;
coinex

دستاورد دانشمند ایرانی: تشخیص سرطان از آزمایش خون

یک دانشمند ایرانی موفق‌ به ابداع روشی برای تشخیص سرطان از آزمایش خون شده است. تشخیص سرطان از خون تاکنون ممکن نبوده و دانشمندان فقط با بیوپسی تهاجمی از سلول می‌توانستند این بیماری را تشخیص دهند.

گروهی از محققان دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا با کمک یک دانشمند ایرانی به‌نام “مجید ابراهیمی ورکیانی” موفق به ابداع روشی برای تشخیص سرطان از آزمایش خون شده‌اند. این گروه تحقیقاتی در حقیقت با ابداع یک دستگاه میکروسیال قطره ساکن موفق به این کار شده که می‌تواند مسیر را برای ردیابی زودهنگام، رصد و درمان بیماری به‌خصوص سرطان فراهم کند.

بیشتر بخوانید: درمان همزمان سرطان و HIV مرد 53 ساله آلمانی با پیوند مغز استخوان

تشخیص سرطان از آزمایش خون ممکن شد

یکی از جالب‌ترین حوزه‌های تحقیق درباره سرطان، شناسایی تومورها است. اما این کار از طریق آزمایش خون به‌خصوص در مراحل اولیه بیماری کار سختی است.

با وجود تحقیقات مبتنی بر آزمایش‌های خون برای انواع مختلف سرطان، حوزه «تست‌های تشخیص زودهنگام چند سرطان» (MCED) هنوز شامل بیوپسی‌های تهاجمی از سلول‌ها است.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه فناوری در سیدنی استرالیا با همکاری مجید ابراهیمی ورکیانی محقق ایرانی یک فناوری جدید توسعه داده‌اند که در حقیقت دستگاه میکروسیال قطره ساکن (SDM) است. این دستگاه می‌تواند به طور کلی سلول‌های تومور درحال گردش (CTC) را که از منبع سرطانی جداشده و وارد جریان خون می‌شوند ردیابی کند.

تشخیص سرطان از آزمایش خون ممکن شد

این دستاورد مسیر را برای ردیابی زودهنگام، رصد و درمان بیماری فراهم می‌کند. مجید ابراهیمی ورکیانی، پروفسور دانشکده مهندسی پزشکی زیستی در دانشگاه فناوری سیدنی می گوید:

در یک میلی‌متر از خون ممکن است فقط تک سلول تومور بین میلیاردها سلول خونی وجود داشته باشد و این امر شناسایی آن را سخت می‌کند. فناوری شناسایی جدید بیش از ۳۸۴۰۰ محفظه با قابلیت ایزوله‌سازی و طبقه‌بندی تعدادی از سلول‌های تومور فعال دارد.

دستگاه SDM می‌تواند سلول‌های تومور را از طریق امضای متابولیک منحصربه‌فرد شامل لاکتات محصول زائد شناسایی کند. هنگامی‌که SDM درباره سلول‌های مشکل‌ساز هشدار داد، می‌تواند تحلیل ژنتیکی و مولکولی وسیع‌تری کند تا منبع بیماری و درمان آن مشخص شود.

این دستگاه طوری ساخته شده که فعالان حوزه پزشکی می‌توانند آن را فعال کنند. این به معنای ساده و ارزان بودن فرایند یکپارچه‌سازی آن با کلینیک‌ها و استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی‌تر و کم‌خطرتر برای بیماران است. ورکیانی دراین‌باره می گوید:

«مدیریت سرطان از طریق ارزیابی سلول‌های تومور در نمونه خون، کم‌تهاجمی‌تر از برداشت بافت بیوپسی است. این روند به پزشکان اجازه می‌دهد تست ها را دوباره تکرار و واکنش بیمار به درمان را بررسی کنند.»

تحقیق مذکور در ژورنال «بیوسنسورز و بیو الکترونیکس» منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تشخیص سرطان از آزمایش خون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر