;
coinex

آنفولانزای سگی در کمین است؛ جدیدترین تهدید برای بشریت

آنفولانزای سگی جدیدترین ویروس ترسناکی بوده که به‌راحتی می‌تواند وارد بدن انسان شود. این ویروس جدی‌ترین تهدید برای نسل بشر است.

براساس آخرین مشاهدات، آنفولانزای سگی به‌عنوان جدیدترین ویروس انتقال‌شونده از یک حیوان به انسان شناخته شده است که هشدارها نشان از خطر همه‌گیری آن دارد. اما بهتر است بدانید که این ویروس اولین‌بار در سال 2006 مشاهده شد ولی تاکنون برای انسان خطری نداشته و فقط در این مدت درحال تکامل بوده و حالا مراحل تکامل به پایان رسیده و زنگ هشدار برای انسان به صدا درآمده است.

بیشتر بخوانید: این زیرسویه امیکرون به التهاب ملتحمه چشم منجر می‎‌شود

خطر ابتلا به آنفولانزای سگی در انسان افزایش یافته است

چندسالی است که درگیر ویروس کرونا هستیم. از آغاز همه‌گیری این ویروس بسیاری از فعالیت‌های بشر مختل شدند تا اینکه واکسن‌های مختلف همچون قهرمانانی از راه رسیدند. باوجود این هرچندوقت یکبار خبر ظهور سویه جدیدی از ویروس کرونا را می‌شنویم که برای بسیاری از افراد باعث نگرانی و استرس است. در این شرایط دانشمندان از تکامل ویروس آنفولانزای سگی خبر داده‌اند که یعنی این ویروس را نیز باید به لیست مشکلات پزشکی بشر اضافه کنیم.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۶ بود که ویروسی به‌نام H3N2 برای اولین‌بار سگ‌ها را آلوده کرد. از آن زمان تاکنون این ویروس تکامل یافته است و حالا می‌توان آن‌ را شکل اختصاصی ویروس آنفولانزای پرندگان برای پستانداران دانست. در این رابطه متخصصان دانشگاه کشاورزی چین نمونه‌های بیش از ۴ هزار سگ را بررسی کردند و مشخص شد که ویروس حالا توانایی بیشتری در شناسایی گیرنده‌های سلول‌های انسانی نشان می‌دهد.

خطر ابتلا به آنفولانزای سگی در انسان افزایش یافته است

در واقع بررسی‌ها نشان می‌دهند که سگ‌سانان می‌توانند همچون واسطه‌ای برای انتقال گونه‌های خطرناک آنفولانزای پرندگان به‌ انسان‌ها باشند. جیمز وود، سرپرست دپارتمان دامپزشکی دانشگاه کمبریج نیز با تایید آنفولانزای سگی تاکید کرد که پس از گذشت زمانی طولانی از حضور این ویروس در بدن سگ‌ها، طبیعی بود که با گونه انسانی آن مواجه شویم.

البته این ویروس ظاهرا در سگ‌ها مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است در انسان‌ها رفتاری متفاوت در پیش گیرد و به‌یک همه‌گیری وحشتناک همچون کرونا تبدیل شود. با وجود این، برخی کارشناسان تغییرات ایجاد شده در ویروس را صرفا به‌منظور سازگاری با بدن سگ می‌دانند و گمان نمی‌کنند که برای انسان مشکل‌ساز شود.

هرچند افراد مطرحی همچون پروفسور جونز، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه ریدینگ شواهد جدید مربوط به آنفولانزای سگی را نگران‌کننده می‌داند و بر‌ این باور است که این ویروس به‌آرامی در حال حرکت به‌سمت انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص شیوع آنفولانزای سگی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر