;
coinex

غلبه سامسونگ بر کوالکام ؛ اگزینوس 2200 بهتر از اسنپدراگون 8 نسل 2 است؟

غلبه سامسونگ بر کوالکام در زمینه تراشه موبایل برای اولین بار توسط پردازنده این شرکت کره‌ای محقق شد. اما چطور کوالکام از سامسونگ شکست خورده؟

در جدیدترین تست‌های پردازنده‌های موبایل به وضوح غلبه سامسونگ بر کوالکام قابل رؤیت است. سامسونگ با تراشه اگزینوس 2200 توانسته است در بخش پردازش‌های مبتنی‌بر رهگیری پرتو که رفتار نور را در بازی‌های ویدیویی شبیه‌سازی می‌کند بر پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 فائق آید. نتیجه و تصاویر بنچ‌مارک‌ها، این مسئله را به خوبی نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پایان استفاده از تراشه‌های چینی در محصولات دل ؛ نتیجه مستقیم تحریم‌ها

غلبه سامسونگ بر کوالکام در جنگ پردازنده‌ها

رهگیری پرتو (Ray Tracing) که رفتار نور را در بازی‌های ویدیویی شبیه‌سازی می‌کند، از چند سال پیش در کارت‌های گرافیک دسکتاپ ارائه شده است، اما تکنیکی نوپا در دنیای موبایل به‌حساب می‌آید. گوشی‌های هوشمند امسال با پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو عرضه می‌شوند و این معیار به‌زودی تأثیر به‌سزایی در سنجش عملکرد پردازنده‌های رده‌بالا خواهد داشت.

غلبه سامسونگ بر کوالکام در جنگ پردازنده‌ها

بنچمارک‌هایی که در قالب اعداد بیان می‌شوند، هرگز بی‌نقص نیستند، اما برای مقایسه‌ی عملکرد قطعات‌ سخت‌افزاری مناسب به نظر می‌رسند. Basemark ابزار جدیدی در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی‌اش دارد که عملکرد تراشه‌های مختلف را در رهگیری پرتو بررسی می‌کند.

ابزار In Vitro شامل محتوایی سه‌بعدی و بسیار سنگین است که روی نورپردازی، مدل‌سازی و جزئیات تمرکز بالایی دارد، اما به رندرینگ دنیاهای مجازی بزرگ نمی‌پردازد. In Vitro از رهگیری پرتو برای بهبود کیفیت بازتاب نور استفاده می‌کند و سایر المان‌های صحنه مثل نورپردازی و سایه‌ها به روش سنتی رندر می‌شوند.

در حال حاضر دو تراشه‌ی Samsung Exynos 2200 و Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 در دنیای موبایل از سخت‌افزار لازم برای رهگیری پرتو و رابط Vulkan بهره‌مندند و صرفا این دو تراشه را می‌توان در آزمون In Vitro مورد بررسی قرار داد.

سامسونگ برای اضافه کردن رهگیری پرتو به تراشه‌ی اگزینوس سراغ همکاری با AMD و ریزمعماری RDNA 2 (در پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 920) رفت. در همین حین کوالکام تکنیک رهگیری پرتو را با پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی Adreno 740 به Snapdragon 8 Gen 2 اضافه کرد.

غلبه سامسونگ بر کوالکام در جنگ پردازنده‌ها

Android Authority برای سنجش عملکرد پردازنده‌ها، ابزار In Vitro را روی دو گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا و ردمجیک ۸ پرو نصب کرد. در اتفاقی غیرمنتظره، تراشه‌ی Exynos 2200 به‌طور میانگین عملکرد بهتری نسبت‌به تراشه‌ی کوالکام از خود نشان داد. البته Snapdragon 8 Gen 2 توانست به نرخ فریم بالاتری دست پیدا کند.

غلبه سامسونگ بر کوالکام در جنگ پردازنده‌ها

بررسی بنچمارک نشان داد Snapdragon 8 Gen 2 در صحنه‌هایی که بازتاب نور کمی دارند عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد، اما با وارد شدن بازتاب نور به صحنه، عملکردش افت می‌کند. در حالت کلی به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن معیار رهگیری پرتو، Snapdragon 8 Gen 2 عملکرد ضعیف‌تری نسبت‌به Exynos 2200 دارد. همانطور که می‌شد انتظار داشت، پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 درمقایسه‌با نماینده‌ی سامسونگ عملکرد باثبات‌تری از خود نشان داد.

سریع بودن تراشه در پردازش‌های سنتی لزوما تعیین‌کننده‌ی پردازش رهگیری پرتو نیست. در حالت کلی Snapdragon 8 Gen 2 قدرت بیشتری نسبت‌به Exynos 2200 دارد، اما در پردازش رهگیری پرتو پردازنده‌ی سامسونگ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره غلبه سامسونگ بر کوالکام چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر