;
coinex

پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا توسط اسپیس ایکس

مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک، خبر از پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا توسط شرکت تحت مدیریت خود تا اوایل ماه آینده میلادی داده است.

ایلان ماسک، در خبری از آمادگی شرکت اسپیس ایکس جهت اولین پرتاب موشک استارشیپ و تقویت‌کننده موشک سوپر هِوی (Super Heavy) در اوایل ماه آینده میلادی خبر داده است. این سامانه پرتاب ترکیبی بنا دارد که پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا را رقم زده و در این زمینه گوی رقابت را از سامانه پرتاب فضایی ناسا (اس‌ال‌اس) که در ماه نوامبر از زمین برخاست، برباید.

امیدواری ماسک از برنامه‌های شرکت اسپیس ایکس استفاده از ده‌ها فضاپیمای استارشیپ جهت جابه‌جایی انسان و بار در محدوده منظومه شمسی خواهد بود؛ در نهایت برنامه ماسک ایجاد یک اجتماع انسانی دائمی در مریخ تا سال 2050 خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پرتاب ماهواره‌های وان وب توسط اسپیس ایکس ؛ ایلان ماسک رقیب‌تراشی می‌کند!

پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا توسط اسپیس ایکس

موشک «سوپر هوی» اسپیس‌ا‌کس توانایی تولید بیش از 25.7 میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش را با فعال‌سازی تمام 33 موتور رپتور خود دارد که این میزان تقریبا چندین برابر چهار میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش تولیدی توسط سامانه پرتاب فضایی «اس‌ال‌اس» ناسا است.

بخش بالایی سازه استارشیپ قبلاً هم چند آزمایش پرواز بدون سرنشین به انجام رسانده که امکان فرود خودکار آن را جهت استفاده مجدد به اثبات رسانده است. ناسا تصمیم به استفاده از این فضاپیما به عنوان فرودگر برای ماموریت آرتمیس 3 خود داشته که برای اولین بار پس از بیش از 50 سال، فضانوردان را به سطح ماه منتقل خواهد کرد.

پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا

در همین راستا گفتنی است که همچنین اسپیس‌اکس به دنبال ماموریتی با تامین مالی یوساکو مائزاوا، میلیاردر ژاپنی، نخستین سفر شخصی عادی به ماه را با استفاده از استارشیپ برنامه‌ریزی می‌کند. در همین پروژه با نام «دیر مون» قرار بر انتقال 9 سرنشین پرواز به ماه بوده است.

این پرتاب از پیش برای اوایل سال 2023 برنامه‌ریزی شده است. اما تاریخ قطعی این پرتاب به میزان زیادی به موفقیت آزمایش پرواز مداری استارشیپ وابسته خواهد بود که آن‌ هم پیش‌تر در مورد مجوزهای اداره هوانوردی فدرال «اف‌اِی‌اِی» با تاخیرهای بسیاری روبرو شده بود.

به هر حال این اولین آزمایش پرواز مداری موشک اسپیس‌ا‌کس به مریخ خواهد بود. پرتاب مذکور در واقع از تاسیسات استاربیس این شرکت در تگزاس برخواهد خاست و سپس در دو بخش جداگانه در خلیج مکزیک و اقیانوس آرام به آب سقوط خواهد کرد. ماسک در توییتی درباره این موضوع نوشت: «ما اواخر فوریه یک شانس واقعی را امتحان می‌کنیم. تلاش برای پرتاب در ماه مارس بسیار محتمل به نظر می‌رسد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پرتاب بزرگترین موشک تاریخ به فضا توسط اسپیس ایکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر