;
coinex

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]

ماجرای کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق توسط کارشناس برنامه مطرح شد چیست؟ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت را به سادگی قطع کند؟

توهم و تئوری توطئه در تاریخ این مرز و بوم قدمتی طویل‌المدت دارد و نمودهای آن به طرق گوناگونی در هنر، ادبیات و سینمای ایران بازتاب یافته است. توهمی که از هرازگاهی از سر اعتقاد واقعی فرد مدعی و گاهی هم از سر تلاش برای فریب دیگران مطرح می‌شود.

به نظر می‌رسد این‌بار و در واکنش به وضعیت اینترنت در کشور،‌ توهم توطئه به سراغ ماجرای اینترنت رفته است. این بار بحث بر سر کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا است که همه جا با رئیس جمهور همراه است و او می‌تواند هر زمان که اراده کند، اینترنت را قطع کند.

بیشتر بخوانید: تکذیب هک شدن دیجی کالا ؛ مدرک موثقی برای اثبات هک دیجی کالا وجود دارد؟

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا برای قطع اینترنت دنیا!

محمد لسانی، کارشناس مهمان در برنامه فرامتن در شبکه افق، شب گذشته و در جریان گفتگوی خود اعلام کرد که رفع تحریم‌های اینترنتی علیه ایران یک بازی سیاسی بیش نیست و ایران اساسا به یک اینترنت ملی و محدودشده نیاز دارد.

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]

این کارشناس همچنین اعلام کرد که آمریکا می‌تواند هر زمان که ارائه کند اینترنت جهانی را قطع کند چراکه یک کیف اسرارآمیز و جادویی در اختیار رئیس جمهور آمریکا است که با آن می‌تواند به سادگی اینترنت دنیا را هر زمان که دلش خواست قطع کند

او در این خصوص گفت: «همواره دو کیف همراه رئیس جمهور آمریکا است که یکی کیف دستور حمله نظامی است و دیگری کیفی است که در آن دستور به قطع اینترنت جهانی صادر می‌شود.» لسانی تاکید کرد رئیس جمهور آمریکا در هر لحظه که احساس کند اینترنت علیه اوست، این شبکه جهانی را در لحظه قطع می‌کند.

آقای لسانی در ادامه بیانات خود تاکید کرد که به دلیل این موضوع که کنترل قطع و وصل اینترنت دنیا در دست آمریکا است، ما نیاز به یک شبکه اینترنت ملی داریم تا در صورت قطع اینترنت بین‌الملل کار روزمره مردم معطل نماند [!؟].

این موضوع در وضعیتی مطرح می‌شود که وزارت ارتباطات و دیگر مقام‌های حکومتی همواره پدیده‌ای به نام اینترنت ملی را زیر سوال برده‌اند و در عین حال مدعی شده‌اند که ایجاد شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه به معنای قطع اینترنت بین‌الملل نیست.

محمد لسانی در این برنامه از رقابت با محصولات خارجی هم دفاع کرد و تاکید کرد که اینترنت جهانی چون تنفس است و باید وجود داشته باشد و گفت:

نباید ارائه خدمات به مردم در هنگام قطع اینترنت جهانی با اختلال مواجه شود. باید سیستم بانکی کشور و سیستم‌های پزشکی به مردم سرویس خود را ارئه دهند.

لسانی در ادامه برنامه فرامتن رفع تحریم‌های آمریکا در چند ماه گذشته را یک بازی سیاسی خواند و تاکید کرد هدف آمریکا از این کار تجهیز معترضان ایرانی در برابر حاکمیت است: «چرا آمریکا در تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی اقدام به رفع تحریم ایران نمی‌کند تا در این فناوری‌های های‌تک بتوانیم کارهایی بکنیم؟»

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]
کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا برای قطع اینترنت
اما در ادامه این مطلب قصد داریم ماجرای کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا را بیشتر باز کنیم و اساسا به این موضوع بپردازیم که قطع جهانی اینترنت چقدر ممکن و منطقی است! با ما باشید.

بیشتر بخوانید: رئیس اتحادیه مخابرات: جلوگیری از اینترنت استارلینک ممکن نیست!

آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند هر زمان ارائه کرد اینترنت را قطع کند؟

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]
کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا
در پاسخ به این سوال به سادگی باید گفت خیر! گرچه بعضا از رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان قدرتمندترین شخصیت جهان یاد می‌شود، اما این فرد به لحاظ قانونی اختیارات، صلاحیت و توانایی خاموش کردن اینترنت را ندارد. این امری است که هیچ شخص یا سازمانی به تنهایی امکان آن را ندارد و رئیس جمهور ایالات متحده نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مسئول تنظیم صنعت ارتباطات از راه دور، از جمله اینترنت است.

از نظر فنی امکان قطع جهانی اینترنت ممکن است؟

خاموشی جهانی اینترنت البته که از نظر فنی ممکن است، اما اجرای آن دشوار و مستلزم پیش‌بینی شرایط خاصی است. اینترنت یک شبکه غیرمتمرکز از شبکه‌ها است که از میلیون‌ها دستگاه و شبکه به هم پیوسته ایجاد شده و توسط طیف متنوعی از نهادها از جمله دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی و افراد اداره می‌شود و همانطور که گفتیم، هیچ فردی به تنهایی امکان قطع آن را ندارد.

در واقع قطع جهانی اینترنت مستلزم خاموش کردن همه دستگاه‌ها و شبکه‌ها به طور همزمان است که این خود کار ساده‌ای نیست. از سوی دیگر، طبیعتا در صورتی که حتی تلاشی برای این اقدام در کار باشد، مقاومت بین‌المللی قابل توجهی در برابر آن شکل می‌گیرد چراکه اینترنت بخشی اساسی از جامعه مدرن است و بسیاری از کسب‌وکارها، دولت‌ها و افراد در سراسر دنیا به آن متکی هستند.

ماجرای کلید مرگ (Kill Switch) اینترنت بین‌الملل چیست؟

این هم از جمله همان توهمات توطئه‌ای است که تا امروز هیچ مستند قابل توجهی برای اثبات آن ارائه نشده است. البته همانطور که گفتیم سازمان‌ها و نهادهای متعددی در سراسر جهان وجود دارند که بخش‌های مختلف اینترنت را کنترل و اداره می‌کنند، اما هیچ سازمان یا دولتی به تنهایی این امکان را ندارد که کل اینترنت بین‌الملل را خاموش کند.

نزدیک‌ترین مفهومی که در حال حاضر به کلید مرگ اینترنت بین‌الملل وجود دارد، که البته آن هم کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا که آقای لسانی می‌گوید نیست، امکان ایجاد اختلال یا خاموش کردن زیرساخت‌های حیاتی است که از اینترنت پشتیبانی می‌کنند. مواردی مانند کابل‌های زیر دریا، دیتاسنترها و یا سرورهای DNS. با این وجود حتی در این سناریوها نیز خامشو کردن اینترنت بین الملل بسیار دشوار است چراکه چندین مسیر و پشتیبان برای عبور ترافیک پیش‌بینی شده است.

دیگر مفهوم مشابه، قوانینی است که به کشورها اجازه می‌دهد تحت شرایطی خاص، اینترنت را در محدوده سرزمینی خود قطع کنند. اما این مورد هم تنها بر یک کشور خاص صادق است و نه سراسر جهان!

اینترنت به گونه‌ای ساخته شده است که انعطاف‌پذیر باشد و در برابر آسیب‌ها و حملات مقاومت کند. حتی اگر برخی از بخش‌های اینترنت قطع شوند، بخش‌های باقی‌مانده همچنان می‌توانند کار کنند.

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]
کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا
وقتی گفته می‌شود اینترنت بین الملل یک شبکه غیرمتمرکز از شبکه‌ها است، یعنی هر شبکه می‌تواند به طور مستقل عمل کند. این عدم تمرکز کنترل و زیرساخت یعنی اینترنت جهانی در برابر خرابی یا حملات به هر نقطه از زیرساخت‌های خود مقاوم است. از نظر فنی، اینترنت از میلیون‌ها دستگاه و شبکه به هم پیوسته متشکل از سرورها، روتر‌ها، سوئیچ‌ها و دیگر تجهیزات شبکه تشکیل شده است و قطع تمام این‌ها به طور همزمان میسر نیست.

این دستگاه و شبکه‌ها با پروتکل اینترنت (IP) که پروتکل استاندارد انتقال و دریافت داده‌ها در شبکه جهانی اینترنت هستند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. پروتکل IP اجازه می‌دهد تا بسته‌های داده بین شبکه‌های مختلف بدون توجه به فناوری‌ها و پروتکل‌های مختلف توسط شبکه‌های جداگانه، مسیریابی شوند.

علاوه بر این اینترنت بر یک سیستم سلسله مراتبی از آدرس‌های IP متکی است. IP شناسه‌های عددی منحصربفردی هستند که به هر دستگاه متصل به اینترنت اختصاص می‌یابند. نشانی‌های IP امکان مسیریابی بسته‌های داده بین شبکه‌ها و دستگاه‌های مختلف و امکان ارتباط بین بخش‌های اینترنت را فراهم می‌کنند.

از دیگر اجزای مهم اینترنت، پروتکل دروازه مرزی (BGP) است که در راستای هدایت ترافیک اینترنت بین شبکه‌های مختلف کاربرد دارد. پروتکل دروازه مرزی سبب می‌شود که اینترنت به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز از شبکه‌ها عمل کند و به شبکه‌های متعدد امکان می‌دهد تا اطلاعات مربوط به در دسترس بودن مسیرها به مقصدهای خاص را مبادله کنند، به نحوی که داده می‌توانند به مقصد خود از طریق چند شبکه هدایت شوند.

همه این موارد با هم کار می‌کنند تا یک شبکه جهانی را ایجاد کنند که ما آن را به نام اینترنت می‌شناسیم (پس منظور شبکه ملی نیست). ماهیت غیرمتمرکز اینترنت به انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتر اجازه می‌دهد و همچنین عملکرد آن را در معرض خرابی یا اختلال در هر نقطه از زیرساخت بیمه می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ تکذیب اینترنت طبقاتی توسط زارع پور ؛‌ همه مردم ما خاص هستند، طبقه نداریم!

اینترنت چند سرور اصلی دارد و این سرورها کجا هستند؟

اینترنت 13 سرور ریشه (root) دارد که توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف اداره می‌شوند و هر یک در مکان‌های مختلفی در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند. این سرورهای ریشه برای عملکرد اینترنت حیاتی هستند و وظیفه هدایت ترافیک به سرورهای مناسب دامنه سطح بالا (TLD) (مانند com، edu، gov و غیره) را برعهده دارند.

کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا ؛ آیا امکان قطع اینترنت بین‌الملل وجود دارد؟ [+ویدیو]
کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا
علاوه بر سرورهای ریشه‌، سرورهای DNS بسیار بیشتری وجود دارد. این سرورها در سراسر زیرساخت اینترنت توزیع شده است و یک سیستم سلسه مراتبی را تشکیل می‌دهند که امکان ترجمه نام دامنه به آدرس‌های IP را فراهم می‌کنند. اما 13 سرور اصلی در ادامه فهرست شده است. علاوه بر نام هر یک از DNS سرورها و محل جغرافیایی آن می‌توانید نشانی IP نسخه چهار IPv4 و نسخه شش IPv6 آن را هم مشاهده کنید.

  • A-root که توسط Verisign اداره می‌شود و در ایالت ویرجینیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 198.41.0.4 و 2001:503:ba3e::2:30
  • B-root که توسط ICANN اداره می‌شود و در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 199.9.14.201 و 2001:500:200::b
  • C-root که توسط Cogent اداره می‌شود و در ایالت اوهایو در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.33.4.12 و 2001:500:2::c
  • D-root که توسظ دانشگاه مریلند اداره می‌شود و در ایالت مریلند در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 199.7.91.13 و 2001:500:2d::d
  • E-root که توسط ناسا اداره می‌شود و در ایالت ویرجینیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.203.230.10 و 2001:500:a8::e
  • F-root که توسط کنسرسیوم سیستم‌های اینترنتی اداره می‌شود و در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.5.5.241 و 2001:500:2f::f
  • G-root که توسط وزارت دفاع آمریکا اداره می‌شود و در ایالت ویرجینیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.112.36.4 و 2001:500:12::d0d
  • H-root که توسط ARNES اداره می‌شود و در کشور اسلوونی قرار دارد. نشانی اینترنتی: 198.97.190.53 و 2001:500:1::53
  • I-root که توسط WIDE اداره می‌شود و در کشور ژاپن قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.36.148.17 و 2001:7fe::53
  • J-root که توسط Verisign اداره می‌شود و در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده قرار دارد. نشانی اینترنتی: 192.58.128.30 و 2001:503:c27::2:30
  • K-root که توسط RIPE NCC اداره می‌شود و در کشور هلند قرار دارد. نشانی اینترنتی: 193.0.14.129 و 2001:7fd::1
  • L-root که توسط ICANN اداره می‌شود و درکشور انگلستان قرار دارد. نشانی اینترنتی: 199.7.83.42 و 2001:500
  • M-root که توسط WIDE اداره می‌شود و در کشور ژاپن قرار دارد. نشانی اینترنتی: 199.7.83.42 و 2001:500:9f::42.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص شایعه کیف اسرارآمیز رئیس جمهور آمریکا چیست؟ آیا امکان قطع اینترنت جهانی وجود دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (12 نظر)

    آخرین بلایی که سر رییس جمهور آمریکا اومد این بود که از توییتر انداختنش بیرون.
    دوست عزیزمون یا نمیدونه اینترنت چیه، یا نمیدونه کیف چیه!!!

    پاسخ

    ای آقا در تلویزیون بروی احمقها بازه همیشه همینجوری بوده (وای حسین قد قتل)

    پاسخ

    باید جای “ل” یه “ر” میزد تهش تا روان‌تر بشه!

    پاسخ

    وای از این سطح شعور وای از این سطح کارشناسی !!!
    صدای سیمای میلی دیگه کلا بغیر از چرت و پرت گفتن و اغتشاش اذهان مردم ساده کاره دیگه ای نداره.
    آره بایدن مریضه و دکمه اینترنت رو میزنه و با دنیا سر جنگ داره !
    حتما یکشنبه ها تو کلیسا (تازه اگر دیندار و خداپرست باشه، مردک کافر) فریاد مرگ بر کل دنیا میگه !
    شما هم پیش دستی کردین و خودتون دکمه اینترنت کشور رو زدید که مبادا غربی ها بزنن و شماها از قطار پیشرفت عقب بیافتین !
    اصلا شما همه تون یک نه ، صد قدم از غربی ها جلوترین و آینده رو پیشاپیش دید و واسش آماده شدید.
    خداییش آدرس ساقی این کارشناس رو بدید!

    پاسخ

    از این آقا سوال کنید بدون دست زدن به مودم خانگی چطور میشه مودم را خاموش کرد
    جواب صحیح داد حرفشو قبول میکنم و اگر جواب نداد و قطعا نمیداند حرفی زده که مشخور بشه علف زیاد و چمن زیاد

    پاسخ

    حرف مفت زدن شده کار روتین و هر روزشون…
    هر روز یکی باید بیاد تو یه کانالی در وری تحویل ملت بده…
    دیروز زمستان سخت اروپا…
    امروزم این

    پاسخ

    تا وقتی‌که اداره مملکت دست مداحانِ و چاکران و مخلصان باشد همین آش و همین کاسه است! حکایت غریبی‌ست!
    ای داد و فغان که مملکت افتاده است دست مشنگ‌الدوله‌ها. زه هم نمی‌شکند! دست‌کم ساکت که می‌توانید بمانید، نمی‌توانید؟

    پاسخ

    به نظر میرسه نمی‌توانند استاد!

    پاسخ

    بایدن مریض و عقده ای نیست که عقده هایش را با بستن شیرفلکه اینترنت سر آدم ها خالی کند.

    پاسخ

    طرف اینترنت رو با لامپ اشتباه گرفته فکر میکنه با یه کلید خاموش میشه

    پاسخ

    بایدن اونقدرها هم بیکار نیست

    پاسخ

    حالا چرا فکر میکنند اینترنت فقط گوگل و بینگ و یوتیوب و پهنای باند سرورهای امریکاست؟ بقولی اگر کشور امریکا پهنای باند خود را به بیرون قطع بکند شبکه های داخلی کشورهایی مثل روسیه و چین تبدیل به شبکه های بینالمللی میشوند و همین ایران هم از شبکه های روسی و چینی پهنای باند و ارتباط دریافت میکند! و در کنار این هم شبکه های زیرمینی مثل دارک وب دیگر زیرزمینی نخاهند ماند و بصورت مردمی سرورهایش در کل دنیا بیشتر و خیلی قدرت میگیرد!
    درکل شده مثل قضیه تحریمهای امریکا که اول میگفتند اگر تحریم کنیم نظام ایران فرو میریزد و ال میشود و بل میشود ولی الان ایران براحتی فروش نفت خود را هم افزایش داده! در کل فقط با تحریمهای امریکا اتفاق عجیبتری مثل گرانتر شدن شدید قیمت سوختها مثل نفت و تورم جهانی در دنیا اتفاق افتاد که هیچ کس فکرش را هم نمیکرد! کلا این یانکیها فکر میکنند باهوش هستند ولی بجز خریت در تمام طول عمر ایالات نامتحده کار دیگری از اینها سر نزده

    پاسخ