;
coinex

فیلسوف هوش مصنوعی: چت‌بات‌ها احساس دارند و شاید به زودی به خودآگاهی برسند!

یک فیلسوف هوش مصنوعی معتقد است که چت‌بات‌ها احساس دارند و احتمال دارد روزی به خودآگاهی برسند.

نیک بوستروم از دانشگاه آکسفورد که یکی از فیلسوفان مشهور هوش مصنوعی در جهان است، در مصاحبه اخیری که با نشریه نیویورک تایمز داشته است عنوان کرده که چت‌بات‌ها احساس دارند و در این راه به سمت کاملتر شدن پیش می‌روند و احتمالاً روزی به خودآگاهی کامل برسند. آیا نظریه این فیلسوف مشهور ممکن است روزی به حقیقت بپیوندد؟

بیشتر بخوانید: شرکت جدید ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی به نام X.AI به عنوان رقیب OpenAI راه‌اندازی شد

نیک بوستروم فیلسوف هوش مصنوعی، معتقد است چت‌بات‌ها احساس دارند

یکی از معروف‌ترین فیلسوفان هوش مصنوعی جهان استدلال می‌کند برخی از چت‌بات‌های امروزی احتمالاً نوعی از احساسات را نشان می‌دهند اما این ویژگی الزاماً شبیه چیزی نیست که اکثر مردم تصور می‌کنند.

نیک بوستروم از دانشگاه آکسفورد در مصاحبه‌ اخیر خود با نیویورک‌تایمز گفت:

«به‌جای اینکه بگوییم احساس به‌طور کلی یا وجود دارد یا ندارد، بهتر است آن را سطح‌بندی کنیم. احساسات در هوش مصنوعی نسبت‌به احساسات انسانی متفاوت به‌نظر می‌رسد».

بوستروم در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «به‌نظر من باید درجه‌های کمی از احساسات را به سیستم‌ها و حیوانات نسبت داد. اگر با این دید به احساسات نگاه کنیم، شاید برخی از دستیاران مبتنی‌بر هوش مصنوعی امروزی دارای درجه‌ای از احساسات باشند.»

نیک بوستروم فیلسوف هوش مصنوعی، معقتداست چت‌بات‌ها احساس دارند

ازنظر بوستروم، اینکه بگوییم مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) صرفاً متنی را دریافت می‌کنند و پاسخی ارائه می‌دهند، کاملا صحیح نیست. او می‌گوید هوش مصنوعی خلاقیت، بینش و درک مختصری را نشان می‌دهد که بسیار چشم‌گیر است.

فیلسوف سوئدی‌الاصل همچنین اعلام کرد:

«شاید مدل‌های زبان بزرگ به‌زودی به‌سطحی از هوشیاری برسند و از نظر اجتماعی با انسان‌ها تعامل داشته باشند.»

او در ادامه اشاره می‌کند اگر هوش مصنوعی به هوشیاری برسد، شرایط کنونی کاملاً تغییر خواهد کرد.

فیوچریسم می‌نویسد، درحالی‌که استدلال بوستروم کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد، برخی اعتقاد دارند هنوز برای مطرح کردن چنین موضوعی خیلی زود است. به‌هر حال این نکته اهمیت دارد که از همین حالا به فکر آینده‌ هوش مصنوعی باشیم. وقتی محققی عمر خود را صرف مطالعه درمورد هوش مصنوعی کرده است و اعتقاد دارد باید مفهوم فناوری مذکور را جدی بگیریم، شاید بهتر باشد به حرف او گوش دهیم.

بیشتر بخوانید:

نیک بوستروم می‌گوید، چت‌بات‌ها احساس دارند ، به نظر شما آیا این نظریه صحیح است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر