;
coinex

پژوهش جدید از دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان پرده برداشت؛ تصورات قبلی‌تان را دور بریزید!

گروهی از محققان ادعا دارند که به دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان دست یافته‌اند که می‌تواند با تصورات ما به طور‌کلی متفاوت به نظر برسد.

به گزارش ساینس‌الرت، گروهی از محققان عقیده دارند که احتمالاً دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان حفظ بدن افراد برای دنیای پس از مرگ نبوده است.

درواقع بسیاری از باستان‌شناسان عقیده دارند حفظ جسم افراد بر اثر فرایند مومیایی‌شدن احتمالاً تصادفی اتفاق افتاده و افرادی که ایده حفظ بدن برای دنیای پس از مرگ را باور دارند، تحت تأثیر افکار خود درباره دیار باقی بوده‌اند. بنابراین مصری‌ها درواقع اقدام به مومیایی پادشاهان و ملکه‌های خود می‌کردند تا به تهیه مجسمه از آن‌ها و حفظ تمثیل آن‌ها در میان خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: بازسازی چهره فرعون مصر با یک مدل سه بعدی

دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان

در حال حاضر به نظر به اعتقاد محققان هدف از مومیایی‌کردن، تبدیل فراعنه به مجسمه و آثار هنری با نیت‌های مذهبی بوده و آن‌ها پادشاهان و ملکه‌های خود را به‌عنوان الهه‌های زنده محسوب می‌کردند. در حقیقت با تبدیل جسم آن‌ها به مجسمه، قصد داشتند که حتی پس از مرگ شکل عینی آن‌ها را حفظ کنند.

دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان

با توجه به اینکه برخی مومیایی‌های مصر باستان مانند توت‌عنخ‌آمون، آمنهوتپ سوم و آخناتون شکلی از یک مجسمه‌ را دارند، اما این نظریه جدید همراهی تمامی پژوهشگران را نداشته و هنوز بحث در این مورد زیاد است.

جهت تأیید این نظریه استدلال‌هایی ذکر شده، که یکی از آن‌ها وجود مومیایی افرادی از طبقه حاکمان بوده که ظاهراً حفظ بدن آن‌ها آنچنان پراهمیت نبوده است. به‌طور نمونه، جسم شاه توت‌عنخ‌آمون در‌حالی که به کف تابوتش چسبیده بود و روی آن مجسمه ساخته بودند، پیدا شد. «کمبل پرایس»، از مسئولان موزه منچستر در انگلیس در این رابطه می‌گوید: «مصریان باستان نمی‌دانستند دارند چه کار می‌کنند، در‌نتیجه جسم او به‌خوبی حفظ نشده است».

افزون‌براین، اسناد تاریخی حاکی از پوشاندن مجسمه خدایان مصر با روغن و عطر بوده است. پس از آن در برخی موارد پارچه‌ای دور آن پیچانده که به نوعی ارزش معنوی داشته است. همچنین مصریان با قراردادن اعضای بدن فرد در ظرف‌های کانوپیک (ظرف‌هایی با شکل سر خدایان)، به نظر قصد داشتند بدن حاکمان خود را با ارواح الهی درآمیزند.

پرایس همچنین در پایان بیان کرد: «این تفاوت در شیوه تفکر کوچک اما مهم است. این ایده که روح به بدن برمی‌گردد یا به‌نحوی کنترل بدن را در دست می‌گیرد، به آن اندازه که ممکن است تصور کنید، قاطع و روشن نیست».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دلیل اصلی مومیایی کردن اجساد در مصر باستان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر