;
coinex

رده‌بندی کشورها بر اساس بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 [+جایگاه ایران]

رتبه‌بندی کشورهای جهان براساس بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 در یک گزارش کامل منتشر شد. ایران در چه جایگاهی ایستاده است؟

در یک اینفوگرافی منتشر شده، میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 توسط کشورهای مختلف جهان نمایش داده شده است. در این اینفوگرافی آمده است که بیش‌از 10 درصد از برق کل جهان توسط 440 راکتور هسته‌ای تولید می‌شود که سهم آمریکا بیش‌از دیگر کشورها در تولید برق از انرژی هسته‌ای است. این کشور با داشتن 92 راکتور هسته‌ای ظرفیت تولید ۹۴.۷ گیگاوات را دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه‌های مدیریت مصرف برق در تابستان 1402 آغاز شد

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد

برق هسته‌ای دومین منبع برق کم کربن در جهان است. در این مقاله رده‌بندی تولید برق هسته‌ای را بر اساس کشورها در سال ۲۰۲۱ می‌بینیم. در حالی که برخی کشورها به سمت انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی پاک روی آورده‌اند، تولید انرژی هسته‌ای به طور کلی از زمان اوج خود در دهه ۱۹۹۰ کاهش یافته است.

اینفوگرافیک پیش رو تولید برق هسته‌ای را به تفکیک کشورها در سال ۲۰۲۰ با استفاده از داده‌های سیستم اطلاعات راکتور برق (PRIS) تقسیم‌بندی کرده است.

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد

ایالات متحده دارای ۹۲ راکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت خالص ۹۴.۷ گیگاوات است. در سال ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای ۱۹.۶ درصد از برق این کشور را تولید کرد.

چین دومین تولیدکننده برق هسته‌ای جهان دارای ۵۵ راکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت خالص ۵۳.۳ گیگاوات است. در سال ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای، ۵ درصد از برق این کشور را تولید کرد.

چین در تلاش برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود، در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی هسته‌ای است. این طرح شامل ساخت ۱۵۰ راکتور جدید تا سال ۲۰۳۵ است که می‌تواند ۴۴۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد
رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022

بیشتر بخوانید: تولید برق از هوا با آنزیم باکتریایی تازه کشف شده!

رده‌بندی تولید برق از انرژی هسته‌ای بر اساس کشورها در سال 2021

۱۳ کشور در سال ۲۰۲۱ حداقل یک چهارم برق خود را از طریق هسته‌ای تولید کردند. فرانسه حدود ۷۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، در حالی که اوکراین، اسلواکی، بلژیک و مجارستان حدود نیمی از برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کنند.

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد

اما نظرات اروپایی‌ها در مورد انرژی هسته‌ای متفاوت است. آلمان هشتمین کشور این فهرست 3 راکتور برق هسته‌ای با ظرفیت خالص ۴.۱ گیگاوات دارد که در سال ۲.۲۱، ۱۱.۹ درصد از برق هسته‌ای کشور را تولید کرد. با این حال این کشور قصد دارد تولید هسته‌ای خود را متوقف کند.

فرانسه در جایگاه سوم، برعکس قصد دارد ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را بالا ببرد. این کشور اروپایی دارای ۵۶ راکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت خالص ۶۱.۴ گیگاوات است. در سال ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای ۶۹ درصد برق این کشور را تولید کرد.

روسیه دارای ۳۷ رآکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت خالص ۲۷.۷ گیگاوات است. در سال ۲۰۲۱، انرژی هسته‌ای ۲۰ درصد از برق این کشور را تولید کرد. در آغاز سال ۲۰۲۲، روسیه سه راکتور در دست ساخت داشت که ظرفیت آن مجموعا ۲.۶ گیگاوات بود.

قدرت صنعت هسته‌ای روسیه در تسلط آن بر بازارهای صادراتی راکتورهای جدید بازتاب می‌یابد. صنعت ملی هسته‌ای این کشور در حال حاضر در پروژه‌های راکتوری جدید در بلاروس، چین، مجارستان، هند، ایران و ترکیه و در درجات مختلف به عنوان سرمایه‌گذار در الجزایر، بنگلادش، بولیوی، اندونزی، اردن، قزاقستان، نیجریه، آفریقای جنوبی، تاجیکستان و ازبکستان مشارکت دارد.

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد

ایران 1رآکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت خالص ۰.۹ گیگاوات دارد و در سال ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای، 1 درصد برق کشور را تولید کرد. دومین واحد VVER-1000 طراحی روسیه نیز در ایران در دست ساخت است.

امارات متحده عربی دارای 3 رآکتور هسته‌ای قابل بهره‌برداری با ظرفیت ۴ گیگاوات است و واحد چهارم نیز در حال ساخت است. در سال ۲۰۲۱ انرژی هسته‌ای ۱.۳ درصد برق این کشور را تولید کرد.

وجود انرژی هسته‌ای بیشتر برای کدام کشورها اهمیت دارد؟

اگرچه کل تولید برق برای یک مقایسه جهانی در سطوح بالا مفید است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید برخی از کشورهای کوچکتر وجود دارند که در بالا نشان داده نشده‌اند اما در آنها انرژی هسته‌ای بخش مهمی از ترکیب برق را تشکیل می‌دهد.

در اینجا تقسیم‌بندی بر اساس سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب برق یک کشور آمده است:

رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 منتشر شد

جالب است بدانید که تنها تعداد کمی از این کشورها تولیدکنندگان برتر هسته‌ای به صورت مطلق هستند. به عنوان مثال، در اسلواکی، انرژی هسته‌ای ۵۳.۶ درصد از ترکیب برق را تشکیل می‌دهد، با این حال، چهار رآکتور این کشور کمتر از یک درصد از کل ظرفیت عملیاتی جهانی را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، ایالات متحده با وجود تولید ۳۱ درصد از برق هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۰، از نظر سهم انرژی هسته‌ای در رتبه هفدهم قرار دارد. این اختلاف عمدتاً به دلیل اندازه و جمعیت است. کشورهای اروپایی نسبت به کشورهای بزرگتر مانند ایالات متحده و چین بسیار کوچکتر هستند و در مجموع برق کمتری تولید می کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رده‌بندی بیشترین میزان تولید برق هسته‌ای در سال 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر