;
coinex

ازسرگیری طرح صیانت در مجلس در آینده نزدیک!

یک نماینده مجلس ضمن اشاره به تلاش برای ازسرگیری طرح صیانت در مجلس ، عقیده دارد که اگر فضای مجازی به درستی مدیریت می‌شد، شاهد فیلترینگ اخیر نبودیم.

«علی‌اصغر عنابستانی»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در اظهاراتی از تلاش نمایندگان مجلس برای ایجاد طرحی جهت ازسرگیری طرح صیانت در مجلس خبر داد. طبق ادعای عنابستانی در صورت تصویب طرح صیانت پیش از اتفاقات اخیر، شاهد مدیریت مناسب فضای مجازی بدون نیاز به فیلتر آن توسط دستگاه‌های امنیتی بودیم.

لذا این نماینده مجلس و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در گفتگوی خود با شرق خبر از طرح نمایندگان مجلس جهت به جریان انداختن دوباره این طرح برای ایجاد مقررات ضابطه‌مند‌ فضای مجازی داده است.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: فیلتریگ اخیر گوشه‌ای از طرح صیانت هم نیست / صیانت به مرور اجرا می‌شود!

طرح نمایندگان برای ازسرگیری طرح صیانت در مجلس

براساس ادعاهای عنابستانی اگر شاهد تصویب به‌موقع طرح صیانت و مدیریت درستی بر فضای مجازی بودیم، دیگر تحت چنین شرایطی دستگاه امنیتی به مسئله فرهنگی و اجتماعی ورود امنیتی نمی‌کرد و کلاً فیلترینگ فضای مجازی در دستور کار قرار نمی‌گرفت. او در این راستا بیان داشت:

«در حوزه فضای مجازی در کشور ضابطه نداشتیم تا آن را مدیریت کنیم. از آنجایی که این فضا ضابطه‌مند نیست، در شریط بحرانی فضای مجازی می‌ترکد و همه چیز را به هم می‌ریزد. به همین دلیل هم یک دستگاه امنیتی که دستگاهی اجتماعی، خدماتی و فرهنگی نیست، در این فضا ورود می‌کند و برخورد امنیتی با شرایط دارد».

ازسرگیری طرح صیانت در مجلس

بنابراین طبق نظر وی در صورت تصویب چنین طرحی دیگر هیچ قاضی در هیچ کجای کشور توانایی صدور احکامی شبیه حکم فیلترینگ تلگرام را ندارد؛ زیرا طبق یک ضابطه و چارچوب نظام‌مند شبکه‌های اجتماعی به فعالیت خواهند پرداخت.

همچنین عنابستانی ضمن تأکید بر عدم انجام فیلترینگ فعلی از سوی مجلس اعلام کرد که نهاد دیگری اقدام به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی کرده و خودش هم باید به دنبال لغو این دستور باشد.

این نماینده مجلس و عضو کمیسیون طرح صیانت با تأکید بر مخالفت خود با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی افزود:

«معتقدم نه فیلتر‌کردن اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام راهکار این روزهای ما است و نه راه‌حل دنیا، اما اینکه فضای مجازی که بخش عظیمی از زندگی حقیقی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بدون ضابطه مدیریت شود، حرف درستی نیست».

لازم به یادآوری است که از اسفندماه سال پیش و پس از اینکه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد، برخی از نمایندگان مجلس اقداماتی برای طرح این موضوع در مجلس کردند. مثلاً در اواسط تیر ماه، «زهره الهیان» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از طرف قالیباف وعده قرارگیری طرح صیانت طی دو هفته آینده در دستور کار مجلس را داد؛ مسئله‌ای که البته طبق شواهد فعلی اجرایی نشده است.

در این میان همچنین به اعتقاد برخی دیگر از نمایندگان نظیر نوری و نادری، بخش‌هایی از طرح صیانت توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و دیگر کنترل آن از دست مجلس خارج است، لذا در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ازسرگیری طرح صیانت در مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر