;
coinex

تولید برق از هوا با آنزیم باکتریایی تازه کشف شده!

تولید برق از هوا یک نوع آنزیم باکتریایی تازه کشف شده ممکن شد. همچنین از این باکتری می‌توان به‌عنوان یک باتری زیستی نیز استفاده کرد.

دانشمندان به‌تازگی توانستند با استفاده از یک باکتری تازه کشف شده به تولید برق از هوا بپردازند. اما این تنها قابلیت این نوع باکتری نیست چرا که این باکتری قادر است به‌عنوان یک باتری زیستی نیز عمل کند. این نوع باکتری قادر است هیدروژن را از هوا جذب کرده و دست دانشمندان را برای انجام تولید برق از هوا باز گذارد.

بیشتر بخوانید: توسعه نوعی برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق از باد و باران!

تولید برق از هوا بوسیله یک نوع باکتری ممکن شد

اگرچه گرفتن انرژی از هوا می‌تواند در نگاه اول کمی عجیب به‌نظر برسد، اما برخی باکتری‌های خاک می‌توانند با جذب مقادیر کم هیدروژن از هوا در شرایط غذایی نامساعد، زنده بمانند. درحقیقت این باکتری‌ها سالانه ۷۰ میلیون تن از هیدروژن اتمسفر زمین را مصرف کرده و نقش مهمی در چرخه این عنصر ایفا می‌کنند.

طبق مقاله جدید چاپ‌شده در نشریه معتبر نیچر، پژوهشگران دانشگاه مانش در استرالیا، تحقیقات خود را روی یک گونه باکتری با نام علمی «Mycobacterium smegmatis» متمرکز کرده‌اند که از آنزیمی برای مصرف هیدروژن موجود در هوا بهره می‌برد. آنزیم مذکور که هیدروژناز نام دارد، می‌تواند پس از چند دقیقه مجاورت با هیدروژن، جریان الکتریکی تولید کند و پتانسیل کمک‌گرفتن از آن برای تأمین انرژی دستگاه‌های کوچک مطرح شده است.

هیدروژن یکی از ساده‌ترین مولکول‌های هستی است که تنها از دو اتم یکسان تشکیل می‌شود. آنزیم مورد‌بحث می‌تواند پیوند میان این دو اتم را بشکند و با آزاد‌کردن الکترون آن‌ها، جریان برق تولید کند. این الکترون‌ها در داخل سلول در مسیر خاصی به نام چرخه انتقال الکترون حرکت می‌کنند که وظیفه اصلی تأمین انرژی فعالیت‌های باکتری را بر عهده دارد.

تولید برق از هوا بوسیله یک نوع باکتری ممکن شد
تصویر باکتری Mycobacterium smegmatis زیر میکروسکوپ الکترونی

شایان ذکر است که در گذشته تلاش‌های بسیاری برای استفاده از کاتالیزورها جهت بهره‌مندی از هیدروژن موجود در هوا صورت گرفته بود، اما میزان هیدروژن در مقایسه با سایر گازها در اتمسفر زمین بسیار کم است و غلظت پایین آن همیشه مانع تولید برق از هوا بوده. همچنین اکسیژن که یکی از گازهای فراوان در هوا به‌ شمار می‌رود، معمولاً می‌تواند در عملکرد اغلب کاتالیزورهای مصرف‌کننده هیدروژن تداخل ایجاد نماید و آن‌ها را از کار بیندازد.

دانشمندان برای استخراج آنزیم هیدروژناز از باکتری‌ها مجبور به تغییر ژن‌های سلول بودند تا بتوانند با افزودن توالی شیمیایی خاصی به آنزیم، امکان جداسازی آن را فراهم سازند. خارج‌کردن نمونه‌ای مناسب از آنزیم چندان کار آسانی نبوده و سال‌ها به طول کشیده است؛ اما درنهایت دانشمندان موفق شدند آنزیمی با پایداری بالا و دامنه عملکرد در دمای بین ۸۰- یا ۸۰ درجه سانتی‌گراد به‌دست آورند.

تولید برق از هوا بوسیله یک نوع باکتری ممکن شد
ساختار سه‌بعدی آنزیم هیدروژناز

مطالعات بیشتر روی آنزیم اشاره‌شده نشان داد که می‌تواند در غلظت‌های پایین‌تر از هیدروژن اتمسفر زمین هم به فعالیت خود ادامه دهد و مجاورت با اکسیژن نیز تأثیری روی عملکرد طبیعی آن نمی‌گذارد. محققان اشاره دارند که میزان تولید این آنزیم فعلاً در سطح آزمایشگاهی است، ولی اگر بتوان آن را به سطوح گرم یا کیلوگرم نزدیک کرد، می‌توان انتظار باتری‌های زیستی پایدار را در آینده داشت که می‌توانند جایگزین گزینه‌های رایج فعلی مثل انرژی خورشیدی شوند.

با وجود اینکه تولید برق از هوا به کمک آنزیم طبیعی امکان‌پذیر شده است، اما ضعیف بودن جریان الکتریکی ناشی از آن موجب می‌شود تا تنها برای تأمین انرژی وسایل خاص مثل ساعت‌های ساده و پایشگر‌های سلامت کاربرد داشته باشد. تولید حسگرهای زیستی مبتنی بر این آنزیم می‌تواند به حوزه داغی در آینده تبدیل شود که کاربردهای متعددی را برای بشر فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ایده تولید برق از هوا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر