;
coinex

خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران در خبری اعلام کرد که خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است.

تقریبا از ماه مهر آیفون 14 در بازار ایران دیده شده است. بااین‌حال این کالا هیچگاه برای رجیستری تایید صلاحیت نشد و در نهایت هم ممنوعیت واردات آن از رویه تجاری و مسافری اعلام شد. اما تمامی این شرایط نتوانست جلوی فروش آیفون 14 در بازار ایران را بگیرد. از سوی دیگر گزارش‌های میدانی حاکی از گران‌تر شدن قیمت آیفون 13 به دلیل قابلیت رجیستری و گارانتی نسبت آیفون 14 بوده است و برخی به همین دلیل تمایل دستیابی به آخرین تکنولوژی موجود اپل با پرداخت پول کمتری را پیدا کرده‌اند. این افراد همراه با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کرده و همزمان نیز از جدیدترین مدل آیفون لذت می‌برند.

از طرف دیگر نیز این روزها شایعاتی به گوش می‌رسد که مغازه‌داران به خریداران با وعده رجیستری آیفون 14 در آینده اقدام به فروش این محصولات می‌کنند. درحالی‌که این امر طبق پیگیری‌ها و استعلام از اتحادیه تخلف محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ارز وارداتی برای تمام گوشی‌ها تک نرخی می‌شود

خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است!

لازم به ذکر است که گوشی‌های آیفون 14 که هم‌اکنون در بازار از طریق خرید و فروش موبایل رجیستر نشده به دست مردم می‌رسد به صورت قاچاق یا از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده است. بااین‌حال هنوز علت چنین ممنوعیتی اعلام نشده و حتی دائمی بودن تصمیم ممنوعیت واردات آیفون 14 و مدل‌های بعدی نیز مشخص نیست. درواقع اصلا مشخص نیست که آیا آیفون 13 آخرین مدل قانونی از این برند معروف در ایران خواهد بود یا خیر؟

همچنین موضوع پر ابهام بعدی تکلیف کسانی است که پیش از خبر قطعی ممنوعیت واردات از رویه مسافری آیفون 14 وارد کرده‌اند و برای مصرف شخصی دست به چنین اقدامی زده‌اند. از سوی دیگر با عنایت به فروش غیرقانونی این کالا در بازار و احتمال عدم آگاهی خریدار از شرایط و اینکه ممکن است به امید رجیستر شدن کالا آن را تهیه کرده باشد، تکلیف این دسته از خریداران هم در هاله‌ای از ابهام است.

در این راستا، «محمدرضا رمضان»، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران بیان داشت: «با تاکید بر اینکه موبایل در زمان ورود رجیستر می‌شود و اینکه بگویند موبایل را بخرید تا بعدا رجیستر شود درست نیست.»

وی ضمن اشاره به اینکه کلیه کالاهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند، در همان زمان رجیستر خواهند شد و در غیر این صورت به شکل قاچاق وارد شده و لذا خرید و فروش موبایل رجیستر نشده تخلف است، اعلام کرد: «موبایل قاچاق اعتبار ندارد و هر فروشگاهی هم که کالای غیررجیستری بفروشد تخلف کرده است.»

خرید و فروش موبایل رجیستر نشده

سال پیش نیز سخنگو انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی طی هشداری اعلام کرده بود که فروشندگان و مردم از خرید و فروش کالایی که نسبت به رجیستری آن اطمینان ندارند و فاقد کد رجیستری است، پرهیز کنند. زیرا در صورت عدم رجیستری این موبایل‌ها، به عنوان دستگاه ثانویه‌ای که در شبکه ارتباطی کشور فعال نخواهد شد، قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تخلف خرید و فروش موبایل رجیستر نشده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر