;
coinex

احتمال ممنوعیت فروش خانه به خارجی‌ها در ترکیه ؛ تغییر بزرگ در سیاست‌های اقتصادی آنکارا و پایان کسب‌وکار پرسود ایرانی!

احتمال ممنوعیت فروش خانه به خارجی‌ها در ترکیه شدت گرفته است و در صورت اجرایی شدن این طرح، احتمالا امید بسیاری از ایرانیان برای اقامت در ترکیه و یا حتی کسب‌وکار در ترکیه ناامید می‌شود.

یکی از بزرگترین سیاست‌های اقتصادی دولت رجب طیب اردوغان در تمام سالهای حضور این دولتمرد حالا پا به سن گذاشته در راس هرم قدرت در ترکیه، فروش اقامت ترکیه در صورت خرید منزل در این کشور یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی بوده است.

در واقع اردوغان با نظر به موقعیت ویژه و برتر کشور خود در منطقه که مقصد مهاجرتی بخش عمده‌ای از طبقه متوسط رو به پایین جوامعی چون ایران، سوریه، عراق و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه است، در مواقع بحران اقتصادی و کمبود نقدینگی و ارز در ترکیه، بلافاصله با فروش عمده ملک جبران مافات می‌کرد و به نوعی کشور را به طور مقطعی از بحران گذر می‌داد.

گرچه حاصل هم سیاست‌های انبوه‌سازی را در زلزله ویرانگر اخیر ترکیه شاهد بودیم، تردیدی در این نیست که اردوغان در اتخاذ سیاست اقتصادی برای جبران مشکلات نقدینگی راه مناسبی در پیش گرفته بود. با این وجود او همواره از سوی مخالفانش به علت نتایج این سیاست که ساخت انبوه خانه‌های نه‌چندان ایمن و استاندارد و افزایش شمار مهاجران در ترکیه بوده مورد انتقاد قرار گرفته و حالا حربه تبلیغاتی یکی از مهمترین رقبای او در انتخابات پیش رو، دقیقا همین نکته است.

بیشتر بخوانید: تاریخ انتخابات ترکیه 2023 + [اسامی نامزدها و سناریوهای مختلف انتخابات]

احتمال ممنوعیت فروش خانه به خارجی‌ها در ترکیه قوت گرفت

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و نامزد ائتلاف ۶ گانه در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به مشکلات مردم این کشور در خرید و اجاره خانه اظهار داشت:

هرچه می‌خواهند بگویند، در صورت به قدرت رسیدن فروش خانه به خارجی‌ها را ممنوع می‌کنم. تا زمانیکه مشکلات مردم ما در تهیه مسکن حل نشود حتی یک خارجی هم نمی‌تواند خانه‌ای بخرد. اکنون املاکی که مردم من برای سرپناه به آن نیاز دارند، به خارجی‌ها فروخته می‌شود. این ننگ تمام خواهد شد.

در حال حاضر بیشترین نرخ خرید خانه در ترکیه از سوی خارجی‌ها مربوط به روسیه، ایران و عراق است. کلیچدار اوغلو با بیان اینکه طی یک سال گذشته قیمت اجاره‌بها ۱۹۷ درصد افزایش یافته و در حالی که حداقل دستمزد ۸۵۰۰ لیر است، متوسط اجاره خانه ۷۴۰۰ لیر شده است، گفت: «طرح مسکن اجتماعی را نیز برای رسیدن خانوارها به خانه دنبال می کنیم.» وی افزود:

همچنین پناهندگان را ظرف ۲ سال به کشور خودشان بدرقه می‌کنم که این موضوع باعث می‌شود قیمت‌ها متعادل شود. به این ترتیب نرخ خانوارهای صاحب خانه دوباره به ۷۵ درصد می رسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره‌ احتمال ممنوعیت فروش خانه به خارجی‌ها در ترکیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر