;
coinex

مایکروسافت مشغول توسعه یک تراشه اختصاصی هوش مصنوعی است

سوپرایز مایکروسافت برای همه کاربران تکنولوژی؛ غول نرم‌افزاری جهان قصد تولید تراشه اختصاصی هوش مصنوعی را دارد.

براساس آنچه که از آخرین گزارش‌های دنیای تکنولوژی منتشر شده، ظاهراً مایکروسافت قصد توسعه یک تراشه اختصاصی هوش مصنوعی را دارد تا بتواند سهم خود را در زمینه ساخت تراشه نیز افزایش یابد. آنطور که اعلام شده، غول فناوری ساکن ردموند آمریکا از سال 2019 مشغول کار روی این نوع تراشه بوده و به‌نظر می‌رسد که مراحل توسعه آن درحال اتمام است.

بیشتر بخوانید: سرویس هوش مصنوعی آمازون برای رقابت با گوگل و مایکروسافت معرفی شد

مایکروسافت در حال توسعه تراشه اختصاصی هوش مصنوعی است

ظاهراً مایکروسافت تصمیم دارد تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی برای خود بسازد. غول فناوری اهل ردموند از سال ۲۰۱۹ به‌طور مخفیانه مشغول کار روی این تراشه‌ها است. اگر ساخت سیستم-روی-چیپ‌های اختصاصی مایکروسافت به سرانجام برسد، این شرکت می‌تواند با کاهش وابستگی به انویدیا به‌میزان درخورتوجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

پردازنده‌های هوش مصنوعی مایکروسافت از مدتی قبل در دسترس برخی کارمندان منتخب این شرکت و همچنین برخی کارمندان OpenAI قرار گرفته است. به گزارش ویندوز سنترال، این پردازنده‌ها امکان انجام آزمایش‌های مرتبط با هوش مصنوعی مثل مدل‌ زبان بزرگ GPT-4 را فراهم می‌کند. اگر مایکروسافت موفق شود از تراشه‌های اختصاصی خود برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ و تقویت هوش مصنوعی بهره ببرد، دیگر به پردازنده‌های انویدیا نیاز نخواهد داشت و همین موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های آن داشته باشد.

مایکروسفت در حال توسعه تراشه اختصاصی هوش مصنوعی است

مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است و از GPt-4 برای بهبود عملکرد چت‌بات بینگ استفاده می‌کند. این شرکت همچنین از هوش مصنوعی در محصولات دیگری مثل مجموعه‌ی آفیس بهره می‌برد. اگر غول فناوری ردموندی بتواند تراشه‌های هوش مصنوعی موردنیازش را توسعه دهد و آن‌ها را تقویت کند، علاوه‌بر بهبود عملکرد قابلیت‌های محصولات خود، سود بیشتری از فروش آن‌ها به‌دست خواهد آورد.

انویدیا درحال‌حاضر بر فضای سرورهای هوش مصنوعی تسلط دارد. طبق تخمین‌ها، ChatGPT احتمالاً به ۳۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا نیاز دارد تا بتواند به درخواست‌های کاربرانش پاسخ دهد. هر واحد پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا A1000 بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و بنابراین تیم سبز فقط با تأمین قدرت پردازشی موردنیاز ChatGPT درآمدی ۳۰۰ میلیون دلاری به‌دست آورده است. البته این ارقام صرفاً درحد تخمین هستند و شاید خیلی دقیق نباشند.

آمازون، گوگل و متا نیز درحال حاضر تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود را توسعه می‌دهند. مایکروسافت می‌تواند با دنبال کردن همین مسیر، کنترل بیشتری روی سخت‌افزارهای موردنیاز خود داشته باشد و میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توسعه یک تراشه اختصاصی هوش مصنوعی توسط مایکروسافت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر