;
coinex

پیک هفتم کرونا آغاز شد؟ افزایش چشمگیر مبتلایان در 15 روز اخیر

با توجه به گزارشات، آمار مبتلایان به کرونا در 15 روز اخیر افزایش یافته است و احتمال می‌رود به زودی فوتی‌های کرونا دو رقمی شود. آیا پیک هفتم کرونا آغاز شده است؟

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد زیرسویه BA5 در ایران شناسایی شده است و به دنبال آن گمان می‌رود تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دو رقمی شود. با مشاهده روند صعودی کرونا، ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید افرادی که شش ماه از واکسن‌شان گذشته است، دوز چهارم (دوز یادآور) را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اوج گیری کرونا در ایران ؛ خطر واریانت‌های BA4 و BA5 جدی‌تر از همیشه

پیک هفتم کرونا

سعید کریمی، درباره صعود آمار کرونا در ایران گفت، بیماری مبتلایان از نوع اومیکرون بوده و زیرسویه BA5 تشخیص داده شده است. وی در خصوص شایعه موج جدید کرونا گفت امید دارد که موج جدیدی در راه نباشد.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با احتمال بیماری در موج جدید گفت، تعداد مبتلایان همانند موج های قبلی زیاد نخواهد بود؛ مثلا اگر موج قبلی 1,000,000 بیمار مبتلا شده داشت، این تعداد در موج جدید به حدود 200,000 نفر خواهد رسید.

پیک هفتم کرونا

کریمی در ادامه گفت، آثار موج جدید در حدود یک الی دو ماه طول می‌کشد تا پدیدار شود و پس از آن، بیماران بستری شده و بعد از دو تا سه هفته، تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت. همچنین در ادامه گفت:

احتمال دو رقمی شدن آمار فوتی‌های روزانه وجود دارد ولی احتمال سه رقمی شدن این آمار پیش بینی نمی‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، در خصوص یادآوری برای افرادی که هر سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند تاکید کرد، افرادی که 6 ماه از واکسن دوز سوم آن‌ها می‌گذرد، نیاز است دوز یادآور را تزریق کنند.

بیشتر بخوانید: خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه تعطیل شد

روند صعودی کرونا به سمت پیک هفتم

در دو هفته اخیر، تعداد بیماران به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس گزارشات، تعداد مبتلایان در روز اول تیر ماه 265 نفر بوده در حالی که این تعداد در 14 تیر ماه به 1084 نفر رسیده است. در خصوص این خبر، مسئولان مراکز درمانی، پزشکان در مطب‌ها و بیمارستان از افزایش بیماران مراجعه کننده خبر می‌دهند که اغلب علائم سرماخوردگی تشخیص داده شده است.

به گفته متخصصان عمومی، با وجود بالا رفتن آمار فوتی‌ها در چند روز اخیر، هنوز جای نگرانی برای افزایش این تعداد نیست. با وجود این، تعداد بیماران بستری از 67 نفر در اول تیر ماه به 150 نفر در 14 تیر ماه افزایش یافته که این رقم، موجب نگرانی از شیوع دوباره بیماری و شروع پیک هفتم کرونا شده است.

روند صعودی کرونا به سمت پیک هفتم

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی کرونا از شروع نشانه‌های ورود به پیک هفتم کرونا خبر داد. در ادامه وی که از حاضران فعال بیمارستان مسیح دانشوری است، توضیحاتی در رابطه با افزایش مراجعه‌کنندگان و علائم بیماری داد:

سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، در خطر بیشتری قرار دارند و آنطور که تصویربرداری‌ از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.

براساس گفته‌های هاشیمیان، علائم بیماری نخست همانند سرماخوردگی نمایان می‌شود و اگر عفونت از بالا به پایین پدیدار شود، نشان از درگیری ریه دارد:

هم‌اکنون سویه غالب همان BA4 و BA5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی‌سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به‌مدت حدود ۳ هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند. بعید به‌نظر می‌ر‌سد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم. اما به هر حال اینها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلا بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم.

اومیکرون همانند دلتا خطرناک نیست ولی باید به احتیاط خود ادامه دهیم: «درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان پولی که برای درمان کرونا باید پرداخت شود، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلا و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود، باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.»

همچنین وی تاکید کرد در محیط‌های بسته همواره از ماسک استفاده شود: «نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، به هر حال شیوع کرونا هم مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت هم این اجازه را به کشورها نمی‌دهد. باید با واکسیناسیون، ایمنی را بالا برد. هم‌اکنون کشورهایی مانند امارات و کوبا، موارد ابتلای بالایی دارند، اما مرگ‌شان صفر است، در ایران هم باید ایمنی با واکسن بالا رود.»

پیک هفتم کرونا

ستاد مبارزه با کرونا در هفته گذشته، به تزریق دز یادآور واکسن کرونا تاکید کرد و  اعلام کرد جمعیت بالای 12 سال حتما دوز یادآور کرونا را دوباره تزریق کنند. معاون وزارت بهداشت،روز دوشنبه، در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی، مجوز تزریق دوز چهارم را صادر کرد. هر چند بنا به گفته کارشناسان نباید تعدادی برای تزریق‌های بعدی واکسن کرونا گفته شود و باید از آن به عنوان بوستر یا واکسن یادآور نام برده شود، زیرا تزریق واکسن کرونا باید سالانه انجام گیرد.

با توجه به بازگشت زائران حج، گردهمایی اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، در طی نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت که همه گروه‌های سنی که قبلا واکسینه شده‌اند، به این شرط که 6 ماه از آخرین تزریق گذشته باشد، دوباره واکسن بزنند. همچنین وی به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل بهداشتی مخصوصا در تجمع‌های گروهی و پر جمعیت تأکید کرد و گفت باید سویه‌های جدید کرونا به موقع تشخیص داده شوند.

بیشتر بخوانید: موج صعودی کرونا در ایران ؛ تعداد مبتلایان در مدت کوتاهی چند برابر 

درصد تزریق دوز سوم

به گفته محمد رضا هاشمیان تزریق دوز سوم تنها ۲۷ درصد است. در حالی که بیش از 150 میلیون دوز واکسن تزریق شده است. وی، دلیل کاهش آمار واکسیناسیون را نبود تبلیغات و فرهنگسازی مناسب در این باره می‌داند و می‌گوید، کشورهایی که واکسیناسیون آن‌ها به طور کامل و مناسب انجام گرفته است، به هنگام شیوع دوباره بیماری، موقعیت بهتری دارند.

به طور مثال کشور کوبا که واکسیناسیون خود را به طور انجام داده است و بیش از 80 تا 90 درصد از جمعیت آن واکسن زده‌اند، شرایط بهتری دارد. در مقابل کشورهایی که درصد کمی از مردم واکسن زده‌اند یا دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

دوز چهارم واکسن که در بسیاری از کشورها در حال انجام است، هم‌اکنون در ایران برای گروه‌های سنی خاصی انجام می‌گیرد و از هفته آینده برای عموم مردم، تزریق دوز چهارم امکان‌پذیر می‌شود.

هاشمیان در ادامه انتقاد از عدم استقبال مردم از تزریق واکسن می‌گوید:

ایران بسیار خوب در زمینه واکسیناسیون اقدام کرد، اما حالا تبلیغات برای تزریق واکسن بسیار کم شده است. زمانی روزانه بیش از یک میلیون نفر واکسن تزریق می‌کردند و حالا به روزی ۱۲هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، واکسن‌ستیزان، یعنی آن‌هایی که ضد‌واکسن‌اند، به‌شدت کادر درمان را تهدید می‌کنند و آزار می‌دهند، ما این تهدیدها را در فضای مجازی بسیار می‌بینیم و به‌شدت نسبت به تزریق دوزهای سوم و یادآور، واکنش نشان می‌دهند. به هر حال واکسن هم می‌تواند عوارض و درصد خطایی داشته باشد، اما باید نگاه مثبتی به آن داشت.

تهدید کادر درمان از سوی واکسن‌ستیزان

او ادامه می‌دهد:

هم‌اکنون، حدود ۲۷میلیون نفر دوز سوم‌ واکسن را زده‌اند و جمعیت افرادی که ۶ماه از آخرین تزریق‌شان گذشته، بالاست. واکسن، دائمی نیست و با گذشت زمان اثربخشی‌اش کم می‌شود.

به‌ گفته او، افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، باید دوز سوم را بزنند و اگر مدت زمان زیادی از آن گذشته، باید نسبت به دوز یادآور هم اقدام کنند: «کسانی که ۲دوز واکسن زده‌اند، ایمنی کاملی ندارند، مسئله دیگر این است که هم‌اکنون واکسن یادآور برای کادر درمان هم در دسترس نیست. این افراد باید در محل کارشان واکسینه شوند. خیلی‌ از مردم هم هستند که تمایل به تزریق دوز یادآور دارند، اما نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند.»

او از بی‌توجهی صدا و سیما نسبت به تزریق دوز یادآور کرونا انتقاد می‌کند:

مردم تمام اطلاعات را از فضای مجازی می‌گیرند؛ درحالی‌که خیلی‌ها در این فضا فعال نیستند. از سوی دیگر، تبلیغاتی هم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا صورت نمی‌گیرد.

سه برابر شدن مراجعه‌های سرپایی، نشانه‌ای از پیک هفتم کرونا

روز گذشته، داوود پیام‌طبرسی، متخصص عفونی و دیگر عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز در مورد افزایش آمار مبتلایان واکنش نشان داده و گفته از آنجایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود:

حدود یک هفته است که دوباره موارد سرپایی‌مان افزایش یافته که افزایش چشمگیری هم است و به‌نظر می‌رسد آغاز یک موج جدید دارد در کشور اتفاق می‌افتد. باید صبر کرد که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.

طبرسی گفت: «‌هم‌اکنون افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. اگر بیماری در جامعه بچرخد و افراد بیشتری مبتلا شوند، برخی از مبتلایان هم نیاز به بستری در بخش و حتی آی‌سی‌یو پیدا می‌کنند.»

به گفته ایشان، در طی دو روز اخیر مراجعه‌کنندگان سرپایی در بیمارستان مسیح دانشوری از 12 نفر به 50 نفر رسیده، یعنی در این مدت کوتاه آمار مبتلایان سه برابر افزایش یافته و این خبری از روند صعودی بیماری و شروع پیک هفتم کرونا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد خطر وقوع پیک هفتم کرونا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر