;
coinex

زلزله 3.9 ریشتری در تهران [+جزئیات، خسارات و آخرین اخبار]

امروز جمعه 15 اردیبهشت 1402 زمین لرزه‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر بخش‌هایی از تهران را لرزاند. در این مطلب به جزئیات زلزله 3.9 ریشتری در تهران و آخرین اخبار آن می‌پردازیم.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور با بیان اینکه زلزله ملارد تهران هیچ تخریب و مصدومی بر جای نگذاشته است از آماده باش نیروهای اورژانس تهران خبر داد.

بابک یکتا پرست، با بیان اینکه زلزله 3.9 ریشتری رخ داده در عمق 8 کیومتری زمین و در 5 کیلومتری ملارد یعنی مرز تهران و استان البرز، هیچ مصدومی، فوتی و خرابی بر جای نگذاشته است و فقط  احساس شده است، اظهار کرد: نیروهای ما در حالت آماده باش قرار دارند. در این راستا با معاونت فنی اورژانس کل کشور و اورژانس تهران نیز هماهنگی لازم انجام شده و اورژانس تهران نیز در حالت آماده باش قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آمبولانس ها از لحاظ تجهیزات لازم با مشکلی مواجه نیستند؟، توضیح داد: از لحاظ تجهیزات مشکلی نداریم. آمبولانس ها هم از نظر استقرار و هم سوخت گیری برای امداد رسانی در حالت آماده باش هستند. آمبولانس ها هم از نظر سوخت و هم از نظر امکانات و تجهیزات امداد رسانی شارژ شده اند و در محل استقرار ایمن قرار گرفته اند.

یکتا پرست با بیان اینکه تمام پروتکل های آماده باش از سوی نیروهای اورژانس رعایت شده است، افزود: با بیمارستانهای زیر نظر دانشگاه ایران و تهران هم هماهنگی لازم انجام شده و این بیمارستان ها نیز در حالت آماده باش قرار دارند. با موسسه ژئو فیزیک هم هماهنگی لازم انجام شده و این موسسه نیز در حالت آماده باش قرار دارد.

زلزله 3.9 ریشتری در تهران نویدبخش زلزله‌ای بزرگتر است؟

امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۹ بخش‌های از تهران را لرزاند. درهمین‌باره مهدی زارع، زلزله‌شناس می‌گوید: «زلزله‌ای با بزرگای ۳.۹ در جنوب غربی استان تهران در منطقه ملارد، در ساعت ۱۰ و ۲۸ دقیقه صبح جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، این زلزله تقریباً در همان محلی رخ داده که زمین‌لرزه ۲۹ آذر ۱۳۹۶با بزرگای ۵ در جنوب کرج و محدوده اشتهارد، بین شهر ملارد و شهریار اتفاق افتاده بود، این رخداد در راستای گسل‌های شرقی غربی منطقه است و از نظر لرزه خیزی شناخته است.»

وی ادامه می‌دهد:

«وقوع یک زمین‌لرزه با بزرگای ۳.۹ الزاما به معنی رخداد زمین‌لرزه بزرگتر نیست، اگر این ناحیه با توالی زمین‌لرزه‌های متعدد بررسی شود و همچنین اگر پس از این زمین‌لرزه زلزله‌های دیگری اتفاق بیفتد، دراین‌صورت می‌شود نگاه دیگری به لرزه‌خیزی امروز منطقه غرب تهران داشت، در غیر این‌ صورت منطقه را به عنوان یک منطقه گسله می‌شناسیم و راستای گسل ماهدشت-جنوب کرج در این ناحیه به عنوان یک گسل فعال کاملاً شناخته شده است.»

زلزله 3.9 ریشتری در تهران [+جزئیات، خسارات و آخرین اخبار]
زمین لرزه تهران امروز 15 اردیبهشت 1402
او بیان می‌کند: «در این ناحیه فرونشست زمین به گستردگی اتفاق افتاده است، حدوداً طی ۳۰ سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب آب از زمین استخراج شده است، براساس بررسی‌های شش سال گذشته در ناحیه استان تهران و البرز به نظر می‌رسد بین پمپاژ گسترده آب و افزایش سطح لرزه‌خیزی در منطقه ارتباط وجو دارد، در همین منطقه (منطقه وقوع زلزله امروز) فرونشست زمین قابل توجه است، که این هم در ارتباط با پمپاژ آب‌های زیرزمینی بوده است.»

این زلزله‌شناس می‌گوید: «بنابراین تغییرات محیطی، پمپاژ آب، تمرکز گسترده جمعیت در این ناحیه که استفاده کنندگان از آب برای کشاورزی و مقاصد شرب هستند همگی در لرزه‌خیزی گسل‌های منطقه تاثیرگذار بودند، حداقل درباره زلزله‌های کوچک بین پمپاژ گسترده آب، فرونشست زمین و لرزه خیزی ارتباط وجود دارد.» در ادامه نخستین فیلم منتشر شده از لحظه وقوع زمین لرزه امروز تهران را که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند ببینید:

بیشتر بخوانید:

آیا شما هم زلزله 3.9 ریشتری تهران را احساس کردید؟ تجارب یا مشاهدات‌تان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر