;
coinex

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از شیوع آنفلونزای پرندگان ؛ پاندمی جدیدی در راه است؟

شیوع آنفلونزای پرندگان در جهان نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است و در نتیجه سازمان بهداشت جهانی به این موضوع واکنش نشان داده است.

شیوع آنفلونزای پرندگان باعث نگرانی سازمان بهداشت جهانی و افراد بسیاری در سراسر دنیا شده است. تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی در این خصوص گفته که این نوع آنفولانزا بیشتر در میان پستانداران اتفاق می‌افتد و اگرچه ابتلا انسان به آن کم است ولی باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: تایید واکسن استنشاقی کرونا ؛ روشی نوین و ارزان برای مقابله با پاندمی!

شیوع آنفلونزای پرندگان نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است

اخیرا میزان شیوع آنفلوانزای پرندگان به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و همچنین شیوع آن در میان پستانداران نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است؛ اما آیا ویروس آنفلوانزای پرندگان به پاندمی جدیدی تبدیل خواهد شد؟ اخیرا تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) طی یک نشست خبری اعلام کرد:

با وجود این‌که خطر انتقال این ویروس به انسان کم است، اما نمی‌توانیم بگوییم این موضوع هرگز رخ نمی‌دهد. از این رو باید خود را برای هر تغییری در وضعیت موجود آماده کنیم.

شیوع آنفلونزای پرندگان نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است

گزارش‌هایی که توسط محققان طی ۱۸ ماه اخیر منتشر شده نشان می‌دهد بزرگترین شیوع آنفلوانزای پرندگان اتفاق افتاده و جمعیت پرندگان در سراسر جهان به شکل چشمگیری نابود شدند. علاوه بر این، شیوع آنفلوانزای پرندگان به پستانداران نیز گزارش شده است. طبق آمارها، حدود ۵۸۵ شیر دریایی در کشور پرو بر اثر این بیماری از بین رفتند که از جهش این ویروس و سرایت آن به پستانداران حکایت دارد.

آنفلوانزای پرندگان تاکنون باعث مرگ ۱۵ میلیون پرنده اهلی شده و همچنین کشورهای مختلف برای جلوگیری از شیوع این ویروس حدود ۱۹۳ میلیون پرنده دیگر را تاکنون معدوم کرده‌اند. این ویروس از اروپا و آسیا به آمریکای شمالی سرایت کرده و بعد از مدت کوتاهی خود را به جمعیت پرندگان در آمریکای جنوبی و مرکزی رسانده است.

اکنون آنفلوانزای پرندگان فقط بین پرندگان وجود ندارد و در واقع این ویروس توانسته به پستانداران نیز سرایت کند. طبق گزارش‌هایی که مقامات آمریکایی منتشر کردند، پستانداران وحشی زیادی به دلیل ابتلا به این ویروس از بین رفتند و همچنین بسیاری از آنها برای جلوگیری از شیوع آن معدوم شدند. ضمن این‌که آمارها کماکان در حال افزایش است.

همچنین در ماه قبل نیز سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد یک دختر جوان در اکوادور به آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده که به‌عنوان اولین مورد ابتلا به انسان در آمریکای لاتین محسوب می‌شود. این در حالی است که تاکنون موارد ابتلای انسان به این بیماری فقط در 4 کشور ویتنام، تایلند، اندونزی، کامبوج گزارش شده بود.

البته تاکنون فقط ۵ مورد از آنفلوانزای پرندگان در سال قبل به انسان سرایت کرده بود که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر موارد ابتلای انسانی به این ویروس به‌طور کلی ۵۲ درصد است.

شیوع آنفلونزای پرندگان نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است

در گالیسیای اسپانیا نیز بیش از ۵۰ هزار راسو در مزرعه پروش راسو به‌دلیل ابتدا به این بیماری نابود شدند و در سواحل لاکرونیا این کشور نیز مرگ ۲۷ مرغ دریایی گزارش شده که بررسی‌ها از ابتلای مشکوک آنها به آنفلولانزای پرندگان حکایت دارد. در همین راستا دانشمندان سعی دارند جهش این ویروس که باعث شده از پرندگان به پستانداران منتقل شود را مورد بررسی قرار دهند.

آیا پاندمی جدید در حال شکل‌گیری است؟

دانشمندان در پاسخ به این پرسش اعلام کردند هم‌اکنون خطر انتقال مداوم آنفلوانزای پرندگان به انسان و انتقال از انسان به انسان کم است؛ اما آنفلوانزای پرندگان با سرعت زیادی در میان پرندگان و پستانداران در حال شیوع بوده و به همین دلیل در آینده می‌تواند به یک ویروس با قدرت شیوع بالا تبدیل شود و همه‌گیری جدیدی را به‌وجود آورد. البته میزان مرگ و میر این ویروس زیاد بوده و اگر بتواند در آینده به انسان سرایت کند، خطرناک‌تر از کرونا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شیوع آنفلونزای پرندگان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر