;
coinex

یک پژوهش جدید: 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده زندگی می‌کنند

یک مطالعه نگران‌کننده خبر از زندگی 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده می‌دهد. تنها 0.001 درصد از جمعیت جهان در سطح استاندارد سازمان جهانی بهداشت هستند.

نتایج یک مطالعه گسترده‌ در خصوص آلودگی هوا که اخیراً در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده، حاکی از تنفس 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده (عملاً تمام افراد کل جهان) بوده و تقریباً همه ما در معرض آلاینده‌های مضر هوا به نام PM 2.5 هستیم.

آلاینده‌های PM 2.5 ذرات ریز موجود در هوا بوده که بیشتر از 30 برابر کوچک‌تر از یک دانه شن هستند و امکان ورود راحت به ریه‌ها و جریان خون افراد را دارند. سرطان ریه یکی از نگرانی‌های شایع مربوط به این ذرات ریز بوده، اما از پتانسیل بالای PM 2.5 جهت ایجاد و تشدید بیماری‌های قلبی نیز نباید غافل شد.

تمام این نگرانی‌ها زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم طبق این مطالعه، تنها 0.001 درصد از جمعیت جهان در مناطقی ساکن هستند که دارای سطوح توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) از PM 2.5 است که شامل کمتر از 0.18 درصد از کره زمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان توسط محققان اثبات شد

زندگی 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده

«یومینگ گوئو»، نویسنده ارشد این تحقیق علمی و استاد دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی «دانشگاه مانش» استرالیا به واشنگتن پست اعلام کرد: «تقریباً هیچ‌کس از آلودگی هوا در امان نیست. نتیجه شگفت‌انگیز این است که تقریباً در تمام نقاط جهان میانگین سالانه غلظت PM 2.5 بالاتر از دستورالعمل‌های کیفیت هوا توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.»

براساس تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، قرارگیری در معرض PM 2.5 تنها به میزان چند ساعت قابلیت شروع «حملات قلبی مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ» را دارد. بودن در معرض آن برای طولانی مدت هم قادر خواهد بود که خطر «افزایش خطر مرگ‌و‌میر قلبی عروقی و کاهش امید به زندگی»را شدت بخشد.

99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده

همچنین در سال 2021، سازمان جهانی بهداشت اقدام به اصلاح دستورالعمل‌های کیفیت هوای خود در واکنش به اطلاعات جدیدی که در مورد روش تأثیر آلودگی هوا بر بدن انسان وجود دارد، کرد و در همین راستا طبق نتایج حاصله آستانه تحمل PM 2.5 را از ده میکروگرم بر متر مکعب به تنها پنج میکروگرم بر متر مکعب کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص زندگی 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر