;
coinex

3.3 میلیارد جرم کیهانی در یک قاب زیبا [+عکس]

پژوهشی جدید از صفحه کهکشان راه شیری 3.3 میلیارد جرم کیهانی را با جزئیاتی دقیق آشکار ساخته است. چنین صفحه‌ای در حقیقت از وسط قرص کهکشان می‌گذرد.

این کاتالوگ عظیم از اجرام آسمانی احتمالا در نوع خود بزرگترین به شمار می‌رود و براساس داده‌های دوربین «دارک انرژی» در رصدخانه Cerro Tololo در شیلی تنظیم شده است. بنیاد ملی علوم آمریکا این رصد خانه را کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کشف نخستین کهکشان‌های کیهان به لطف جیمز وب

3.3 میلیارد جرم کیهانی در یک قاب

دبورا فیشر مدیر بخش علوم ستاره‌شناسی در این بنیاد می گوید: «تصاویری از بیش از ۳ میلیارد نفر تصور کنید که هر فرد به طور کامل قابل شناسایی است. ستاره‌شناسان در دهه‌های آینده این تصویر دقیق از بیش از ۳ میلیارد ستاره در صفحه کهکشان راه شیری را به دقت بررسی خواهند کرد».

صفحه کهکشان راه شیری مملو از صدها میلیارد ستاره، مناطق عظیم تولد آنها و ابرهای بزرگ پر از گرد و غبار است. دسته‌بندی این اشیا آسمانی کار سنگینی است. البته این دومین باری است که بررسی داده‌های دوربین مذکور به نام EDCaPS2 منتشر می‌شود.

3.3 میلیارد جرم کیهانی در یک قاب زیبا [+عکس]

محققان از دوربین «دارک انرژی» برای رصد کهکشان راه شیری در طول موج نور قابل مشاهده و نزدیک مادون سرخ استفاده کردند. این روند منطقه‌ای از کهکشان را با دقت بالا آشکار کرد. البته تهیه کاتالوگ مذکور ۲ سال طول کشید و دوربین دارک انرژی بیش از ۱۰ ترابایت داده تولید کرده است. اندرو سایجاری محقق ارشد پژوهش هنگام اعلام نتایج جدید گفت:

یکی از دلایل اصلی موفقیت DECaPS2 این است که ما به منطقه ای با تراکم زیاد از ستارگان اشاره کردیم و مراقب شناسایی منابعی بودیم که تقریباً روی هم ظاهر می شوند. با انجام این کار توانستیم بزرگترین کاتالوگ از یک دوربین را (از لحاظ تعداد اشیای رصد شده) را ایجاد کنیم.

بخش اعظم ستارگان و غبار در کهکشان راه شیری در صفحه کهکشانی آن واقع شده که به شکل یک نوار درخشان در مرکز تصاویر جدیدا انتشار یافته دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تصویر 3.3 میلیارد جرم کیهانی در یک قاب چیست؟ نظرات خود در این باره را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر