;
coinex

احتمال آغاز موج نهم کرونا در آستانه تعطیلات نوروز [+جدیدترین رنگبندی کرونایی کشور]

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به افزایش چشمگیر موارد بیماری کرونا طی یک ماه گذشته به تشدید احتمال آغاز موج نهم کرونا در کشور تاکید داشت.

«احمد طباطبایی»، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور، بیان داشت: «به نظر می‌رسد اکنون موجی که پیش‌تر در اروپا و کشورهای غربی رخ داده بود در ایران در حال وقوع است. با توجه به میزان مراجعه بیماران به مطب‌ها و بیمارستان‌ها متاسفانه به نظر می‌رسد با پیک جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم. این احتمال وجود دارد که این افزایش موارد آغاز موج نهم بیماری باشد اما این موضوع باید به تایید آزمایشگاه‌های مربوطه برسد. با این حال، در مقایسه با یک ماه قبل، افزایش مراجعات کرونایی به وضوح قابل مشاهده است.»

وی در خصوص مشخصه‌های آغاز موج نهم کرونا اضافه کرد: «البته خوشبختانه علائم فعلی بیماران در مقایسه با موج‌های قبلی کرونا شدید نیست اما، نمی‌توان گفت با افزایش موارد بیماری مواجه نبودیم. علت این موضوع هم احساس آرامشی است که به مردم در مورد کرونا دست داد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک را کاهش دادند.»

طباطبایی در ادامه افزود: «با وجود اینکه آمار موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا افزایش یافته است اما این روند افزایشی به هیچ عنوان با روندی که به دنبال افزایش بیماری در موج‌های کرونا در سال 99 و  1400 شاهد بودیم، قابل مقایسه نیست. در حال حاضر تجمعات آخر سال و حضور در مراکز خرید بدون رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند سبب افزایش بروز بیماری شود.»

وی درباره اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز کرونا در کشور اظهار داشت: «هرچند علائم بیماران در افزایش اخیر بار بیماری کرونا شدید نیست اما با رویت هر علامتی، فرد بیمار باید از حضور در جمع خودداری کند تا تعداد بیشتری بیمار نشوند. درگیری سیستم تنفسی فوقانی، گلودرد، سر درد، بدن درد و مشکلات گوارشی علائم غالب بیماران در مدت اخیر است. اگر علائم بیمار شدید و جدی باشد حتما باید به مرکز درمانی مراجعه کنند.»

بیشتر بخوانید: نخستین تست تزریق واکسن کرونا mRNA ایرانی با موفقیت انجام شد

احتمال آغاز موج نهم کرونا ؛ آمار و رنگبندی کرونایی شهرهای کشور

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین درخصوص شرایط بیماری پس از تعطیلات نوروز، اعلام کرد:

«متاسفانه پس از هر اتفاق مهم یا تعطیلی و مناسبت‌های مختلف در کشور، با افزایش موارد بیماری مواجه شده‌ایم و احتمالا تکرار مجدد این سناریو دور از ذهن نباشد چرا که حساسیت برای رعایت نکات بهداشتی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است و تعداد کسانی که هنوز ماسک می‌زنند انگشت‌شمار شده است.»

در حال حاضر حدود 10 شهرستان وضعیت قرمز، 33 شهر در وضعیت نارنجی، 198 شهر در وضعیت زرد و 207 شهر کشور هم در وضعیت آبی قرار دارند که آمار کلی این وضعیت کرونایی شهرها در کشور در ادامه قابل مشاهده است.

آغاز موج نهم کرونا

تاکنون نیز مجموع جانباختگان این بیماری به 145 هزار و 36 رسیده همچنین طبق معیارهای قطعی تشخیصی، 815 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 414 نفر از آن‌ها در مرحله بستری قرار دارند.

آغاز موج نهم کرونا آغاز موج نهم کرونا

براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کرونا طی 24 ساعت اخیر (از دیروز تا امروز 26 اسفند 1401)، جان 11 نفر دیگر از بیماران کووید 19 را گرفته است.

آغاز موج نهم کرونا آغاز موج نهم کرونا

به‌هرحال با توجه به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از بهره‌گیری از ماسک (15 درصد) و حفظ فاصله اجتماعی (کمتر از 40 درصد)، تعدادی از متخصصان بیماری‌های عفونی از احتمال آغاز موج نهم کرونا صحبت کرده‌اند که البته آغاز این موج در صورت توجه اساسی به اصول بهداشتی به خصوص در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی و تزریق دز یادآور واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

از طرفی «بهرام عین اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در چند روز اخیر در جریان نشست هیات دولت بیان کرد: «از آنجا که شیوع بیماری کووید 19 به آنفلوآنزا شباهت دارد، تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد، تزریق واکسن آن حداقل سالی یکبار باید انجام شود.»

او درخصوص امکان شیوع دوباره کرونا در سفرهای نوروزی اضافه کرد: «ما آماده باشِ کامل داریم. یکی از کارهای مهم نوروزی مربوط به اورژانس کشور است که سال گذشته هم گزارش بسیار خوبی در این زمینه منتشر شده است.»

راه‌های جلوگیری از آغاز موج نهم کرونا

«حسین فرشیدی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در مورد راه‌های جلوگیری از آغاز موج نهم کرونا بیان داشت: «بسیاری از مردم تزریق دز یادآور واکسن کرونا را فراموش کردند. با توجه به 2 رقمی شدن مرگ و میر کرونایی، تقاضا می‌شود کسانی که 6 ماه از آخرین دریافت واکسن آنها گذشته است، سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.»

او در ادامه تاکید کرد:

«این ایام مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است. با توجه به آغاز سفرهای نوروزی 1402 از افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، درخواست می‌شود اصول بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های بسته حتما ماسک بزنند و در جمع حاضر نشوند.»

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: «با توجه به 2 رقمی شدن آمار مرگ و میر کرونایی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سفرها به خصوص در مکان‌های شلوغ و سربسته ضرورت دارد. اکنون در مرحله شیب ملایم موج کرونا هستیم و در صورت بی توجهی به اصول بهداشتی ممکن است شاهد پیک نهم هم باشیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تشدید احتمال آغاز موج نهم کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر