داخلی و نشت روغن در سیستم می‌شود. پس از نشت روغن در سیستم، داغ شدن یونیت هیدرولیک نیز شامل می‌شود.

آکومولاتورهای تیوپی؛ از بین رفتن آب‌بندی بین محفظه گاز و روغن

وظیفه حفظ و کنترل فشار سیستم هیدرولیک برعهده آکومولاتورهای تیوپی است. در آکومولاتور‌های کیسه‌ای، از یک بادکنک برای جدا کردن روغن از گاز استفاده می‌شود. وجود هوا در سیستم هیدرولیک باعث آسیب به تیوپ آکومولاتورها خواهد شد و باعث می‌شود تا تیوپ آن‌ها به‌شدت و با سرعت آسیب ببیند. با آسیب کیسه آکومولاتور‌ها و تعویض آن‌ها نیازمند صرف هزینه‌های سنگین است.

 آسیب به اجزای جانبی یونیت و سیستم فیلترینگ

سیستم یونیت هیدرولیک، به جز شیرآلات، پمپ و مخزن روغن، از اجزای جانبی نیز تشکیل شده‌اند. آسیب‌ های وجود هوا در سیستم هیدرولیک فقط به پمپ و شیر‌آلات وارد نمی‌شود. وجود هوا به اجزای جانبی مثل سنسورها، سوییچ‌ها و جک‌ها و شلنگ‌ها و هیدروموتورها نیز آسیب می‌رساند. جک‌ها و هیدروموتورها نیز به عنوان اجزای جانبی سیستم هیدرولیک شناخته می‌شوند. با‌این‌وجود، آسیبی که به آن‌ها وارد خواهد شد بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها است.

با انتقال فشار به استوانه جک هیدرولیک، انتفال نیرو صورت می‌گیرد. حال اگر در این سیستم هوا وارد شود، افت راندمان رخ خواهد داد. علاوه‌بر این در هیدروموتور‌ها نیز با وارد شدن هوا، قطعات گشاد شده و آسیب خواهد دید. همچنین، فیلتر مکش برگشت و فیلتر فشار نیز دچار آسیب شده و از کار خواهند افتاد.

خرید پمپ هیدرولیک

نحوه هواگیری از سیستم هیدرولیک چگونه است؟

در هنگام مکش سیال، امکان ایجاد هوا در مسیر به‌وجود خواهد آمد. علاوه‌بر این، هوا به دلیل نصب نادرست و عدم هواگیری نیز در سیستم ایجاد خواهد شد. از‌آن‌جایی که آسیب وارده به سیستم به‌دلیل وجود هوا غیر‌قابل چشم‌پوشی است، حتما باید از متخصص برای نصب سیستم کمک بگیرید تا هواگیری به‌درستی انجام شود. برای هواگیری از سیستم هیدرولیک نیاز به ابزار مخصوصی به نام وکیوم است. به کمک این وسیله همه هوایی که وارد سیستم شده تخلیه خواهد شد. برای این‌کار حتما باید نکات ایمنی رعایت شود تا خطری متوجه افراد نشود.

البته برای بررسی مقدار آسیب وارد‌شده به سیستم حتما باید یک کارشناس از یونیت بازدید کرده تا جلوی آسیب‌های بیشتر گرفته شود.

هواگیری و عیب‌یابی سیستم‌های هیدرولیکی را به متخصصی هیدشاپ بسپارید

در این مقاله به بررسی وجود هوا در سیستم هیدرولیک پرداختیم. با آسیب به بخش‌های مختلف سیستم هیدرولیک، هوا وارد بخش‌های حیاتی شده و قطعات را تخریب می‌کند. این آسیب در‌حدی خواهد بود که مجبور به تعویض قطعات خواهید شد. به‌همین دلیل، باید حتما به‌صورت دوره‌ای از سلامت روغن در مخزن آگاه باشید و هواگیری را به‌صورت دقیق و در زمان مشخص‌شده انجام دهید.

در هیدشاپ، انواع یونیت‌های هیدرولیک و پمپ‌های صنعتی یا کارگاهی، متناسب با نیاز هر کسب‌و‌کار با دقت بالا طراحی شده و از قطعات با‌کیفیت در ساخت آن استفاده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود برای دریافت مشاوره از کارشناسان هیدشاپ با شماره 0217737189 تماس گرفته یا برای مشاهده محصولات و ویژگی‌های آن وارد سایت فروشگاهی hydshop.ir شوید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر