;
coinex

اختلال دوساعته در مسیریاب نشان ؛ ماجرا چه بود؟

عصر امروز و از حوالی ساعت 16:30 سرویس مسیریاب نشان برای دو ساعت از دسترس خارج شد. اما علت اختلال دوساعته در مسیریاب نشان چه بود؟

از حوالی عصر امروز و به طور دقیق از ساعت 16:30، سرویس مسیریاب نشان برای ساعاتی از دسترس خارج شد و کاربران گرچه به نقشه دسترسی داشتند اما استفاده از دیگر امکانات این پلتفرم چون مسیریابی هوشمند امکانپذیر نبود.

بیشتر بخوانید: رضایت وزیر ارتباطات از سرعت اینترنت کشور ؛ از رتبه جهانی 80 به 61 آمده‌ایم!

اختلال دوساعته در مسیریاب نشان

جواد عامل مدیرعامل نشان در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها در خصوص اختلال در مسیریاب نشان امروز 31 فروردین 1402 گفت که فرایند انتقال یکی از دامنه‌های پایه‌ای سرویس مسیریاب نشان موجب از دسترس خارج شدن این ابزار شده است:

«‏ما یک تغییر و انتقال در پنل nic.ir داشتیم و 5 روز پیش درخواست آن را در ایرنیک ثبت کردیم. طبق فرایند ایرنیک، انجام این درخواست اطلاع رسانی می‌شود؛ ایمیل اطلاع‌رسانی را امروز ساعت 4 عصر پس از 5 روز دریافت کردیم که انتقال انجام شده است. در این فرایند، ایرنیک NSها را ریست می‌کند که هیچ جای دنیا چنین کاری استاندارد نیست. هیچ کجای دنیا هنگام انتقال دامنه چنین کاری انجام نمی‌شود، فرض کنید دامنه توییتر بخواهد یک انتقال داخلی بدهد بعد بگویند NS را ریست می‌کنیم و همین امر موجب شود یک ساعت توییتر از دسترس خارج شود!»

اختلال دوساعته در مسیریاب نشان ؛ ماجرا چه بود؟

به گفته وی ساعت 16:30 دقیقه، آنها متوجه می‌شود که Nsها Null شده است: «هنگامی که NSها را به صورت دستی ست کنید، 2 ساعت طول می‌کشد تا ایرنیک آنها را آپدیت کند، در حالی که منطق آپدیت NS کمتر از 10 تا 15 دقیقه است. متأسفانه تنها در ساعات اداری دسترسی به پشتیبانی ایرنیک وجود دارد و یک انتقال دامنه از پنلی به پنل دیگر موجب شده تا دو ساعت سرویس نشان از دسترس خارج شود.»

مدیرعامل نشان همچنین با اشاره به نارضایتی‌ها از NIC.ir گفت: «این نارضایتی سال‌هاست که وجود دارد. مقامات عالی مرتبط، در موضوعات دیگر می‌گویند اختیار و وظیفه‌ای نداریم، دست‌کم همین مشکل ایرنیک را حل کنید که گلوی کل اکوسیستم را گرفته است.»

گفتنی است به طور کلی ارتباط بین دامین و هاست توسط Name Server صورت می پذیرد. اختلال در این امر موجب می‌شود تا یک سایت یا پلتفرم از دسترس کاربران خارج شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اختلال دوساعته در مسیریاب نشان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    یعنی آقای عامل نمیدونسته بعد انتقال مالکیت دامین ان اس ها ریست میشه ؟ همه میدونن کافیه تو گوگل سرچ میکرد انتقال دامنه آی آر نوشته بود درضمن مالکیت دامنه عوض میشه چرا ان اس ها نباد ریسد بشه خو مسولیت دامنه با ملک جدیده از خوش داستان در آورده ها همهجای دنیا همینه توجیح قشنگی بود

    پاسخ