;
coinex

آموزش و پرورش: آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود

آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای از اینکه غیرحضوری شدن مدارس و آموزش مجازی منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شده خبر داده است.

آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه غیر حضوری شدن مدارس باید آخرین راهکار باشد، غیرحضوری شدن مدارس را باعث افت تحصیلی اعلام کرده است. آموزش و پرورش با اعلام این موضوع تاکید کرد آموزش مجازی پاسخگو نیاز آموزش دانش‌آموزان نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی ؛ معرفی 10 برنامه برتر برای سطوح مختلف

تاثیر منفی آموزش مجازی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان

این واکنش آموزش و پرورش در حالی صورت گرفته که در سال تحصیلی جاری، دانش‌آموزان به عللی چون آلودگی هوا، بارش برف و البته صرفه‌جویی در مصرف گاز در سال تحصیلی کمتر از دوماه یعنی تنها 38 روز در کلاس‌های حضوری شرکت کرده‌اند. پیش از این نیز هزینه گزافی برای راه‌اندازی شاد به عنوان پلتفرم آموزش مجازی صرف شده بود.

آموزش و پرورش در اطلاعیه خود پیرامون غیرحضوری شدن مکرر مدارس، این روند را منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان دانسته است. همچنین تاکید آموزش و پرورش بر این نکته است که هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس های درس نخواهد بود.

آموزش و پرورش: آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود

هرچند در دوران همه‌گیری کرونا و با هزینه گزافی که برای راه‌اندازی پلتفرم «شاد» انجام شده بود، انتظار می‌رفت آموزش مولتی مدیا و استفاده از دستیارهای آموزشی مبتنی بر تکنولوژی وضعیت مناسب‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کند.

اما به نظر می‌رسد شاخص‌هایی مثل عدم دسترسی برابر به اینترنت و همچنین ضعف‌های موجود در پلتفرم شاد، این پیش‌بینی را دچار اختلال کرده است. گزارش‌های مردمی حمایت از این دارد طی روزهای اخیر شاد چندین بار از دسترس خارج شده بود و کلاس‌ها در دیگر پیام‌رسان‌های بومی‌ برگزار شده است.

در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیرامون تداوم غیرحضوری شدن آموزش تاکید شده که در شرایط مختلف، غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل درنظر گرفته شود.

وزارت آموزش و پرورش همچنین به افت تحصیلی ناشی از تعطیلی‌ها اشاره و در این اطلاعیه تاکید کرده است که وزارت آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران کننده دانش آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دوره‌های تحصیلی ناشی از تعطیلات پی درپی مدارس و وقفه‌های طولانی مدت در اجرای فعالیت ها و برنامه‌های درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت مربوطه، اعلام می‌دارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس های درس نخواهد بود. در بخش دیگر این اطلاعیه نیز بر پاسخگو نبودن آموزش مجازی تاکید شده و چنین آمده است:

«ضمن احترام به مراجع تصمیم‌گیر و اجرای مصوبات ایشان مطابق قوانین موضوعه، تاکید دارد که آموزش‌های مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش آموزان نبوده و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به صورت حضوری تاکید دارد و معتقد است غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل درنظر گرفته شود.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آموزش‌وپرورش با اشاره به غیر حضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری عنوان شده: «به منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرآیندهای یاددهی -یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرآیند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان عزیز، از روز شنبه اول بهمن ماه 1401 فعالیت مدارس با اولویت کلاس‌های حضوری و در شرایط اضطراری بر اساس تصمیمات استانداران محترم به صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه بندی برنامه درسی (دروس) ادامه می یابد.»

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده:

«بر این اساس شورای مدرسه در خصوص نحوه برگزاری امتحانات باقیمانده از نوبت اول (ترجیحا حضوری) بر اساس شرایط خاص هر مدرسه تصمیم گیری نمایند و ازسرگیری برنامه‌های هفتگی و آموزشی و پرورشی را منوط و مشروط به برگزاری امتحانات نکنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مضرات آموزش مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر