;
coinex

خیز بلند چین برای شکستن انحصار اینترنتی آمریکا

در پی تصمیم چین مبنی‌بر شکست انحصار اینترنتی آمریکا، این کشور قصد توسعه یک شبکه فیبر نوری جهت اتصال سه نقطه قاره‌های آسیا و اروپا را در سر دارد.

شرکت‌های مخابراتی چینی سخت در تلاش برای توسعه شبکه اینترنت فیبری نوری جدیدی به ارزش 500 میلیون دلار هستند که هدف اتصال سه منطقه آسیا، خاورمیانه و اروپا را از زیر دریا دنبال می‌کند. این پروژه درواقع جهت رقابت با پروژه‌های مشابه آمریکایی طراحی شده و هدف آن ایجاد اطمینان از پایداری شبکه حتی درصورت افزایش تنش‌ها با غرب است.

این پروژه که تحت عنوان EMA (Europe-Middle East-Asia) نام‌گذاری شده، قصد رقابتی مستقیم با پروژه‌ای موسوم به SeaMeWe-6 را دارد که شرکت کابل‌سازی آمریکایی SubCom مسئول اجرای آن است و طرح مذکور سنگاپور را از طریق پاکستان، عربستان سعودی، مصر و چندین کشور دیگر به فرانسه متصل می‌کند.

درحال‌حاضر نیز به گزارش رویترز، چهار منبع آگاه خبر داده‌اند که سه اپراتور اصلی چین یعنی چاینا تلکام، چاینا موبایل و چاینا یونیکام مشغول فعالیت بر روی پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه کابلی اینترنت دنیا در زیر دریا هستند. این شبکه قصد دارد هنگ‌کنگ را به استان هاینان چین متصل کرده و سپس این اتصالات را به سنگاپور، پاکستان، عربستان سعودی، مصر و فرانسه منتقل کند.

البته کارشناسان نسبت تاثیرگذاری منفی جدایی هرچه بیشتر شبکه‌های مورد‌ تأیید آمریکا و چین بر کیفیت و اهداف اینترنت ابراز نگرانی می‌کنند و باور دارند بسیاری از کارکردهای اینترنت را برای ارتباط جهانی دچار مشکل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: گزارش: هواوی در تکنولوژی های 5G بیشترین سهم بازار را دارد

پروژه چین برای شکست انحصار اینترنتی آمریکا

منابع آگاه گزارش داده‌اند، شرکت HMN Tech که بیشتر سهام آن در اختیار شرکت Hengtong Optic-Electric Co بوده، جهت ساخت این شبکه از دولت چین یارانه دریافت می‌کند. وزارت خارجه این کشور در پاسخ به این گزارش، بدون خطاب قرار دادن مستقیم این پروژه، اعلام کرده که همواره شرکت‌های چینی را به سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های خارجی ترغیب کرده است.

انحصار اینترنتی آمریکا

لازم به ذکر است که پروژه آمریکایی SeaMeWe-6 در ابتدای فعالیت شامل چین بوده و شرکت HMN Tech برنامه تأمین کابل‌های آن را داشته است. اما فشارهای دولت آمریکا منجر به اعطای این پروژه به SubCom شده است. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده همچنین در ماه دسامبر 2021 اقدام به وضع تحریم‌هایی علیه HMN Tech کرد و این ادعا را مطرح کرد که این شرکت از فناوری‌های آمریکایی به‌منظور تجهیز ارتش چین بهره برده است.

طبق اعلام منابع آگاه پروژه EMA احتمالاً تا پایان سال 2025 آنلاین خواهد شد. اخبار مربوط به پروژه شبکه فیبر نوری چین در شرایطی افشا شده که پیش‌تر رویترز طی گزارشی خبر از نگرانی دولت آمریکا برای شنود داده‌های اینترنتی داده بود و افزود طی چهار سال اخیر این کشور موفق به جلوگیری از برخی پروژه‌های کابل‌کشی چین در زیر دریا شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پروژه جدید چین برای شکست انحصار اینترنتی آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر