coinex
راهنمای خرید تکراتو

چطور با دنده اتومات رانندگی کنیم؟

آموزش رانندگی با دنده اتومات اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید قبل از استفاده از این نوع خودروها این آموزش‌ها را مرور کنید. این پست درباره رانندگی با دنده اتومات است.

نحوه رانندگی با دنده اتومات چندان پیچیده نیست و هر کسی با روش رانندگی با خودروهای گیربکس دستی آشنا است، به راحتی می‌تواند از این مدل خودروها نیز استفاده کرده و با آنها رانندگی نماید. در این باره تنها یک شناخت اولیه لازم است که شما می‌توانید با مطالعه این مقاله به این نکات پی ببرید. البته که باید در اوایل رانندگی خود با ماشین‌های دنده اتوماتیک نیز نهایت احتیاط را داشته و بعد از اینکه به صورت کامل به روش‌ها و ترفندهای دنده اتومات مسلط شدید، با همان شرایط نرمال رانندگی خود را ادامه دهید.

همچنین با توجه به اینکه بسیاری از خودروها به سمت استفاده از گیربکس‌های دنده اتومات هستند و احتمالا در چند سال آینده به تعداد آنها اضافه هم شود، عملا آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک برای اکثر کاربران الزامی خواهد شد.

در اینترنت می‌توانید مقالات بسیار زیادی را برای آموزش رانندگی با دنده اتومات مشاهده کنید که هر یک بنا به تجربه نویسنده اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از بهترین منابع برای این منظور مجله خودرو آریان یدک است که در آن اطلاعات لازم برای رانندگی با انواع ماشین‌های دنده اتوماتیک با شرایط مختلف ارائه شده و شما می‌توانید از این اطلاعات برای این آموزش‌ها استفاده کنید.

همچنین در آریان یدک می‌توانید ترفندهای دنده اتومات را نیز مشاهده کرده و یک رانندگی کاملا اصولی را با این ماشین‌ها داشته باشید.

اهمیت آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

قبل از اینکه نحوه رانندگی با دنده اتومات را به صورت عملی با هم مرور کنیم، لازم به یادآوری است که عدم دقت به این آموزش‌ها می‌تواند برای این نوع گیربکس‌ها آسیب‌زا باشد. البته که استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک به مراتب ساده‌تر از جعبه دنده‌های دستی است و اتفاقا استفاده از این قطعه قرار است یک رانندگی راحت‌تر و نرم‌تر را برای راننده رقم بزند، اما این مهم به این معنی نیست که شما ترفندهای رانندگی با دنده اتوماتیک را نیاموزید. در برخی مواقع اشتباه در استفاده از جعبه دنده‌های اتومات می‌تواند منجر به خرابی آنها شده و هزینه‌های خیلی زیادی را روی دست شما باقی بگذارد.

به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید قبل از استفاده از این نوع خودروها این آموزش‌ها را مرور کنید. در حال حاضر انواع ماشین‌های دنده اتومات ایرانی و وارداتی در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد که در آنها از انواع مختلفی از گیربکس‌ها استفاده شده است. اگر مشتری یکی از این نوع ماشین‌ها هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه رانندگی با دنده اتومات

آموزش نحوه رانندگی با دنده اتوماتیک را با بررسی نمادها و نشانه‌های موجود روی این گیربکس‌ها ادامه می‌دهیم. اگر یکی از ماشین‌های اتومات را مشاهده کرده باشید، روی دنده این ماشین‌ها حروف مختلفی قرار گرفته که این حروف وضعیت‌های مختلف جعبه دنده را تعریف می‌نمایند و هر یک برای شرایط و وضعیت خاصی تعریف شده و کاربرد دارند.

برای آموزش رانندگی با این نوع خودروها در قدم اول لازم است تا این نشانه‌ها و کاربرد آنها را در زمان رانندگی بدانید.

اولین نشانه‌ای که باید آن را برای شما تعریف کنیم، علامت D است. D اول کلمه Drive و به معنی رانندگی است. این کلمه وضعیت رانندگی را نشان می‌دهد و در زمان حرکت ماشین، دنده باید روی آن قرار گرفته باشد.

وقتی ماشین خودتان را پارک کرده و به صورت کامل متوقف کرده‌اید، دنده باید روی حالت P قرار بگیرد. P اول کلمه Park است.

اگر می‌خواهید یک ماشین دنده اتومات را در وضعیت خلاص قرار دهید، تنها کافی است دنده آن را روی حالت N تنظیم کنید. N اول کلمه Neutral و حالت خلاص را نشان می‌دهد.

همچنین برای دنده عقب رفتن با ماشین‌های دنده اتومات نیز باید دنده را روی وضعیت R قرار دهید که ابتدای کلمه Reverse به معنی معکوس است.

در برخی از خودروها علامت 1 و 2 نیز قرار دارد که این حالت در زمان رانندگی و برای وضعیت‌های مختلف استفاده می‌شود. 1 دنده سنگین‌تر است و وقتی در حال رانندگی در شرایط بد مانند سربالایی هستید، بهتر است از آن استفاده نمایید. البته در برخی ماشین‌ها نیز این وضعیت به صورت خودکار تنظیم می‌شود و نیازی به تعویض دنده توسط خود راننده وجود ندارد.

چطور با دنده اتومات رانندگی کنیم؟

آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

اهمیت آموزش رانندگی با دنده اتومات را با هم مرور کردیم و نکات لازم برای شناخت نمادهای موجود روی دنده این خودروها را نیز بررسی کردیم. حالا نوبت به این رسیده تا نحوه رانندگی با دنده اتوماتیک را به صورت کامل برای شما تشریح کنیم.

در این خودروها معمولا دو پدال زیر پای راننده قرار دارد که یکی پدال گاز و یکی هم پدال ترمز است. اگر زیر پای شما 3 پدال وجود داشت، ممکن است یکی به عنوان ترمز دستی تعریف شده باشد که کاربرد آن را به خوبی می‌دانید.

برای رانندگی با دنده اتومات بهتر است حتما پای چپ خود را استفاده نکرده و فقط از پای راست برای کنترل پدال ترمز و گاز استفاده نمایید. با توجه به اینکه ترمز گرفتن و گاز دادن به صورت همزمان می‌تواند هم برای سلامتی سرنشینان و هم برای قطعات خودرو خطرآفرین باشد، به همین دلیل باید از استفاده از پای چپ خودداری کنید تا این چالش برای شما پیش نیاید.

برای شروع به رانندگی در قدم اول باید صندلی و آینه‌ها را تنظیم کرده و کمربند ایمنی خود را نیز ببندید. در مرحله بعدی نوبت به قرار دادن دنده در وضعیت D می‌رسد. حالا پای راست خود را روی پدال ترمز فشار داده و ترمز دستی را غیرفعال کنید. در مرحله بعدی کم‌کم پای راست خود را از روی پدال ترمز بالا آورده و به نرمی پدال گاز را فشار دهید تا ماشین شروع به حرکت نماید.

در زمان رانندگی نیاز به عکس العمل خاصی ندارید. وقتی قصد متوقف کردن ماشین را داشتید، تنها کافی است سرعت خود را کم کرده و پای خود را از روی پدال گاز برداشته و آن را به آرامی روی پدال ترمز فشار دهید. بعد از ایست کامل، ماشین را در وضعیت P قرار دهید. همچنین اگر قصد توقف طولانی را دارید، ترمز دستی را نیز فعال کنید.

منبع: https://arianyadak.com/mag/drive-automatic-car

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر