;
coinex

تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو با قیمت کارخانه ؛ رانت‌خواری در روز روشن!

با وجود اینکه بازار خودرو در یک شرایط اسفناک قرار دارد اما گروه صنعتی ایران خودرو در چنین روزهایی به تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو فکر می‌کند.

تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو خبر جنجال برانگیز ساعات اخیر بازار خودرو کشور بوده است. فاجعه به حدی عجیب است که حتی کاسه صبر وزارت مماشات‌کار صمت هم لبریز شد و واکنشی تند نشان داد. درواقع شاهد وزارت صمت و صحبت‌های منتقدانه سخنگوی این وزارتخانه بودیم که درخواست ابطال فوری حواله را داشته است.

در همین راستا سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به این اخبار با چنین گفته‌هایی واکنش نشان داده است: «وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینه‌ای برنمی‌تابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد».

همه این جنجال‌ها زمانی شکل گرفت که گروه صنعتی ایران‌خودرو، در تصمیمی حواله خودرو هایما S8 را با قیمت کارخانه، برای بخشی از مدیران خود، اختصاص داد. به همین علت شاهد واکنش سخنگوی وزارت صمت به این حاتم بخشی ایران‌خودرو بودیم و این مسئول صراحتاً از مخالفت وزارت صمت با تخصیص حواله خودرو به مدیران ایرانخودرو با قیمت کارخانه خبر داده و خواستار ابطال فوری این حواله شد.

بیشتر بخوانید: طرح نصب پلاک سوم خودروها به زودی اجرایی می‌شود

ماجرای تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو چیست؟

اخیراً تصاویر و اطلاعاتی مبنی بر دست و دلبازی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای مدیران خود به بیرون درز پیدا کرده است. این اسناد خبر از تخصیص حواله محصول هایما S8 به قیمت کارخانه (معادل یک‌ میلیارد و 50 میلیون تومان) به منظور اعطا به برخی از مدیران این خودروساز ملی می‌دهد.

تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو

در همین مورد، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر اعطای حواله هایما به مدیران ایران خودرو را به این شکل تایید کرد:

«برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو امروز 13 دی 1401 تعدادی خودروی هایما S8 را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد».

این خبر در حالی منتشر شد که در بازار خودرو یک شرایط پر تشنج حاکم است. با وجود کاهش قیمت‌ها در طول یک هفته اخیر اما هنوز هم تفاوت قیمت‌ها با نرخ‌های ‌مصوب درب کارخانه و حتی نرخ مطابق با ارزش کیفی واقعی محصولات، بسیار فاحش است. بنابراین جنجال‌های شکل گرفته پیرامون این خبر بی ارتباط با جو حاکم بر بازار خودرو نیست. به همین علت دستیابی مدیران خودروساز بزرگ کشور به محصولات خود با قیمت پایین‌تر از بورس کالا امر بسیار حاشیه‌ساز و غلطی است.

در همین راستا قالیباف اضافه کرد: «از این‌رو از شرکت ایران‌خودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیم‌ها داشته باشند».

همچنین لازم به ذکر است که مشاور وزیر صمت با اشاره به اینکه فوراً با دریافت این خبر، وزارت صمت وارد پروسه سنجش صحت موضوع شده، اعلام کرد: «پس از بررسی‌های اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تخصیص حواله هایما به مدیران ایرانخودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو  در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر