;
coinex

جنگ جهانی تراشه‌ها در راه است ؛ منبع حیاتی جدیدی که به مرور جای نفت را می‌گیرد!

جنگ جهانی تراشه‌ها موضوعی است که وقوع آن با توجه به نزاع‌های اخیر ابرقدرت‌های جهان در این موضوع و توجه خاصشان به فناوری ساخت تراشه‌، اصلا بعید نیست!

از زمان شیوع کرونا در سراسر جهان و تقریبا از نخستین‌ ماه‌های سال 2020 بود که عبارت زنجیره تامین به یک نگرانی مهم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی و البته تولیدکنندگان گجت‌های تکنولوژیکی بدل شد. همین مشکل منجر به تاخیر در عرضه برخی از شاخص‌ترین محصولات از جمله آیفون 13 شد که با چند ماه تاخیر روانه بازار شدند.

در همین حین، کمبود روزافزون یک منبع محدود دیگر نیز مانند هر محصول ساخته دست انسان به آرامی خود را نشان داد؛ تراشه‌ها! اما اهمیت استراتژیک تراشه‌ها چیست و آیا می‌تواند به بروز چالش‌های بزرگتری در روابط دیپلماتیک ابرقدرت‌های جهانی منجر شود؟

بیشتر بخوانید: دور زدن تحریم‌های آمریکا با خرید تجهیزات دست دوم تراشه سازی ؛ چینی‌ها تسلیم نمی‌شوند!

جنگ جهانی تراشه‌ها

آمازونلان هاورث در مقاله جدید خود در freebeacon، کتاب «جنگ تراشه‌ها: مبارزه برای حیاتی‌ترین فناوری جهان»، به قلم «کریس میلر» را با تاکید بر اهمیت فناوری تراشه و مبارزه رقبای ایالات متحده به‌ویژه چین را برای کنترل ریزتراشه‌ها واکاوی کرده است.

تراشه‌ها،‌ فناوری‌های حیاتی جهان

تراشه‌ها مدار مجتمع یا نوع نیمه‌هادی قطعات کوچک سیلیکون با ترانزیستورهای بی‌شماری هستند که روی آن‌ها حک شده است.  کریس میلر در کتاب «جنگ تراشه‌ها: مبارزه برای حیاتی‌ترین فناوری جهان» می‌نویسد: «سال گذشته، صنعت تراشه‌ها، ترانزیستورهای بیشتری از مجموع کالاهای تولیدشده توسط تمام شرکت‌های دیگر، در تمام صنایع در تمام تاریخ بشر تولید کرد: «هیچ‌چیز دیگری به آن نزدیک نیست.» این، یک تاثیر و در عین حال یک تهدید غیرقابل باور است.

جنگ جهانی تراشه‌ها در راه است ؛ منبع حیاتی جدیدی که به مرور جای نفت را می‌گیرد!

میلر دانشیار تاریخ بین الملل در مدرسه فلچر در دانشگاه تافتس است و به دنبال بررسی موضوع تراشه‌ها از دیدگاهی ژئوپلتیک است و این استدلال را در کتابش طرح می‌کند که

«نیمه‌رساناها، جهانی را که ما در آن زندگی می‌کنیم و شکل سیاست بین‌الملل را تعیین می‌کنند. آنها ساختار اقتصاد جهانی و توازن قدرت نظامی را تعریف می‌کنند.»

از دیدگاه میلر، از دوران اختراع ترانزیستور در سال 1947 تاکنون هیچ موضوعی نقشی تعیین‌کننده‌تر از آن در سیاست بین‌الملل نداشته است. با توجه به تعریف او از ترانزیستور که به عنوان یک کلید الکتریکی کوچک در نظر گرفته می‌شود که شامل بخش‌های خاموش (0) و روشن (1) است، مخالفت با فرضیه او اندکی دشوار می‌نماید.

کتاب جنگ تراشه‌ها به طرز شگفت‌آوری تجزیه و تحلیل دقیق این مبحث است، منبعی حیاتی که دنیا به آن وابسته است و البته شاید خود متوجه آن نیست! موضوع کتاب در ظاهر ممکن است برای هر فرد ناآشنایی با دنیای محاسبات کمی دشوار به نظر برسد، با این وجود میلز با ارائه یک واژه‌نامه اولیه از 15 اصطلاح کلیدی به عنوان یک نمای عمیق آموزشی از پیچیده‌ترین عناصر این فناوری در حال رشد، کوشیده تا فهم موضوع را ساده‌تر کند.

میلر در جای جای کتاب به دقت حطوط زمانی متعددی را در زمینه‌های گوناگون تاریخ مدرن به هم متصل می‌کند. دقیقا مانند ساخت نیمه‌رساناها. در این بین خواننده با درک گسترده‌ای از میدان نبرد توسعه تراشه‌های رایانه‌ای آشنا می‌شود، در حالی که به طور همزمان بینش‌های جذابی در خصوص درام‌های بین‌المللی غیرداستانی ارائه می‌کند که دانش‌ها درباره نیمه‌هادی‌ها را احاطه کرده‌اند.

نویسنده در کتابش به خوبی تاریخچه دقیقی از پیشرفت صنعت تراشه‌ها از نخستین تلاش‌های اتحاد جماهیز شوروی برای رقابت با کپی‌کاری فناوری‌های جدید تا ظهور ژاپن پس از جنگ در قامت یکی از پیشگامان صنعت ترانزیستور در دنیا. به باور میلر هر سقوط و صعودی در صنعت تراشه‌ها به طوری زنجیروار به نیروهای پیش‌برنده اقتصادی سیاسی گره خورده است.

کنترل ریزتراشه‌ها: نفت جدید

جنگ جهانی تراشه‌ها در راه است ؛ منبع حیاتی جدیدی که به مرور جای نفت را می‌گیرد!

میلر در کتابش به خوبی نزاع‌های مداوم بین ابرقدرت‌های جهان برای تسلط بر آنچه خودش نفت جدید می‌نامد را ترسیم می‌کند. در عین حال او به خوبی توانسته موقعیت برتر اما متزلزل ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین بازیگر صنعت تراشه‌ها در حال حاضر را توصیف کند. موقعیتی که حالا به طور جدی توسط چین به چالش کشیده شده است.

در واقع جز میلر برخی دیگر از تحلیلگران هم بر این باورند که جنگ تراشه‌ها موقعیت آینده ایالات متحده را تعیین می‌کند و اگر دول کمونیستی قرن 20 در نزاع تکنولوژیک با امریکا سالها عقب‌تر بودند، رقبای قرن بیست و یکمی آمریکا می‌توانند به سادگی برتری آمریکا در این عرصه را به چالش بکشند و همانطور که میلر تصریح می‌کند:

«چین، بهترین مغزهای متفکر و میلیاردها دلار سرمایه خود را صرف توسعه فناوری نیمه‌هادی می‌کند تا خود را از یوغ تراشه‌های آمریکا رهایی بخشد.» و می‌افزاید:

در صورت موفقیت پکن در این زمینه، چینی‌های می‌توانند اقتصاد جهانی و توازن قوا در جهان جدید را از نو تعریف کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال بروز جنگ جهانی تراشه‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر