;
coinex

احتمال کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد ؛ بنزین سه‌نرخی در راه است!

براساس آخرین اخبار بدست رسیده، ظاهراً باید منتظر کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد باشیم.

پیش‌تر و در یک خبر دیگر عنوان کردیم که قیمت بنزین آزاد ممکن است به لیتری 7 هزار تومان برسد. حال پس‌از گذشت چند روز از این خبر، در خبری جدیدتر مطرح شده که احتمال کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد وجود دارد. با این وجود، باید منتظر سه نرخی شدن بهای بنزین باشیم. به هر صورت مسئله افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند مسئله‌ای مثبت قلمداد شود و قطعاً دود این قضیه فقط به چشم ملت و به‌خصوص مالکین خودروهای بنزینی خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بنزین به 7500 تومان در سال 1402 ؛‌از شایعه تا واقعیت!

کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد در راه است

این روزها هر رسانه داخلی و حتی خارجی را که بررسی کنید، حداقل چند خبر در حوزه قیمت بنزین را در آن‌ها خواهید دید. بحث بر سر افزایش نرخ بنزین یا تغییر سهمیه سوخت بسیار داغ است. همچنین تایید و تکذیب‌های مکرر مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر بر این مساله دامن می‌زند. جدیدترین تئوری در حوزه نرخ بنزین نیز تغییر سهمیه و افزایش قیمت سوخت است. به عبارت دیگر، سه نرخی شدن قیمت بنزین را ممکن است در آینده نزدیک شاهد باشیم.

حافظه تاریخی یکی از موضوعات مورد بحث در اکثر نقاط جهان است. ما نیز در این مطلب به همین حافظه تاریخی برای موضوع سه نرخی شدن قیمت سوخت رجوع کرده‌ایم. اگر به خاطر داشته باشید، دوران اجرای سهمیه بندی بنزین با سوخت 100 تومانی آغاز شد و بنزین آزاد نیز با نرخ 400 تومان به فروش می‌رسید. پس از مدتی قیمت بنزین سهمیه‌ای به 400 تومان تغییر کرد و بنزین آزاد نیز با نرخ 700 تومان به فروش رسید. با این حال افرادی که در کارت سوخت خود ذخیره بنزین 100 تومانی داشتند، همچنان قادر بودند از آن استفاده کنند. بنابراین در یک زمان بنزین با سه نرخ 100، 400 و 700 تومان به فروش می‌رسید.

کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد در راه است

حال بنابر ادعای پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، بحث کاهش سهمیه سوخت بار دیگر مطرح شده است. بر این اساس سهمیه بنزین آزاد موجود در کارت‌های سوخت کاهش خواهد یافت و قیمت بنزین آزاد نیز گران‌تر از 3000 تومان خواهد بود. در نتیجه افرادی که قصد استفاده از بنزین آزاد را داشته باشند، بایستی هزینه بیشتری را برای آن بپردازند. انتظار می‌رود در ادامه اجرای این طرح و براساس تجربیات قبلی، بنزین 1500 تومانی سهمیه‌ای به طور کلی از سیستم توزیع سوخت کشور حذف شود.

سهمیه‌ها چه تغییراتی خواهند کرد؟

در حال حاضر به صورت ماهانه 60 لیتر بنزین 1500 تومانی در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود. پس از اتمام این سهیمه، فرد می‌تواند با کارت سوخت خود تا سقف 250 لیتر بنزین 3000 تومانی دریافت کند. حال این بحث مطرح شده است که سهمیه بنزین آزاد از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش یابد.

بنابراین پس از اتمام دو سهمیه 60 لیتری 1500 تومانی و 150 لیتری 3000 تومانی، فرد بایستی بنزین را با قیمت بیشتر خریداری کند. اختیار تغییر قیمت بنزین در دست دولت است، بنابراین وزارت نفت در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد. با این حال مطرح شدن مجدد موضوع نرخ بنزین در رسانه‌ها بی‌هدف نیست و طی کوتاه مدت شاهد تغییراتی در حوزه قیمت سوخت خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش سهمیه بنزین ماهانه و افزایش قیمت بنزین آزاد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر